Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg vil gerne oprette holding samt 3 driftsselskaber samtidig

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Der kan jvf. Erhvervsstyrelsens praksis kun stiftes ét holdingselskab og ét datterselskab på det samme kapitalgrundlag.

Hvis der stiftes flere selskaber, så skal der tilføres en ny kapital til disse selskaber minimum kr. 80.000 pr. selskab

1

Hvad sker der hvis en person alligevel stifter f.eks 3 ApS eller flere med kun et holding og kun 80.000 kr i samlet ApS kapitial?

2

Er det praktisk muligt i systemet idag (normalt skal de 80 t vel stå på en lukket bankkonto eller klientkonto hos stiftende revisor/advokat)

3

Og - hvad er de mulige konsekvenser for stifer hvis det praktisk er muligt, og man derfor får stiftet en række ApS med kun et holding og kun 80t i samlet kapital som det EOS kalder "kædeselskaber" i den sammenhæng, er der nogen sanktioner eller?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej John

1

Hvad sker der hvis en person alligevel stifter f.eks 3 ApS eller flere med kun et holding og kun 80.000 kr i samlet ApS kapitial?

Så vil der i tilfælde af, at det kommer til Erhvervsstyrelsens kendskab blive tale om, at de ulovligt stiftede selskaber fremsendes til tvangsopløsning i skifteretten uden mulighed for genoptagelse, idet kapitalgrundlaget ikke var til stede ved stiftelsen.

Fristen fremgår af selskabslovens § 17:

§ 17. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan forlange de oplysninger, som er nødvendige, for at der kan tages stilling til, om loven, regler fastsat i medfør af loven og kapitalselskabets vedtægter er overholdt.

Stk. 2. Ved registrering og anmeldelse efter regler fastsat i medfør af dette kapitel kan Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i indtil 3 år fra registreringstidspunktet stille krav om, at der indsendes bevis for, at registreringen eller anmeldelsen er lovligt foretaget. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan i forbindelse hermed i særlige tilfælde stille krav om, at der indsendes en erklæring afgivet af en revisor om, at de økonomiske dispositioner i forbindelse med registreringen eller anmeldelsen er lovligt foretaget. Opfyldes kravene i henhold til 1. og 2. pkt. ikke, fastsætter styrelsen en frist til forholdets berigtigelse. Sker berigtigelse ikke senest ved udløbet af den fastsatte frist, kan styrelsen om nødvendigt foranledige kapitalselskabet opløst efter reglerne i § 226.

Cookie:

2

Er det praktisk muligt i systemet idag (normalt skal de 80 t vel stå på en lukket bankkonto eller klientkonto hos stiftende revisor/advokat)

Helt korrekt, men det er så anmelderens ansvar, at vedkommende kan dokumentere indbetalingen af selskabets kapital. Der skal i forbindelse med stiftelsen gennem advokat eller godkendt revisor ikke fremsendes dokumentation til Erhvervsstyrelsen.

Cookie:

3

Og - hvad er de mulige konsekvenser for stifer hvis det praktisk er muligt, og man derfor får stiftet en række ApS med kun et holding og kun 80t i samlet kapital som det EOS kalder "kædeselskaber" i den sammenhæng, er der nogen sanktioner eller?

Fremgår af svaret til pkt. 1 - Tvangsopløsning af selskaberne samt ansvar for berigtigende (anmelder) advokat eller revisor med sanktioner ved de respektive nævn.

Tonny

Tilmeldt 20. Dec 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 14:29

Hej Tonny

Ja det ser ud til at være muligt men kun i begrænset omfang. Jeg har også primært kun brug for holding og 1 driftsselskab nu så det passer udmærket.

Tak for det uddybende svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57

Tak for super uddybende svar til Tonny - og fint Business opportunity så har du jo ingen problem  ET holding med ET datter ApS ligger fint til 80.000 ialt + lidt stiftelses omk.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:05

Tonny Skov Pedersen har helt ret og der er såmænd erstatningsforpligtende at omgå kapitalbestemmelserne i selskabskoven.

Noget andet er at folketinget minus DF gerne ser en ændring af selskabsloven på det her punkt.

Fra Taastrup
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 10:41

Hej Alle!

Jeg synes der mangler en definition af selve den ønskede struktur. Skal driftsselskaberne ejes på linie af holding eller skal driftsselskaberne nedarves?

Da jeg skulle oprette "koncernstruktur" (som det så flot hedder Wink ) fik jeg denne forklaring af advokat:

Holding kan stifte driftA og driftB på linie. Der skal ansvarlig kapital i begge (2 x 80k) men så er de uafhængige af hinanden hvis eks driftB går konkurs kan driftA fortsætte.

eller

Holding kan stifte driftA med 1x80k. driftA kan nu stifte driftB med de samme penge som føres ned. Værdien forsvinder ikke fordi A ejer B. Der kan i princippet nedarves flere gange. Ulempen er at går driftX konkurs ryger hele striben af nedarvinger.

mvh Jan

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:26

Jan Nielsen:

Hej Alle!

