Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af Google Adwords?

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Køge
Tilmeldt 22. Jun 07
Indlæg ialt: 52
Fra  3dKids Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Okey.. det er nok nemmest at bogføre hver enkelt forudbetaling som i beskriver.. 

I Web-Regnskabsystemet er der ikke noget der hedder erhvervelsesmoms, der er en konto der hedder "købsmoms" og en der hedder "salgsmoms".

Derudover er der 2 konti mere som hedder: "Anden moms 1" og "Anden moms 2" hvor man kan ændre navn og moms-sats..

Men moms-satsen skal vel også her være 25%?? Det vel fint nok bare og bruge f.eks. "Anden moms 1" og kalde den EU-moms f.eks.?

3dKids.dk - Gipsafstøbninger af baby hånd og fod i utrolig 3D.

Et minde for livet.

Fra Køge
Tilmeldt 22. Jun 07
Fra  3dKids Skrevet kl. 21:11

Er ideen ikke bare at holde den normale moms og EU moms adskilt?

Et minde for livet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:53

Jo men normalt vil den konto som er knyttet til erhvervelsesmoms - i driften, være knyttet momsmæssigt op, så det bogføres korrekt på både købs og salgsmomssiden - men jo . opgaven er at holde det især og få det bogført korrekt naturligvis

Skattemæssigt skal du sikre når du omdøber, at du har:

1) konto for moms af varekøb m.v. fra udlandet og 2) konto for EU-erhvervelser

Det samlede beløb for dine køb i EU skal også opgive i rubrik A ved momsangivelsen og vil jo passe med at kontoen for moms af EU køb er 25% heraf

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Køge
Tilmeldt 22. Jun 07
Fra  3dKids Skrevet kl. 23:34

Ved ikke om jeg bliver mere klar over hvad jeg skal gøre eller mere forvirret hehe.. her er hvad jeg er kommet frem til jeg skal gøre, går ud fra mit regnskabsprogram ikke hjælper mig, som jeg kan forstå den burde gøre MEN:

Eksempel:
Jeg køber for 200 kr. Adwords annoncer 
moms på faktura er nul.
Det postere jeg sådan:
200 kredit: "Bank"
200 debet: "Adwords salgsomk" (under Salgsomkostninger i Resultatopg.)
50 kredit: "EU Moms" (særlig erhvervelsesmomskonto med 25% sats)
50 debet: "Købsmoms" (den normale jeg også bruger til køb i dk)
Dvs. min købsmoms konto vokser i takt med jeg køber i udland(EU) men går lige op med konto: "EU Moms" 

Når jeg så laver min Momsindberetning inden mandag, gør jeg følgende:

Moms af varekøb i udlandet: kr. 50 (svarende til beløb på "EU Moms" kontoen)

Købsmoms: kr. 50 (her ligger også varekøb gjort i DK)

Rubrik A - Varer. Værdien uden moms af varekøb i EU-lande: kr. 200

Hvad siger i til det?

Et minde for livet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:09

det ser korrekt ud vil jeg bestemt mene

men det er lidt sent på aftenen - så håber ikke jeg bare ser for hurtigt

Eneste er at det var bedst med købsmoms import og erhvervelse uden for alm købsmoms mener jeg - men resultatet bliver jo det samme

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 00:22

boo$:

[ ... snip ... ]

Rubrik A - Varer. Værdien uden moms af varekøb i EU-lande: kr. 200

Jeg har ikke tjekket alle dine poster igennem... kom bare lige "hurtigt" forbi, og vil lige nævne, at Google adwords er en ydelse, og ikke en vare.

Anvend denne tommelfingerregel: En vare er noget fysisk, som du kan tage i hånden. En ydelse kan man ikke føle på med hænderne! 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 10:34

Nej, det er ikke korrekt, det du gør. Du skal regne med, at momsen allerede ER indberegnet i de 200 kr., dvs momsen udgør 20% af de 200,-, eller kr. 40,-.

Systemet - hvis det var beregnet til EU-moms, skal medtage momsen af brutto, og ikke som når man beregner dansk moms, 25% til netto. Der er en forskel.

Jeg vil foreslå dig, at du kontakter dem der laver bogføringssystemet, og får dem til at hjælpe dig med at sætte erhvervelsesmomsen korrekt op, da det også er afgørende, hvordan momsopgørelsen bliver. F.eks. er rubrik A (nedenunder selve momsopgørelsen) opdelt i varekøb og ydelseskøb i EU, men ikke øvrige udland, men man skal indberette køb af varer og ydelser både i EU og udlandet oppe under salgsmomsen. 

Det vil i praksis sige, at hvis systemet ikke kan regne det ud for dig, skal du lave manuelle beregninger således:

Køb af varer i kina (øvrige udland) - Brutto kr. 1.000 - momsen udgør 200,-

Køb af ydelse i kina (øvrige udland) - Brutto kr. 2.000 - momsen udgør 400,-

Køb af varer i Irland, f.eks. Apple (EU) - brutto 4.000 - momsen udgør 800,-

Køb af ydelsen Google adwords Irland (EU) - brutto 500 - momsen udgør 100,-

I feltet på momsangivelsen oppe ved salgsmomsen (Moms af varekøb i udlandet (både EU og 3. lande)) skal der indberettes 1.000,- i varekøb, idet det er både momsen af varekøb i EU og i udlandet.

I feltet på momsangivelsen (Moms af ydelseskøb i udlandet med omvendt betalingspligt) indberettes kr. 500,-, idet det her er ydelsen købt i både EU og udlandet, der skal indberettes.

