Indhold på nettet er omfattet af ophavsretsloven, så der er ingen tvivl om at der er copyright på det indhold du lægger på din hjemmeside.
For nogle år siden var det meget in at skrive "Copyright [firmanavn] [årstal] i footeren på sin hjemmeside, men hvad er god stil i dag?
Hvad siger du, fremstår siden, og indehaveren, som "gammeldags/uoplyst" fordi han anfører noget der er en selvfølge, eller er det god stil lige at gøre opmærksom på at man har copyright på sit eget materiale?
Nogle gange er det vigtigt at huske på, at den viden man selv har, ikke nødvendigvis er standard for ens kunders viden (websitebesøgende).
Jeg synes bestemt at det er en god ide at bibeholde copyright notits i bunden af alle websites, af hensyn til risikoen for Duplicate Content, fra tilfældige almindelige mennesker der måske lige vil låne teksten til en famile hjemmeside, DBA, QXL eller hvad ved jeg.
Det gør at der er mulighed for at de tænker en ekstra gang. (selvom det langt fra vil afskræmme alle der er ligeglade selvfølgelig)
På eksempelvis sites hvor jeg har brugt en del tid på at tage billeder, synes jeg det er særligt vigtigt.
Jeg kan se på min relativt nye madblog at nogle af billederne allerede er begyndt at falde i god smag hos nogen. Jeg har så helt automatisk fået henvisning til min madblog fra de billeder de tilsyneladende er blevet glade for. Så er jeg egentligt selv tilfreds med dette.
Jeg ved så ikke om den med copyright har gjort udfaldet eller ej, men tror det virker som en god påmindelse, som Steffen allerede har været inde på. Og så, har jeg også nogengange set en Hr eller Fru Danmark, der lige copy/paster en madopskrift ind i et debatforum, og jeg er rimeligt allergisk over for ens tekster.
På hjemmesider, hvor målgruppen ikke er Hr og Fru Danmark, men mere er om IT og hjemmesider, mener jeg at folk ved eller burde vide det med copyright.
Og når det gælder SEO-folk burde de vide det skadelige i ens tekster, selvom jeg dog har set et par tilfælde med selverklærede SEO-eksperter, der godt kan lide at genbruge egne eller andres tekster.