Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det dumt og ligge sin ide ud på Amino?

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)
Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

så firkantet kan det ikke sættes op. selvom det i mange tilfælde forholder sig således.

hvis idéen var en let løsning til et problem mange havde, og ville betale for, så er chancen for at nogle ville nuppe den for stor til at jeg ville tage chancen

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 705
Fra  Hunderacer Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob:

Ideer er værdiløse, så del du bare ud.

Værdien tilføres først, når du kan præsentere et koncept - på det tidspunkt er det også langt sværere at kopiere for andre :-) 

En idé er ikke værdiløs. Jeg forstår godt din pointe, men en idé kan sagtens udformes af andre end den pågældende person der kom på den. Hvis hans siger:

Min idé går ud på at lave en side der viser chokoladekage opskrifter - Så er idéen værdiløs for den almene læser.

Skriver han derimod:

Min idé går ud på at lave en side der viser chokolade opskrifter, men med instant search. Så er idéen lige pludselig en kende mere specifik og det kan man godt arbejde videre på som udefrakommende. Du kan jo nærmest aldrig præsentere en idé uden at fortælle noget om konceptet også.

Hunderacer - 550 forskellige hunderacer

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Min mening er, at det afgørende er, om ideen kan/skal patenteres. Skal den det, skal den absolut ikke ud på et offentligt forum.

Hvis ikke, ser jeg ikke den store risiko. For så snart man lancerer ideen, og den er offentligt tilgængelig for kunder og brugere, kan alle andre jo alligevel kopiere ideen.

Det eneste man kan opnå, er at få et lille forspring. Men hvad er det værd hvis en virksomhed med masser af kapital vælger at lave sin egen variant, og kaste en masse penge efter at få succes med deres variant? Det kan man jo ikke forhindre. Selvfølgelig kan det have noget værdi at være first mover, men det er som regel den efterfølgende execution der afgør om det bliver en succes eller ej.

Mvh Carsten







Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu tales der om en fremtid, som ingen kender.

Kikker vi bagud, husker jeg ikke en eneste tråd omhandlende en ide stjålet herfra amino.dk.... Og der er dælemene delt mange ideer.
Tilmeldt 23. May 11
Indlæg ialt: 705
Fra  Hunderacer Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Boysen:
Nu tales der om en fremtid, som ingen kender.

Kikker vi bagud, husker jeg ikke en eneste tråd omhandlende en ide stjålet herfra amino.dk.... Og der er dælemene delt mange ideer.

Jeg har set en tråd på et tidspunkt hvor en fyr nævnte et godt domænenavn, hvorefter det blev snuppet kort tid efter.

Men.. én gang skal være den første - og hvorfor udfordre skæbnen?

Med Venlig Hilsen
Morten

Hunderacer - 550 forskellige hunderacer

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

hvorhenne?

nu er jeg her godt nok ikke hver eneste dag, men kan ikke huske at jeg en eneste gang har læst om en idé som ikke nærmest var klar til lancering eller allerede lanceret, hvor jeg har tænkt "det var fanme smart"

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Madsen:
Jeg har set en tråd på et tidspunkt hvor en fyr nævnte et godt domænenavn, hvorefter det blev snuppet kort tid efter.

jeg nævnte phonecandy.dk i en tråd omkring et navn til en mobil-tilbehørs shop, og det var optaget 2 dage senere :-)

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 867
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Den her diskusion må efterhånden være en af de mest populære Amino diskusioner for 2012. Måske ikke lige i denne form, men så i form af folk der intet vil fortælle om deres ide, men alligevel have hjælp eller andre former for for og imod at dele sine ideer.

Jeg hører til dem der mener at man bare skal dele sin ide lystigt. Det kan godt være at der sidder en skidt fyr og bare venter på den rigtige ide, men alle dem jeg kender som siger at det er det de venter på, de rykker alligevel ikke på det når den gode ide så kommer. Og der er heller ikke nogen der siger at man laver mindre penge af at være to med samme idé. Og så er det jo som nogle er inde på et spørgsmål om eksekvering mere end ideen.

