Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af iphone til min virksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Dec 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej allesammen ;-)

Jeg står og skal åbne enkeltmandsvirksomhed, og har tænkt mig at benytte min iphone 5 med privat call me abonnement i starten. Den vil derfor blive brugt både privat og erhversmæssigt.

Når det så kører ville jeg få et erhvervs abonnement, og evt. Sælge min iphone til virksomheden. Jeg er klar over at jeg ikke kan trække moms fra, men ville jeg kunne trække den fra i skat ? Og hvorledes bogføres dette ?

Og ville det være okay at fastsætte pris ved at tage gennemsnittet på brugt salgs sider ?

Hvorledes er det med fradrag af moms og skat på abonnementsudgifterne til iphonen, når den er i virksomheden ?

Håber på nogle svar, på forhånd tak ;-)

Glædelig jul ! ;-)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du sælger den til dit firma - uden moms naturligvis og sat til snit af brugtsider som du foreslår. Du bogfører som udgift i driften - formentlig straksafskrivning eller køb af små aktiver vil konto hedde - og modpost banken som overfører pengene til dig - eller mellemregning - tilgode havende for dig i virksomheden. Derved er den fra i skat i virksomheden

moms fremover deler du på forholdet mellem privat og erhverv  så hvis det er 50/50 trækker du halv moms - og resten tager du som omkostning i firmaet

Du tillægger din omsætning en indkomst - telefonbeskatning privat - på 2.500 kr per år, som vil betyde du betaler "multimedie/telefon skat" af at ha fri telefon.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Dec 12
Skrevet kl. 13:23

Tak for svaret :-)

Så hvis jeg har forstået det korrekt skal: 

Jeg køber Iphonen for eks. 5000.-   Banken krediteres så med de 5000.- og smides over på min private bankkonto. Og debiteres på eks. Anskaffelse af småaktiver.

- På den måde er mit overskud i virksomheden mindsket med 5000.- og der skal derved betales skat af 5000.- mindre. Korrekt?

Jeg køber at abonnement til 159 eksl. moms pr. måned. Momsen er så 39,75. Jeg antager at den bruges 50/50. Dette vil så ske:

Bank krediteres med 198,75 kr.

Købsmoms udgør 19,875 kr. 

Telefon udgifter debiteres med 178,875 kr.  

Og mit overskud i virksomheden mindskes ligeledes med 178,875 kr. pr. måned, og derved betales der skat af dette mindre. 

Når der skal selvangives, er det eneste jeg så skal angive vel bare mit overskud (som er mindsket af mine udgifter ligesom ovenfor), og selvfølgelig lægge 2500.- til dette overskud ? 

Er dette korrekt antaget? 

Mvh. Oliver Gade

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:47

Yes jep

Tilmeldt 22. Dec 12
Skrevet kl. 13:53

Okay super tak ;-)

På samme måde vil det så fungere med ipad og pc ? Som ved iphone :-)

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:27

Ja Det som du skal bruge i virksomheden sælges ind fra dig uden moms (til max alm. pris du kan finde i ex DBA) og ipad og pc giver ikke multimedieskat. Hvis du stopper en dag, skal du så købe det alt sammen ud igen - til den dags pris

vh

Tilmeldt 22. Dec 12
Skrevet kl. 17:32

Okay super ;-) den eneste løsning er at man skal købe det igen hvis man er nød til at lukke ? Hvad hvis det er købt i butik? ;-)

men hvis man bare skal gøre det på den måde, mindsker alle udgifter jo overskuddet og derved fradrages alle udgifter vel i skat ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:56

Ja udgifterne mindsker overskuddet og dermed skatten - og det er derfor du skal købe dem ud igen hvis du lukker - så kommer der indtægter ind igen - mindre indtægter fordi det er brugt, men indtægter. Det ville gælde alt du har i virksomheden, også alt du har købt i butik. Ellers ville tricket jo være, at starte virksomhed - købe en hulens bunke og trække moms fra og udgifter fra og nedsætte skatten - og så lukke og tage alle tingene selv. 

Så længe alt du gør, er for at drive virksomheden forretningsmæssigt - godkendes fradragene. Mener skat at man ikke driver den forretningsmæssigt men som en slags hobby - kan de nægte fradrag for underskud i anden indkomst, men det er jo ikke faldet her.

Alle tingene er virksomhedens og var de købt i butik, skulle momsen også modregnes og angives som salgsmoms hvis du en dag selv ville overtage tingene - virksomheden fakturer så at sige dig - med moms som den jo skal i så fald som salg af tingene

vh

Tilmeldt 22. Dec 12
Skrevet kl. 18:21

Ja okay ;-) det er selvfølgelig klart :-) det går jo ikke..
Men jeg tænker bare om der ikke er nogle udgifter der skal betales skat af ?

Hvis man så starter anden virksomhed og lukker denne, Eks. Skifter branche kan man så købe tingene iden nye virksomhed fra den gamle ;-) ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:29

jo men det blir en længere forelæsning . der er ting som kun giver en fjerdedel momsfradrag og andet der slet ikke gør - repræsentation - bespisning, restaurant og hotel f.eks. andre ting der slet ikke giver moms fradrag - gaver - visse ting der slet ikke kan fradrages og andre som kun kan fradrages med 25% - et værelse i privaten normalt ikke o.l.  - du kan ikke tage 14 dage til Thailand med rejse og alt fratrukket for at holde et enkelt møde med en leverandør osv

Det kan være klogt at knytte en der kan reglerne til sig. Dem kan du søge herinde og de er ikke voldsomt dyre i forhold til det man oftest får ud af det.

En klar forudsætning for fradrag for en udgift er i alle fald, at den tages for at drive virksomheden og ikke er noget privat

Du skal jo føre regnskab efter årsregnskabsloven som du kan google, og på basis af det udfylde din udvidede selvangivelse fra 111 og frem. Regnskabet beholder du med alle bilag i 5 år, og skat kan til en hver tid bede om at se alt, hvis du enten via din selvangivelse eller moms angivelse, giver indtryk af at noget ikke er i orden, eller udtages ved de tilfældige udtræk.

Du skifter ikke som sådan virksomhed - du kan kun ha EN virksomhed og ET og samme CVR nummer personligt hele livet og i den kan du drive i princip alle brancher. Du kan stifte selskab - eller flere selskaber med f.eks indskudskapital - type ApS og der kan man lave skattefri virksomhedsomdannelse, hvor det nye selskab forsætter i den gamle personlige virksomheds skatteforpligtelser, så der først udløses noget, når APS lukker eller sælges.

Det er nok så langt du kan komme via mig herinde i alle fald - god vind Smile

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)