Rubrik A er der også 2 felter. I begge felter er det kun bruttobeløbene for henholdsvis varekøb og ydelseskøb i EU, der skal med, dvs kr. 4.000 i varekøb og kr. 500,- i ydelseskøb.

Du kan se hvad skat skriver her: 

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1897233

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Køge
Tilmeldt 22. Jun 07
Fra  3dKids Skrevet kl. 14:22

Okey -

Jeg er med på ar annoncer er = ydelser..

Jeg vil så oprette en konto der hedder "EU Erhvervelsesmoms" og en der hedder "EU Købsmoms" så jeg holder det HELT adskilt fra mit DK moms.. Har snakket med Web-regnskab.. de siger jeg kan oprette så mange moms konti jeg vil, men skal som jeg forstår det skal lave manuelle posteringer hver gang.. Det gør mig dog heller ikke så meget som det ser ud nu..

Men dvs. med lidt rettelser burde det se sådan ud:

Eksempel:
moms på faktura er nul.
Det postere jeg sådan i mit regnskab:
200 kredit: "Bank"
200 debet: "Adwords salgsomk" (under Salgsomkostninger i Resultatopg.)
40 kredit: "EU Erhvervelsesmoms" (IKKE den normale salgsmoms konto)
40 debet: "EU Købsmoms" (IKKE den normale købsmoms konto)
Momsangivelsen:
40: Moms af ydelseskøb i udlandet med omvendt betalingspligt 
40: Købsmoms (indgående moms) - samme konto som alt andet købt i DK
200: Rubrik A - ydelser 

Et minde for livet.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 16:02

Nej og ja. Du skriver 40 kredit: EU Erhvervelsesmoms (ikke den normale salgsmomskonto) Dette giver ikke helt mening, da erhvervelsesmoms altid er en købsmoms, og ikke en salgsmoms. Hvis du også SÆLGER varer eller ydelser i EU eller udlandet, skal du gøre det på en anden måde, idet din salgsmoms ikke skal indberettes som moms, men alene det fulde salgs-beløb under Rubrik B. Hertil ville jeg hellere lave en omsætningskonto i driften, der hedder "Salg til EU" og "Salg til udlandet", og så hvert kvartal tage summen af disse 2 konti og indberette på de dertil hørende Rubrikker. Salg i EU skal tillige listeangives på tast-selv. Husk at få kundens CVR.nr.

Hvis du er sikker på, at du aldrig kommer til at købe varer fra EU eller udlandet, kan du godt nøjes med 2 konti, en debet-EU købsmoms og en kredit-modkonto (du er nødt til at have en modkonto at placere beløbet på, for at den går i nul)

Er der i systemet mulighed for at oprette momskode, hvor den beregner efter Bruttometoden, således at du kan lave en momskode der f.eks. hedder EV og en der hedder EY, begge med 20% ? Hvis der er det, ville jeg benytte mig af sådan en momskode, og knytte dem til de nye momskonti herunder.

Hvis du også kommer til at købe varer, ville jeg lave 4 nye momskonti:

En debet konto Varekøb i EU og udlandet
en kredit modkonto - varekøb i EU og udlandet

En debet konto Ydelseskøb i EU og udlandet

en kredi modkonto - ydelseskøb i EU og udlandet

Hvordan du lige vil holde styr på, hvor meget der skal indberettes i rubrik A (som jo er bruttoen af købene i EU), ved jeg ikke - det må du hitte et system til.

Jeg glemte i mit skriv foroven at sige, at momsen af Varekøb og Ydelseskøb i EU og Udlandet begge skal lægges til din købsmoms, på den måde går de i 0,-.

Jeg gør så det, hvert kvartal, at jeg nulstiller mine momskonti, således at jeg kan se ved næste kvartal, om der er korrektioner for tidligere kvartaler der skal medtages. Men det er et temperamentspørgsmål. Dette gør jeg ved at modposere den enkelte konto ned på en samlet afregningskonto. Dette gør jeg også for erhvervelsesmoms-kontiene, både konto og modkonto under hver gruppe (varer og ydelser).

Jeg synes det er imponerede, at dit bogføringssystem ikke kan håndtere erhvervelsesmoms - det er en mangel som jeg synes er væsenlig, men OK, hvis ens regnskab er meget simpelt, og man udelukkende har en google adword, kan det nok håndteres manuelt.

Hvis du kan holde styr på disse ting, tager jeg godt nok hatten af, for det bliver sørme noget langhåret :)

God fornøjelse :)

Mh Susanne

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Køge
Tilmeldt 22. Jun 07
Fra  3dKids Skrevet kl. 17:43

okey ja der skulle så have stået købsmoms og ikke salgsmoms konto (0:

Jeg kan godt i bogføringssystemet oprette moms koder hvor jeg kan angive anden %.. Vil det så sige jeg skal oprette momskoder på 20% og knytte dem til alle de 4 konti du siger jeg skal oprette?

Som det er nu har jeg kun købt ydelser i udlandet, men man kunne sagtens forestille sig der også kom varer på, på et tidspunkt.. så ville være en god ide at oprette de konti du nævner..

Mit firma er stadig i opstartsfasen, så har ikke så mange bilag endnu, men på sigt kan jeg da godt høre jeg burde få et andet program, eller få en professionel til at varetage mit regnskab. hehe  

For mig handler det lige nu om at afslutte regnskabsåret 2012 og få min moms registerring i hus inden deadline på mandag (0: Er super glad for hjælpen!!! 

Et minde for livet.

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)