Ja hvis du kan sælge gravsten, så burde jeg også kunne sælge frisørartikler på nettet :) |
Tshirt Kongen:Ja hvis du kan sælge gravsten, så burde jeg også kunne sælge frisørartikler på nettet :)
Hej Tshirt Kongen
Jeg har læst en masse indlæg, og jeg tror den rette vej frem for dig, når du vil sælge b2b, er at etablere et PERSONLIGT FORHOLD til hver enkelt frisør du har med at gøre - altså du kan jo starte det sted du selv bliver klippet, tal med frisøren om hvad han/hun egentlig efterspørger af en god leverandør, hvad de savner, hvad der kunne være bedre, osv. osv.
Nu har jeg ikke selv nogen erfaring med drift af webshop, men dine MINDSTE bekymringer burde være selve webshoppen og udgifter til design og hosting - der findes i dag en MILLIARD gode design og lige så mange hosts, og du kan for meget SMÅ penge få en totalløsning der gør dig køreklar på et øjeblik.
Jeg har dog haft en pokkers masse konsulentkontakt gennem min lederstilling i detailhandlen (supermarkedsbums tænker du sikkert, men det var i en forretning drevet via franchisekontrakt, så vi var selvstændige og handlede også derefter!), og jeg tror et reelt bud ville være at jeg i mine 5 år som leder har mødt 2-300 forskellige SÆLGERE og KONSULENTER. Hvorfor deler jeg dem op i de to kategorier? Fordi nogen KUN kommer for at sælge, mens andre har en oprigtig interesse i at opretholde et godt forhold til os som kunde, tænker i gensidig profit og i det hele taget interesserer sig for mere end egne tal. Sådan skal du også tænke - der er ikke noget værre, når man står med et budget og skal beslutte hvad man vil bruge sine penge på, end sådan et slipsedyr der står med et stykke papir og insisterer på at man SKAL aftage 1000 kolli for at få en latterligt lille rabat. Sådanne typer ryger hurtigt ud i kulden hos de fleste. Især hvis vedkommende "kun" tager kontakt når de har i sinde at sælge.
Ønsker du at sælge b2b er der ikke andre udveje end at etablere et godt forhold til dine kunder - det kræver nok en del benarbejde, men som du selv har konstateret, så sidder der ikke mange frisører og søger efter evt. nye produkter via Google - muligvis fordi de allerede drukner i tilbud via brev, telefon, og diverse messer/konferencer der også afholdes i sådanne brancher.
Hvis jeg var dig, ville jeg IKKE starte med at oprette webshop, indkøbe produkter osv., men i stedet tage på besøg hos et par forskellige frisører, ring evt. i forvejen, måske har de tid til at tage en snak med dig hvis de allligevel ikke lige har nogen kunder. Sørg selvfølgelig for at det enten er ejeren eller en ansat med ansvar for indkøb. Lad for guds skyld være med at opføre dig påtrængende og aggressivt, så bliver der lukket helt af. Få lavet nogle visitkort du kan dele ud, kig evt. på www.vistaprint.dk .
Det gælder altså om at undersøge til bunds hvad der skaber værdi for frisøren. Måske skulle du gå på biblioteket og låne nogle bøger om afsætning og virksomhedsøkonomi? Her vil du kunne få indsigt i mere om b2b, værdikæden, segmentering osv. osv., vigtige begreber og teorier der efter min mening hjælper dig med at finde ud af og analysere markedet.
Måske skulle du også satse på private? Jeg tror mange (især piger!) ville elske hvis du importerede nogle nye eksotiske produkter, gerne af en kanon kvalitet og lækkert design. Det stiller dog nogle store krav til din webshop og din præsentation af varerne! Her er et billede taget med smartphone og uploadet i grynet kvalitet måske ikke tilstrækkeligt - måske skal du ud og finde et unikt, ekslusivt setup, hvor du kan fotografere dine produktere og præsentere dem lækkert.
Jeg håber det giver mening hvad jeg har skrevet - det gik lidt hurtigt :-) hvis du virkelig brænder for det, og kan DIFFERENTIERE dig fra dine konkurrenter, så skal du nok vinde. Husk at lade være med at sætte overliggeren for højt - sæt dine forventninger inden du går i gang, og vær realistisk, så undgår du fiasko. Held og lykke!