Jeg har planer om at starte en selvstændig virksomhed om et par måneder med salg af importerede varer fra Tyskland. I det første år regner jeg ikke med at have en omsætning på 50.000 Kr, hvilket så indikerer at jeg ikke behøver at momsregistrere mig. Men hvad hvis jeg kommer over en omsætning på 50.000 Kr og har en omsætning på fx 60.000 Kr? Hvad kommer der så til at ske?
I forhold til skat, hvilken sats skal jeg så betale af mit overskud når jeg er studerende på UNI med udeboende SU + boligsikring på Frederiksberg?
forholder mig bare til, at hvis du sælger for over 50.000 kr på 12 mdr - så skal du ikke alene betale moms fra du registrerede dit, men moms af dit salg inden = formentlig de 50.000 kr + momsbeløbet dobbelt op, uanset du ikke har opkrævet moms¨
Du SKAL opkræve moms på FORVENTNING om omsætning over 50.000 kr på 12 mdr - det er ikke en bundgrænse
Hvad SU angår, så googleVSO hvor din indtægt ikke påvirker SU hvis du ikke hæver mere end til grænsen, men det vil du nok ha behov for økonomi/revisor hjælp til
Så lige meget hvad skal jeg momsregistrere mig også hvis jeg har en omsætning på under 50.000 Kr? Hvad hvis jeg registrere et firma i Juli måned kigger man så til d. 31 december eller et år frem i henhold til om man har omsat for 50.000 Kr.?
Jeg har planer om at starte en selvstændig virksomhed om et par måneder med salg af importerede varer fra Tyskland. I det første år regner jeg ikke med at have en omsætning på 50.000 Kr, hvilket så indikerer at jeg ikke behøver at momsregistrere mig. Men hvad hvis jeg kommer over en omsætning på 50.000 Kr og har en omsætning på fx 60.000 Kr? Hvad kommer der så til at ske?
I forhold til skat, hvilken sats skal jeg så betale af mit overskud når jeg er studerende på UNI med udeboende SU + boligsikring på Frederiksberg?
Hej,
Jeg har hørt fra mange at man skal passe på med at start firma når man er på SU for det kan gå ud over ens SU. Men ved ikke om det passer for jeg er ikke på SU. Men har hørt det fra nogen venner som hade firma og var på SU. Men så kunne de ikke få SU mere fordi de hade deres firma. :D
Hvad hvis jeg registrere et firma i Juli måned kigger man så til d. 31 december eller et år frem i henhold til om man har omsat for 50.000 Kr.?
man kigger altid på 12 mdr .- og det er altid 12 lbd måneder så INGEN 12 måneders periode, helt uafhængig af kalender år må være over 50.000 bliver den det, sættes man i moms, også af hele beløbet og ikke beløbet minus 50.000 og får en bod der betyder dobbelt op - så tror man på nogen måde man kommer over 50 t på 12 mdr skal man bestemt registrere
Jeg er ikke nogen ekspert på området med skat osv. men jeg har selskab og er på SU. Det kommer ikke til at berøre din SU så længe du ikke overskrider din kvote, hvilket jeg mener er 76.000,- om året. Har ladet min revisor fortælle mig at hvis man ejer en enkeltmandsvirksomhed tæller det som din personlige indtjening. Så du skal betale skat som var du lønnet normalt og så skal du indberette din løn til boligsikringen hver måned så de kan rette den til i forhold til din løn.
Du SKAL opkræve moms på FORVENTNING om omsætning over 50.000 kr på 12 mdr - det er ikke en bundgrænse
Hvad hvis han opkræver moms fra en masse kunder "PÅ FORVENTNING" og til sidst finder ud af at han aldrig kommer op over de 50.000 på 12 løbende måneder, og derfor ikke bliver momsregistreret på noget tidspunkt?
Så har han jo opkrævet moms fra alle mulige "på forventning"?
Den har du misforstået - nok fordi jeg i den sidste del af tråden bare skrev han skulle opkræve moms og ikke som i den første del REGSTRERES FOR MOMS - han skal naturligvis momsregistreres på forventningen om 50.000 og så opkræver han moms og indberetter, og det er så lige meget om det er 10.000 eller 3 mio han omsætter for derefter.
Registrerer han ikke må han ikke opkræve moms naturligvis - men gør han det ikke - og eks venter til han rammer 40.000 efter 8 mdr - og kommer over 50.000 på 12 mdr ialt (ikke kalenderår - bare 12 mdr efter hinanden), så vil han blive pålagt moms dobbelt op af de første 40.000 også - fordi han SKULLE ha været momsregistreret da han overskred 50.000 på 12 mdr