Jeg har læst en del indlæg herinde efterhånden og søgt og læst meget og vil i den forbindelse takke en masse er jer for masser af god viden og info.
Men jeg fundet en del indlæg med "folk" der er blevet snydt (ikke modtaget deres varer) fra Alibaba, men nu er det Aliexpress jeg vil handle hos og de kører jo deres såkaldte "buyers protection"så jeg kunne godt tænkte mig og høre om folk også bliver snydt (og om det kan lade sig gøre) hvis man finder en levandør som handler på den måde.
Jeg håber og hører nogen helt konkrete ekspempler på gode og dårlige erfaringer i har haft, men lad os holde os til Aliexpress og folk der har benyttet sig af handel igennem buyers protection.
Når man handler på Aliexpress, er det vigtigste at kigge efter sælgerens rating og antal salg.
Deres "buyers protection" er ikke noget værd. Det der sker er at hvis man ikke modtager sine varer indenfor xx antal dage, kan man lave en dispute, hvis man ikke bliver enig med sælger om en løsning, kan denne dispute så eskaleres til en klage, som Aliexpress så afgør. Problemet er bare, at Aliexpress ALDRIG afgør en klage, de er uendelige og bliver aldrig afsluttede. Godt nok gør deres "buyers protection" at sælgeren ikke modtager sin betaling før du godkender modtagelse af varen, men hvad er det værd, hvis det i stedet betyder at Aliexpress selv tager pengene?
YourBanker - Sammenlign lån og få gratis tips og tricks
Mit indlæg skal ikke kun tolkes negativt. Hvis man kigger på sælgerens rating og antal salg, er man rimelig sikker på at modtage sine varer. Jeg har vel modtaget 90% af alt jeg har købt indtil videre. Mit eneste klagepunkt er deres håndtering af disputes og claims, fordi de aldrig når en løsning. Jeg har endnu ikke oplevet at få pengene tilbage for varer jeg ikke har modtaget, desværre.
Altså det jeg sidder og tænker som "grøn" importør er at, hvis man finder en levandør som har god rating, og god feedback + kører buyers protection, så er man vel rimelig sikret iforhold til og få ens varer.
Næste spørgsmål må vel være hvad er en god rating? hvis levandøren har lavet 1000 handler og har en rating på 4.5 så er man vel ret godt sikret (selvfølig er det en vurderings sag hvad god rating er) men tænker om man måske kan bruge en form for tommelfinger regel i den her situation.
Præcis, hvis man finder en leverandør med god rating og god feedback, så får man som regel sine varer. En rating på 4,5 er bestemt en god rating ud af f.eks 1000 handler. Mange dårlige ratings handler jo ofte om at produktet måske ikke var den som køberne forventede, det har intet at gøre med at de ikke har modtaget varen.
Jeg handler der hver uge cirka og det er absolut mere reglen end undtagelsen, at man modtager sine varer. Med lidt sund fornuft, så er Aliexpress absolut anbefalelsesværdig. Der er mange asiater som lever af at sælge varer derinde og dem kan man roligt handle med, de vil næsten gøre hvad som helst for en god rating, jeg oplever engang imellem at modtage gratis gaver fra dem, eller tilbud om samme, imod at give dem en god rating.
Men undre mig lidt over du siger at dårlig rating handler om at varen ikke er som beskrevet, det forstår jeg ikke, deres rating system er jo delt op i 3 kategorier hvor en af dem er items as expected(eller noget i den stil) så helt konkret kan man jo også se den side af levandørens formåen :)
Jeg mener, hvis du ser den generelle rating, f.eks 4.5 stjerner og 1000 handler, så siger den gennemsnitlige rating jo intet om modtagelse af varen nødvendigvis. Det kan lige så godt være, at køberen forventede et ægte sølvsmykke, men at det i stedet var nikkel med sølvlegering. Altså, man tjekker jo ikke alle de bedømmelser som køberne har afgivet. Giver det mening?
Det kommer vel an på hvad man skal købe og hvor meget, og i det hele taget hvor grundig research man har tænkt sig og lave :)
-Men mange tak for inputs, viden og erfaringer, indtil nu er jeg bekræftiget i de forstillinger omkring hvad jeg skal være opmærksom på for og være forholdsvis sikker på mine handler derinde :)