Når jeg læser linket - så taler det jo kun om TO selskaber - Nemlig et holdingselskab der som kapital har anparterne i et driftsApS - og DET er jo lovligt. Det er når der så kommer flere på - et nyt ApS videre nedenunder, og igen igen det ikke er lovligt EOS har netop godkendt behovet for ET holding der ejer et ApS hvor ApS kapitalen kun er 80.000 som ligger i driften og da Holding ejer driften - har holding selv 80.000 på den måde Holding må gerne eje flere ApS naturligvis, hver skal så bare ha en ApS kapital på 80.000 kr - men det er vel ET holding og ET drift og som linket beskriver Du kan altså anvende de samme kr. 80.000 to gange Det er helt OK for det er TO gange og ikke spor mere. Tråden her var ønske om Et holding der ejer 3 eller flere ApS og kun samlet 80.000 og den går ikke Synes også Jacob Tøjner eller hvem det er er klar nok i selve linket, at det er to selskaber Et holding og ET drift for samme 80.000 (ordet rullende kapital måske ikke heldigt)- citat: Du kan lovligt stifte holdingselskabet ved hjælp af stort set det samme kapitalindskud, som du havde planlagt at stifte dit anpartsselskab med. Du kan altså anvende de samme kr. 80.000 to gange. Først stifter du holdingselskabet og dernæst anpartsselskabet. Dette kaldes rullende kapital. Det er ganske lovligt og helt normalt. (Fakta er jo, at selvom de kr. 80.000 ender i anpartsselskabet, og kontoen i holdingselskabet er ”tom”, så ejer holdingselskabet jo anpartsselskabet, og da anpartsselskabets værdi er 80.000, så ejer holdingselskabet værdier for 80.000. Ergo er egenkapitalen derfor 80.000 vh |
Det var netop det jeg hæftede mig ved, men jeg kan faktisk godt se at han også skriver "Holdingselskabet er normalt ikke momsregistreret, men principielt kan holdingselskabet drive aktiv drift, og det kan sagtens være momsregistreret. Det fornuftige herved skal dog overvejes nøjes, og stiftes holdingselskabet ved såkaldt rullende kapital (vores pakkeløsning) er det ikke tilladt at momsregistrere selskabet, henset til at holdingselskabets kapitalgrundlag baserer sig på dattervirksomhedens kapitalgrundlag"(ordet rullende kapital måske ikke heldigt
Så den er nok god nok endda.