Hejsa, Jeg kunne godt tænke mig at vide om en debitor selv kan vælge hvilke fakturaer denne betaler? Sagen er den, at et firma skylder mig en del penge efterhånden, og jeg har givet dem 30 dage til at betale, ellers lukker jeg for det varme vand. Udestående på udvikling af bestilt software: 80.000 ud af i alt 120.000 Udestående på drift af deres hjemmeside, mail, DNS, osv.: 60.000 Jeg ved godt at jeg allerede har givet dem ALT for lang snor, men nu skal der ske noget! Nu begynder de så at betale de SENESTE faktura for drift, men ikke det allerede udestående vi har. Jeg har flere gange forklaret dem at sådan hænger det ikke sammen, og ethvert beløb de indbetaler går til afbetaling på det totale udestående. De bliver ved med at påføre fakturanummer på SENESTE faktura på drift, og skriver endda, at det er sådan de har bogført dem, og de ikke har råd til at betale de tidligere fakturaer lige nu, men kommer ikke med forslag til hvordan de så har tænkt sig at betale det af. Jeg går ud fra, at de så går i den tro, at jeg ikke er berettiget til at lukke for deres ydelser, fordi de jo betaler for driften "lige her og nu". Jeg føler dog selv jeg har en ret god sag, hvis jeg vælger at lukke for deres systemer. Er dette korrekt - eller er der en hage ved situationen, som jeg skal være opmærksom på? Kan jeg henvise dem til noget lovgivning på området eller et dokument hvor der beskrives normal praksis på betaling af udestående to firmaer imellem? Har forsøgt at søge efter dette, uden resultater - men det er nok fordi jeg søger forkert, da det ikke er et emne jeg nogensinde har stiftet bekendskab med. På forhånd mange tak for input/svar. |
Hej OMA,
Hvis du ikke allerede har gjort det skal du sende din kunde to rykkere, på de faktura der ikke er blevet betalt, med hver 10 dags varsel på.
i rykker nummer to gør du opmærksom på at betales faktura ikke inden betalingsfristen udløber, vil du uden yderligere varsel sende fakturaen til inkasso, med dertil pålagte ekstra omkostninger for din kunde.
Til selve inkasso opkrævning kan jeg varmt anbefale Advokat Jakob Tøjner, som jeg selv har haft god gavn af tidligere. Tøjner er aktiv her på Amino så det kan da være han dukker op.
Held og lykke med din kunde.
Med venlig hilsen
Peter Jensen