Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indberetning af moms

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften Amino,

Tiden er inde for at jeg skal have indberettet moms, men jeg har lige 2 spørgsmål, som jeg ikke helt har styr på, så håber en herinde kan hjælpe.

1) Jeg har solgt lidt varer til Norge, som derfor er uden moms. Hvordan angiver jeg dette i min moms indberetning?

2) Jeg har købt en del debitorer og et varelager fra et firma, som skulle afvikles. Købsprisen var ikke angivet med moms. Er dette så momsfrit eller kan jeg trække momsen alligevel? Pengene jeg får fra debitorer og varelager af momspligtige (altså + moms)

Håber mine spørgsmål er til at forstå, ellers sidder jeg klar med yderligere forklaring.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh/ Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:00

Salget til Norge angiver du som liste C angivelse - hele beløbet bare - har ikke moms konsekvens men er statistik

Nr 2 forstår jeg ikke helt - Hvorfor er der ikke moms på dit køb af debitorer eller varelager? Var det et salg fra en momsregistreret virksomhed som jeg går ud fra, og det var en almindelig handel, burde prisen vel ha været med moms på varelageret.

Hvis du har overtaget lager uden moms på en eller anden måde, så er der jo ikke momsfradrag på det, uanset du naturligvis skal fakturere videre med moms, men det er jo dine kunder der så skal betale momsen.

Generelt gælder, at hvis ikke moms fremgår af dit køb, så er der ikke momsfradrag - men det kan jo være en fejl det ikke fremgår.

Hvad debitorer angår, forstår jeg det slet ikke, for hvis du har betalt "sælger" beløbet de skal indbetale inkl. den moms de skal indbetale til dig, så skulle det jo ha været med moms - men jeg synes helt enkelt der mangler noget i forklaringen? Tror du ikke du skal ha en revisor/jurist med ind over for at se det køb du har foretaget er korrekt hele vejen og at kunderne ved du har overtaget deres forpligtelse, og hvad skete der med sælgers momsforpligtelse i forhold til debitorerne og sælgers købsmoms på varelageret?? - osv?

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:54

Hej,

Kan for dit svare angående spørgsmål 1.

Omkring nr. 2, hvor jeg har købt debitorer og varelager, så har jeg ikke haft revisor/jurist indeover, da handlen ikke er særlig stor. Jeg har købt det af en momsregistreret virksomhed, som ganske almindelig handel.

Jeg har overtaget lager og debitorer momsfrit.  Jeg er bare ikke helt klar over, hvorfor man fakturarer momsfrit, når jeg skal fakturaer videre med moms?

Et lille eksempel: Jeg har fx. betalt 50.000kr momsfri for debitorer og varelager. Der er så debitorer for 100.000kr inkl moms ( 80.000kr ex moms) og varelager for 20.000kr inkl. moms (16.000kr ex moms)

Så jeg har modtaget for 120.000kr inkl moms i debitorer og varelager, og har betalt 50.000kr momsfri for det. Jeg ville gerne, hvis jeg kunne trække momsen af de 50.000kr jeg har betalt?

Ham der er sat til at afvikle firmaet, siger at grunden til, at der ikke afregnes moms, er fordi at firmaet skal afvikles - Men det firma der skal afvikles, har jo trukket momsen på varerne til debitorer og varelager tidligere, så de burde vel skulle afregne mig med moms?

Der bliver lavet en overførsel af debitorer til mig, som viser at jeg nu har overtaget det tilgodehavende, som det afviklet firma havde tidligere.

Mange tak for din tid, til at hjælpe mig.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:56

Ups - Der skulle have stået tak for dit svar ang. spørgsmål 1. Men lige et kort spørgsmål her igen. Skal det angives hvad det skulle have kostet inkl. moms, eller blot hvad der står på faktura som er uden moms?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:21

Jeg synes ham der har hjulpet med at de overtog det og som har sagt, at du skulle overtage varelager og debitorer uden moms må svare dig.

Hvis der ikke er moms på en regning (forudsat du bare har fået en regning på det hele UDEN moms), så er der ikke nogen moms at trække fra for dig.

Du kan ikke fakturere debitorer uden moms - men hvis du har overtaget dem, så må de da ha fået en regning MED moms, og det de betaler er så MED moms til dig går jeg ud fra for de er jo blevet debitorer i det lukkede selskab via en faktura MED moms, som du vel må ha kopi af, for at kunne inddrage din fording.

Så skal du jo af med 20% af beløbet i moms (20% af med moms beløbet = 25% moms) hvilket lyder tosset i forhold til at du vel har betalt for hele fordringen. Jeg synes det lyder meget underligt, så jeg ville ofre en revisor til at afklare både varelager og debitorer i forhold til moms ud fra den konkrete aftale og det materiale du har overtaget tingene efter.

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:21

Mange tak for hjælpen.

Ang. salg til Norge. Skal beløbet der angives i rubrik C, være beløb inkl. moms, selvom at det ikke er fakturaret inkl. moms, eller skal det være beløbet uden moms, altså faktura beløbet?

Fortsat god aften.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:33

fakturabeløbet - Du fakturer jo korrekt ikke moms til norge i b2b

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)