Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg bruge ordet "Excel" i mit virksomhedsnavn?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er,

Jeg overvejer at udbyde undervisning i Excel.

Må jeg anvende ordet "Excel" i virksomhedens navn? Et eksempel kunne være: "Excel-undervisning.dk".

På forhånd tak.

Med venlig hilsen.
Christopher. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Du ville i fald ikke være den første, der gjorde det:-)

I forhånd til selve registrering af virksomhedsnavnet er der nok ikke det store problem; i praksis bliver det overhovedet ikke håndhævet af f.eks. CVR, om man overtræder varemærker og tilsvarende (har personlig oplevet dette). Det er op til civile søgsmål.

Jeg ville nu nok lade være af forskellige årsager - domænenavnet kan du jo købe uanset hvad.

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Excel er ikke beskyttet. Excel er et ord/begreb..

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Weltström:
Excel er ikke beskyttet. Excel er et ord/begreb.
Det er nu nok en sandhed med modifikationer. Hvis du laver et regneark og kalder det excelDK f.eks. så vil du givet har Microsoft på dig og tabe en sag i mine øjne.

Hvis det er noget der ikke har med den kendte MS excel at gøre, så er det ikke beskyttet.

Jeg ville dog ikke bruge det, hvis det kan forvekslet eller nogen kan tro, at du har med MS excel at gøre i sammenhænget. Eksempel ville jeg da tro, at excel undervisning var undervisning i brugen af MS excel - og det er vel ikke formået - - så hellere helt ud excelence e.l.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle,

Der er tale om MS Excel.

Tusind tak for jeres input.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Excel er et trademark:

Link 1 

Link 2

Hvor der blandt andet står:

Logos and Graphical Representations

Do not create any graphic or design out of any Microsoft name or trademark, and do not include Microsoft names or trademarks in any logos created by you or your company.

Web Identities

Do not include any Microsoft names or trademarks in a domain name or use them to brand your Web site.

Do Not Use Microsoft Names or Trademarks as Part of Your Name

Microsoft names and trademarks may not be used as part of the name of another company or its products or services or as part of its domain name, even if your company creates add-ons or solutions for Microsoft software. This could create confusion about whether your company, products, or services are affiliated with, sponsored by, or endorsed by Microsoft. Also, do not create and use variations of any Microsoft name or trademark; this could cause confusion and diminish the ability of Microsoft names and trademarks to identify and distinguish Microsoft software and services.

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

John Nielsen:
Excel er et trademark:

Excel er ikke et beskyttet varemærke med mindre det bruges i forbindelse med microsoft. Og da det er det trådstarter vil så er det nok en dårlig ide, men igen, der findes mange, rigtig mange der allerede gør det. Så mon ikke der ses gennem fingre med det fra MS side så længe det er deres egne produkter der sælges?

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 76
Skrevet kl. 06:23
Hvor mange stjerner giver du? :

John Nielsen:
Microsoft names and trademarks may not be used as part of the name of another company or its products or services or as part of its domain name, even if your company creates add-ons or solutions for Microsoft software. This could create confusion about whether your company, products, or services are affiliated with, sponsored by, or endorsed by Microsoft. Also, do not create and use variations of any Microsoft name or trademark; this could cause confusion and diminish the ability of Microsoft names and trademarks to identify and distinguish Microsoft software and services.
Hej John,

Tak for et godt og grundigt svar.

Jævnfør første linje i sidste afsnit strider det også imod reglerne, at udbyde "Excel undervisning". Her tænker jeg specifikt på "Microsoft names and trademarks may not be used as part of the name of another company or its produts og services..."

Tolker I andre det også sådan?

Med venlig hilsen.

Christopher

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er faktisk en rigtig god pointe. Der er nemlig masser af andre varemærker registrerede i forskellige lande, der enten indeholder ordet Excel eller bare hedder Excel:

http://www.wipo.int/romarin/searchAction.do;jsessionid=70BFBE90DD584B57D9D7CF4456CA1FAF

Eller prøv at søge: http://onlineweb.dkpto.dk/pvsonline/Varemaerke

http://www.tmview.europa.eu/tmview/basicSearch.html

Derimod er varemærket "Microsoft Excel" registreret, så problemet opstår nok først, når du 1) har udviklet dit eget regneark eller andet it-produkt der hedder Excel 2) bevidst eller ubevidst "snylter" på et varemærke - hvilket hurtigt bliver en gråzone.Wink  

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)