Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

NYHED: ApS kapital sænkes fra 80.000 til 50.000 - måske

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 16:59

super Jacob!- jeg læste på din side, og var helt inde og læse på det 280 sider lange dokument opgav dog efter 3 kopper kaffe- godt jeg ikke er advokat Stick out tongue

Hvad er forskelen på APS og iværksætter Aps?- jeg syntes aldrig jeg har hørt om begrebet "Iværksætter APS", eller er det blot mig der har har sovet!

Jeg syntes at det er både og mht til at sænke grænsen yderlige. da det gik fra 125.000 til 80.0000, kom der er del flere firmaer, hvad der jo må ses at være godt således at de kan tiltrække arbejdes kraft og skabe vækst i samfundet i et lav markeds tid - at sænke til nu 50.000 ved jeg ikke om det er klogt blot for at ønsker at få så mange firmaer i søen, der skal jo gerne være noget givtigt bag hvert firma der giver tilbage, og ikke blot åbner op for nye muligheder for folk der vil udnytte- det vil jo så også have den negative risiko at det bliver "for" let og at man nu kun risikere at miste 50.000- det kan jo give et bagslag på seriøsitet og folk der vil udnytte denne del endnu mere og endnu billiger?- det er jo lidt ala den sikkerhed som man har følt en smule ved at handle med et selskab, at der så var lidt værdier bag, at den sikkerhed smuldre da 50.000 er ingenting- 2 advokater så er de sku smuttet Wink

Er der nogle forslag at sænke A/S på samme måde.

Atb/Bo Schønemann

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:21

Forslaget kommer for at udfase smba selskaber og skabe mere transparente vilkår for selskaber (smba følger ikke selskabsloven).
IVS selskabsformen som den hedder skal erstatte dette og sikre gode muligheder for iværksættere med lav kapital. Hagen her bliver at en andel af overskuddet bliver opsparet indtil selskabet når de 50.000 hvorefter det skal omdannes til et alm. ApS. Herudover skal ivs følge selskabsloven.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Bo

Jeg hedder også Jacob og er også advokat og har også læst lovforslaget.

Det var en ren tilfældighed - modstand fra Dansk Folkeparti - der gjorde at det

ikke i selskabsloven af 2010 blev vedtaget, at kapitalindskuddet i ApSer skulle

være rent symbolsk - på samme måde som i UK.

Selskabshistorikken og kriminalhistorikken dokumenterer, at spørgsmålet om

kapitalindskuddets størrelse er ret ligegyldig for om et selskabs ejere og ledelse misbruger

selskabet eller ej.

Jeg tror vi vil se en lovgivningspraksis, der tager højde for disse data, ved simpelthen at fjerne

kapitalkravet.

Hvis du som medkontrahent til et selskab med begrænset ansvar er i tvivl om den

økonomiske og moralske soliditet hos selskabet eller dets aktører, må du sikre dig ved up

front betalinger eller deponeringer eller anfordringsgarantier.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:47

Uden at ha læst lange dokument - er der så en der har, der ved, om eksisterende selskaber vil kunne sænke ApS kapitalen til 50 t hvis loven vedtages, og frigøre de f.eks 30 t per selskab til anpartshaveren?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 14:56

om eksisterende selskaber vil kunne sænke ApS kapitalen til 50 t hvis loven vedtages, og frigøre de f.eks 30 t per selskab til anpartshaveren?

Ja det vil jo egentlig være spændende at vide( til den der gider læse dokumentet)Stick out tongue

Men det skete jo ikke da den gik ned fra 125.000 -80.000, og hvis de gør det skal man vel have penge tilbage af selskabet hvis man har købt anparter til kurs 100 i et selskab der før var 125 eler 80.000 værd.......det vi da give lidt bøvl

MVH/Bo

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 14:59

ad kapitalnedsættelse: det ved jeg ikke endnu ;-)

- det er måske mere interessant, hvordan en evt. kapitalnedsættelse behandles skattemæssigt... fra 200.000 til 125.000 var der en skattefrihed, så vidt jeg husker

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:02

Bo Schønemann:
Men det skete jo ikke da den gik ned fra 125.000 -80.000, og hvis de gør det skal man vel have penge tilbage af selskabet hvis man har købt anparter til kurs 100 i et selskab der før var 125 eler 80.000 værd.......det vi da give lidt bøvl

Korrekt, og grænsen for hvornår ledelsen skal reagere på tabt kapital er også stadigt halvdelen af 125 = 62.500 kr - men det vil jo være lidt pjattet hvis man kan ha selskaber med kun 50 t i kapital.

Ja det er klart, at hvis man uden videre måtte sænke kapitalen fra f.eks 80 til 50 så ville selskabet skulle betale de 30 tilbage til ejeren (eller ejerne) i et kursforhold - omvendt ville en del måske være glade for at kunne tage 30 t skattefrit ud af selskabet (nok mest ene-ejere) uden at selskabet derved kom i konflikt med kapitialkrav?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 15:43

Jeg vil da klart mene at det bliver tilfældet at eksisterende selskabet også vil kunne nedsætte kapitalen til 50.000, hvis nyheden vedtages.

Da det gik fra 125.000 til 80.000, fik selskaber jo også mulighed for at lave kapitalnedsættelse - Det kræver dog en vedtægtsændring.

Det er dog korrekt at grænsen på 62.500, stadig eksisterer, men den vil alt andet lige, også blive nedsat.

Fra København
Tilmeldt 28. Oct 05
Indlæg ialt: 307
Fra  OnlineBloggen.dk Skrevet kl. 17:01

Har man nogen ide om hvornår et sådan forslag evt ville blive vedtaget og reglerne ændret? Tænker f.eks på hvis man påtænkter at stifte et eller flere selskaber her i løbet af foråret, bør man så overveje at vente til ændringerne her kommer?

Mvh. Philip fra Linkbuilding.dk - min blog om linkbuilding og online markedsføring

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)