Jeg står og skal åbne enkeltmandsvirksomhed, og har tænkt mig at benytte min iphone 5 med privat call me abonnement i starten. Den vil derfor blive brugt både privat og erhversmæssigt. Når det så kører ville jeg få et erhvervs abonnement, og evt. Sælge min iphone til virksomheden. Jeg er klar over at jeg ikke kan trække moms fra, men ville jeg kunne trække den fra i skat ? Og hvorledes bogføres dette ? Og ville det være okay at fastsætte pris ved at tage gennemsnittet på brugt salgs sider ? Hvorledes er det med fradrag af moms og skat på abonnementsudgifterne til iphonen, når den er i virksomheden ? Håber på nogle svar, på forhånd tak ;-) Glædelig jul ! ;-) |
Du sælger den til dit firma - uden moms naturligvis og sat til snit af brugtsider som du foreslår. Du bogfører som udgift i driften - formentlig straksafskrivning eller køb af små aktiver vil konto hedde - og modpost banken som overfører pengene til dig - eller mellemregning - tilgode havende for dig i virksomheden. Derved er den fra i skat i virksomheden
moms fremover deler du på forholdet mellem privat og erhverv så hvis det er 50/50 trækker du halv moms - og resten tager du som omkostning i firmaet
Du tillægger din omsætning en indkomst - telefonbeskatning privat - på 2.500 kr per år, som vil betyde du betaler "multimedie/telefon skat" af at ha fri telefon.
vh