Hmm. ja, nu kender jeg faktisk ikke hvad OECD lige præcis har sat som fattigdomsgrænsen. Og imho, mener jeg ikke, at der er andre der hverken skal eller bør fortælle og definere andre hvornår man er fattig eller ej. Det er op til den enkelte at afgøre, om man synes man er det eller ej. Jeg har - selv når jeg ikke havde en rød reje at gøre godt med, vitterligt aldrig betragtet mig selv som fattig. Det uanset hvad andre skulle mene. Det er lige som deres bord, og ikke noget jeg hverken skal eller ønske at bruge tid på at argumentere om.. Vigtigste er, at sørge for, at passe mit eget bord i hvilken som helst god eller dårlig livssituation, så godt som jeg nu bedst føler der kan gøres, og tage de valg og handlinger jeg føler er bedst at gøre noget ved - implicit tage de konsekvenser der følger med det på godt og på ondt. Fattig bliver jeg, den dag jeg mister min egen tro og vilje. Ikke et sekund før. Og andre har vel deres grænse og opfattelse, og handler vel også ud fra hvad de synes er bedst. Det synes jeg man generelt må respektere som deres udgangspunkt - også når man gerne vil give gode råd til andre ;-) vh ann (ps. mit indlæg er i øvrigt også skrevet, fordi jeg tror at de fleste mennesker besidder en langt større indre styrke end de selv går og tror. Måske er det fordi alt for mange lytter oftest for meget til 'andre kloge hoveder's meninger om hvad de synes man skal og bør, og hvad der er rigtigt og hvad der er forkert i deres øjne, i stedet for at gå efter, det som ens egen stemme fortæller en) Så lidt rasmus modsat, er jeg , og JANTELOVENS BEGRÆNSNINGER vil jeg også godt være med til at trække en sæk over hovedet:-) Tro at du ER noget! - ikke at du er bedre end andre - ikke at du ikke skal respektere andre, deres liv og deres valg, men uanset hvem og hvad du er, at du er lige så meget værd som enhver anden, og skal respekteres som sådan ;-) vh ann |
Hej Ann.
Når folk skriver indlæg som dette ( for at overleve med mad behøves ikke mere end maksimalt 100 kr ugen ) Bliver jeg simpelthen nød til at reagere.
Det er da for naivt at tro på at det holder i længden. Med de priser vi har på fødevarer i Danmark, må det jo medfører at det ikke er hver dag man får nok at spise.
Det kan godt være at i kan bilde jer selv ind at i er helte og imod janteloven Osv... Men prøv lige at se det i et lidt bredere perspektiv tak. Hvordan vil i få råd til at forsikre jer selv med den lave indkomst ?. Hvem skal betale når det så går galt for jer ?. Da i ikke betaler skat med så lav en indkomst. Hvordan mener i så at i bidrager positivt til samfundet ?.
Jeg er klar over at det er et ømtåleligt emne det her. Men det nytter jo heller ikke noget at prøve at bilde sig selv ind at alt nok skal gå hvis man bare strammer livremmen lidt mere.