Og lad mig endnu engang linke til Martin Thorborgs tanker om emnet: Thorborg siger: Bare del din ide

Og så mener jeg i øvrigt at man kan dele rigtigt meget af sin ide, uden at det vil være muligt at kopiere den 100%. Selv hvis man siger: "Jeg har en ide om at lave en hjemmeside der handler om x, hvor der er forum, links og en brevkasse." Så har man stadig ikke afsløret alt den knowhow man sidder med på området (man er måske ikke engang selv helt klar over hvor meget man ved, da man har masser uskreven viden), man har ikke forklaret hvordan man vil launche, ens salgsstrategi osv, så selvom en laver en hjemmeside med nøjagtigt de dele, så vil det ikke nødvendigvis blive en succes.

Og folk der endelig vil kopierer ideer burde jo egentligt bare nappe et eksisterende produkt, også lave det bedre/anderledes. Det er nemmere da markedet allerede er der, og man kan tydeligt se hvad der kan gøres anderledes.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Fredslund Hansen:
Og lad mig endnu engang linke til Martin Thorborgs tanker om emnet: Thorborg siger: Bare del din ide

Med al respekt for Martin Thorborg, så er det ikke desto mindre nemt nok for ham at opfordre andre til at dele sin idéer på et óffentligt forum; det er trods alt ikke hans idéer, der risikerer at blive stjålet med arme og ben.

Ja, det er en lidt kynisk anskuelse, men jeg kunne aldrig med min bedste vilje anbefale nogen, kunde eller ej, at dele sin idë med nogen andre, med mindre han eller hun havde sikret sig i form af en kontrakt. Og det siger jeg ikke for at "male fanden på væggen". Men det er svære tider, mere end nogensinde før, og det gælder om at værne om sig selv og sine projekter/fremtidsudsigter. Sådan ser jeg i hvert fald på det.

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 867
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset om man er enig med Martin eller ej, så synes jeg at folk har for stor en tendens til at se det at være alene med ideen som den eneste vej til succes. De overser lidt alle dem som faktisk knækker nakken fordi de er ene om at prøve at løbe et marked igang, og når de så går på røven, så er der andre der tager deres ide op, og laver alle skillingerne, eller alle dem som faktisk laver gode penge på at være i et marked hvor der er andre.

Jeg tror da også at hvis vi kigger på Aminoerne, så er der flest som faktisk lever af ideer der ikke var unikke da de startede deres forretning. Nogle lavede måske et twist på noget eksisterende, men deres opstart var ikke blevet forpurret af at den blev delt.

Og så er der jo også den vinkel med at det ikke er altid andre kan se det geniale i ens ide. Havde nogen lagt facebook ideen ud på amino havde folk jo sagt: Det lyder jo bare som Arto, det gider voksne da ikke. Da google lancerede deres søgemaskine gad Yahoo og Alta vista ikke købe skidtet for 1 mio USD hvilket de jo nok fortryder i dag. Og da Ipoden kom frem rystede jeg på hovedet, en musikafspiller der godt nok kunne spille musik i 20 år uafbrudt (eller hvor meget det nu var de reklamerede med) uden man hørte det samme nummer to gange, men som så også kostede 4-8 gange mere end de mindre, mere handy creative afspillere. Tre af sidste årtis største successer, som få i mine øjne havde forudset ville blive til det store.

Og med hensyn til at det ikke er Martins ideer der bliver stjålet, så fortæller han jo netop at han altid har delt hans ideer, selvom risikoen var at de blev stjålet, så jo, det var faktisk også hans ideer han risikerede.

Men er man bange for at ens ide bliver stjålet og det vil holde en søvnløs så skal man naturligvis holde den for sig selv, vel vidende at man så vil gå glip af nogle inputs. Lægger man den ud på nettet, så vil der rigtigt nok være en risiko, men i mine øjne opvejer fordelene i langt de fleste tilfælde ulemperne.

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)