Jeg synes der mangler en definition af selve den ønskede struktur. Skal driftsselskaberne ejes på linie af holding eller skal driftsselskaberne nedarves?

Da jeg skulle oprette "koncernstruktur" (som det så flot hedder Wink ) fik jeg denne forklaring af advokat:

Holding kan stifte driftA og driftB på linie. Der skal ansvarlig kapital i begge (2 x 80k) men så er de uafhængige af hinanden hvis eks driftB går konkurs kan driftA fortsætte.

eller

Holding kan stifte driftA med 1x80k. driftA kan nu stifte driftB med de samme penge som føres ned. Værdien forsvinder ikke fordi A ejer B. Der kan i princippet nedarves flere gange. Ulempen er at går driftX konkurs ryger hele striben af nedarvinger.

mvh Jan

Dette er så ikke korrekt...

Der vil her være tale om de såkaldte "kædeselskaber" i den negative betydning eller som Erhvervsstyrelsen betegner det "rullende kapital".

Dette er ikke lovligt, netop grundet kapitalkravene skal være til stede i samtlige selskaber, hvilket ikke vil være tilfældet med rullende kapital.

Advokaten har ikke ret i sin forklaring Confused

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:28

Helt enig, som Tonny skriver advokaten har absolut ikke ret. Sørgeligt man kan få så forkert råd som jeg mener din advokat den gang gav dig Jan og som JBR skrev, vil advokaten som stifter ifalde ansvar
Måske så man lettere på det for år tilbage?
Vh

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 18:08

Cookie:
Helt enig, som Tonny skriver advokaten har absolut ikke ret. Sørgeligt man kan få så forkert råd som jeg mener din advokat den gang gav
Det er jeg sådan set enig i, det er bare sjovt at flere advokater mener det modsatte " Du kan altså anvende de samme kr. 80.000 to gange. Først stifter du holdingselskabet og dernæst anpartsselskabet. Dette kaldes rullende kapital. Det er ganske lovligt og helt normalt" og "Holdingselskabet er normalt ikke momsregistreret, men principielt kan holdingselskabet drive aktiv drift, og det kan sagtens være momsregistreret" 

Modsat virker som om Erhvervsstyrelsen er enige i Cokie_,Tonny's opfattelse, jf. denne afgørelse*. 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:38

David Brodin Larsen:

Cookie:
Helt enig, som Tonny skriver advokaten har absolut ikke ret. Sørgeligt man kan få så forkert råd som jeg mener din advokat den gang gav
Det er jeg sådan set enig i, det er bare sjovt at flere advokater mener det modsatte " Du kan altså anvende de samme kr. 80.000 to gange. Først stifter du holdingselskabet og dernæst anpartsselskabet. Dette kaldes rullende kapital. Det er ganske lovligt og helt normalt" og "Holdingselskabet er normalt ikke momsregistreret, men principielt kan holdingselskabet drive aktiv drift, og det kan sagtens være momsregistreret" 

Modsat virker som om Erhvervsstyrelsen er enige i Cokie_,Tonny's opfattelse, jf. denne afgørelse*. 

Hej David

Ja, det kan kun undre, at der er advokater, som har den opfattelseHmm

Selv i det nyligt fremsatte lovforslag fra Erhvervsstyrelsen, som pt. er i høringsfasen fremgår det af side 65 af 280 sider følgende:

Den gældende § 17, stk. 1, i selskabsloven giver Erhvervsstyrelsen en generel hjemmel til at kræve
supplerende oplysninger i forbindelse med stiftelser såvel som ændringer af enhver art i et kapitalselskabs
forhold for at kunne tage stilling til, om selskabsloven, herunder regler fastsat med hjemmel
i denne lov, samt selskabets vedtægter er overholdt.
Erhvervsstyrelsen har i en række konkrete sager erfaret, at kapitalselskabet stiftes ved såkaldt »rullende
« kapital, dvs. at den kontante indskudte kapital i et kapitalselskab benyttes til at stifte et kapitalselskab,
der igen anvender den samme kapital til at stifte endnu et kapitalselskab. Der er ikke
hjemmel i selskabsloven til at stifte kapitalselskaber ved rullende kapital, idet der er tale om omgåelse
af kapitalkravet i henhold til lovens bestemmelser.
Det foreslås derfor at præcisere bestemmelsen således, at det fremgår, at styrelsen også kan forlange
supplerende oplysninger med henblik på at sikre, at kapitalgrundlaget er reelt og opfylder lovens
bestemmelser.
65
Forslaget indebærer ikke materielle ændringer.
De hidtidige bemærkninger til bestemmelsen vil, med ovennævnte tilføjelser, således fortsat være
gældende, jf. specielle bemærkninger til § 17, stk. 1: Folketingstidende 2008-9, A (1. samling), (L
170 som fremsat, side 5391).

Læg mærke til følgende passus: "Der er ikke hjemmel i selskabsloven til at stifte selskaber ved rullende kapital, idet der er tale om en omgåelse af kapitalkravet i henhold til lovens bestemmelser".

Så kan det vist ikke blive mere klart...

Tonny

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)