Hej, Dette er jo nok det mest populær spørgsmål på Amino. (Undskylder men kunne ikke finde et svar i tidligere tråde, der helt matcher min situation) Jeg står i den situation at jeg har 1 fast arbejde samt et tilkalde job som nummer 2. De job for jeg en fast løn, pension ferie penge for. (Det er som det er) Mine vagter er 16 timer så det giver en masse fritid. (Arbejder ca 14 dage om måneden) Det er denne løn vi lever for sammen med min kones. Nu er jeg samtidig startede op med et arbejde ved siden af, som ansvarlig for annonce salg for et blad. Job nummer 3. Jeg kan enten bare udbetale min indtjening som en normal løn medarbejder, eller køre det over et personlig CVR nummer. Min forventede indtjening på års basis, med nuværende annonceringer vil lagt overskride 50.000 om året i udbetalinger til mig selv. (Skulle gerne ind og skabe mere salg.) (For job nummer 3) Af udgifter vil jeg have en telefon regning om måneden, med fast abonnement på omkring 149X12 måneder Jeg laver også lidt affiliate på sidelinjen som jeg kunne tage med i firmaet. Vil det kunne betale sig at stifte et cvr nummer for at kunne trække lidt fra ? På længere sigt vil jeg kunne af leve af det. (Det er der allerede mulighed for, men mangler lige at se at alt ting køre godt i et år. Ja er typen der går med livrem og seler. Det er vist et fy ord på et iværksætter forum). Hvordan ville i gøre det. /Michael Clausen |
Du skal ha mere hjælp end du lige kan få her. Først og fremmest er et I/S en personlig virksomhed for mere end 1 person og du lyder som om det er dig selv, og så er det en personlig virksomhed med CVR nr.
Som du beskriver det, har du nu fået arbejde nr 2 - som helt almindeligt lønarbejde nr 2, og der kan du ikke frit vælge om du vil lave virksomhed og fakturere dine omkostninger eller være ansat. Hvis de faktiske forhold siger du er ansat, så er det sådan du skal behandle det (og din arbejdstiver skal behandle det), eller kan han hænge på din manglende skat, og man kan også få bod. Læs om forskelle her:
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530
Hvis du en dag bliver selvstændig så SKAL du momsregistreres på forventning om omsætning over 50 t - men det tror jeg ikke er tilfældet her.
Hvis vi leger, at du var selvstændig så ville svaret ha været:
Hvis din omsætning vil overstige 50.000 kr på 12 lbd måneder SKAL du registrere dig og momsregistrere dig, og hvis den omsætning du har haft nu, sammen med din nye, på 12 mdr fra en hvilken som helst måned, overstiger de 50.000 kr, får du moms dobbelt op af den omsætning du havde inden du momsregistrerede desværre. Bemærk de 50 t er omsætning ikke udbetalinger.
Du skal dermed registrere dig og du skal føre regnskab i.h.t. årsregnskabsloven og moms osv, og du vil kunne trække alle relevate udgifter fra i indtægten. Din telefon vil dog medføre, at du skal tage en indtægt på 2.500 kr som betaling for fri telefon.
Jeg tror der er en del mere du skal sætte dig ind i, inden du kaster dig ud i det, evt ved at få fat i en der vil bogføre for dig. Det kan du søge herinde. Du må ikke vente med den registrering, skat er strenge med de 50 t på 12 mdr og det er jo surt, hvis du så nu skal ind med dobbelt moms af den omsætning du har haft, uden at tillægge moms inden registreringen. De 50 t er ikke en bundgrænse, men man SKAL registrere på forventningen og ellers kan man komme af med dumme penge
vh