Nej og ja. Du skriver 40 kredit: EU Erhvervelsesmoms (ikke den normale salgsmomskonto) Dette giver ikke helt mening, da erhvervelsesmoms altid er en købsmoms, og ikke en salgsmoms. Hvis du også SÆLGER varer eller ydelser i EU eller udlandet, skal du gøre det på en anden måde, idet din salgsmoms ikke skal indberettes som moms, men alene det fulde salgs-beløb under Rubrik B. Hertil ville jeg hellere lave en omsætningskonto i driften, der hedder "Salg til EU" og "Salg til udlandet", og så hvert kvartal tage summen af disse 2 konti og indberette på de dertil hørende Rubrikker. Salg i EU skal tillige listeangives på tast-selv. Husk at få kundens CVR.nr.
Hvis du er sikker på, at du aldrig kommer til at købe varer fra EU eller udlandet, kan du godt nøjes med 2 konti, en debet-EU købsmoms og en kredit-modkonto (du er nødt til at have en modkonto at placere beløbet på, for at den går i nul)
Er der i systemet mulighed for at oprette momskode, hvor den beregner efter Bruttometoden, således at du kan lave en momskode der f.eks. hedder EV og en der hedder EY, begge med 20% ? Hvis der er det, ville jeg benytte mig af sådan en momskode, og knytte dem til de nye momskonti herunder.
Hvis du også kommer til at købe varer, ville jeg lave 4 nye momskonti:
En debet konto Varekøb i EU og udlandet
en kredit modkonto - varekøb i EU og udlandet
En debet konto Ydelseskøb i EU og udlandet
en kredi modkonto - ydelseskøb i EU og udlandet
Hvordan du lige vil holde styr på, hvor meget der skal indberettes i rubrik A (som jo er bruttoen af købene i EU), ved jeg ikke - det må du hitte et system til.
Jeg glemte i mit skriv foroven at sige, at momsen af Varekøb og Ydelseskøb i EU og Udlandet begge skal lægges til din købsmoms, på den måde går de i 0,-.
Jeg gør så det, hvert kvartal, at jeg nulstiller mine momskonti, således at jeg kan se ved næste kvartal, om der er korrektioner for tidligere kvartaler der skal medtages. Men det er et temperamentspørgsmål. Dette gør jeg ved at modposere den enkelte konto ned på en samlet afregningskonto. Dette gør jeg også for erhvervelsesmoms-kontiene, både konto og modkonto under hver gruppe (varer og ydelser).
Jeg synes det er imponerede, at dit bogføringssystem ikke kan håndtere erhvervelsesmoms - det er en mangel som jeg synes er væsenlig, men OK, hvis ens regnskab er meget simpelt, og man udelukkende har en google adword, kan det nok håndteres manuelt.
Hvis du kan holde styr på disse ting, tager jeg godt nok hatten af, for det bliver sørme noget langhåret :)
God fornøjelse :)
Mh Susanne