Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedernes skatteliste

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, jeg er også ret sikker på at ikke ret mange private borgere vil gå ind og tjekke listen. Hvorfor skulle de?. Men det syntes jeg så også til gengæld understreger det egentlige problem, hvad skal vi med den? Vi ved jo godt at politikere har meget travlt med at komme i medierne, men jeg kan da ingenlunde tro at det har været (en del af) overvejelserne fra politisk hold? Eller? Jeg tror bare vi må forvente at den negative effekt betydeligt overstiger den positive, nu hørte jeg lige at Holger K. forventer at blive hængt ud på en liste, det vil sikkert få nogen til at betale mere skat...Det forventer jeg bestemt ikke, jeg er mere bange for at Danmark vælges fra af virksomheder der overvejer etablering i Danmark (jeg tænker på udenlandske), ikke kun på grund af listen men på grund af skattetrykket generelt, der jo så snedigt er skjult i bl.a de høje lønomkostninger. Men det finder vi aldrig ud af, for hvis en virksomhed offentligt tilkendegiver at de vælger Danmark fra på grund af listen, så ryger de direkte i "gabestokken", man vil jo tænke "de havde ikke tænkt sig at betale skat!" Men det er da træls, hvis et udenlandsk selskab kan skabe måske 50 arbejdsplader med en lønsum på måske 20 millioner med en følgende A skatte betaling, AM etc på måske 6-7 millioner og dertil måske i heldigste fald redder 50 fra arbejdsløshed med en besparelse på 10-12 mill for staten, siger nej fordi de ikke vil hænges ud for "ikke at betale skat"....Og i disse IT tider, hvor mange virkeligt betydningsfulde jobs som ingeniør, IT medarbejder  og mange andre fremtidsorienterede jobs kan klares fra hvorsomhelst, så der ingen nødvendighed er om at være tilstede i Danmark for mange virksomheder, så er det endnu værre. Så jeg kan ikke med min bedste vilje få øje på nogen som helst positive konsekvenser af en sådan offentlig gabestoks liste, kun negative.   

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jeg fastholder lidt Rasmus modsat. Jeg ved ikke om jeg synes det er jordens mest lysende ide men

Jeg tror ikke et eneste selskab flytter driftsted bort fra Danmark på grund af listen, og heller ikke, at den skulle være grund til et eneste selskab ikke etablerer sig her, hvis de mener det kan tjene penge her.

Jeg synes også det er en lidt sjov "spejderånd" der kan ligge i, at herinde er vi "iværksættere" og så er alt - uanset det her ikke koster spor arbejde for virksomheden - en STOR skade hvis det stiller spørgsmål ved virksomheder og deres skat - de er hellige køer og det offentlige per definition modstanderen.

Jeg vil godt påstå, at der laves masser af numre, gennem uoverskuelig transferpricing og andet - men også, at denne liste nok ikke kommer til at medvirke det store til at stoppe numrene. Jeg så dog absolut gerne, at alle fulgte de korrekte skatteregler og betalte det de skulle - private og firmaer, så jeg ikke skulle gå med en fornemmelse af at betale for de som ikke vil

værre er listen heller ikke

vh

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 19:03

Man skal jo også være opmærksom på, at selskabsskatten - som listen er lavet ud fra, består kun af cirka 10% af den samlede skattebetalinger fra virksomheder i Danmark.

Derfor er det et forkert billede at vise omkring disse virksomheder, da man måler på et parameter der ikke er sigende!

Jeg tror til gengæld, at hvis dette gør at medierne skriver meget mere kritisk omkring disse virksomheder, så vil flere vælge investeringer i andre lande end Danmark og dermed kan vi miste arbejdspladser..

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Odense
Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 145
Fra  Nystalgi Skrevet kl. 19:08

Ja, det med de at de udenlandske virksomheder ikke vil starte i Danmark, fordi deres skat bliver offentliggjort, vil da helt sikkert være en af de største konsekvenser ved den liste (måske). Som du selv siger kan jeg umiddelbart heller ikke se nogle positive ting ved listen. Det skader mere end det gavner.

MVH

Jesper Schlosser - http://lystfiskerblog.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

KennM:
Jeg tror til gengæld, at hvis dette gør at medierne skriver meget mere kritisk omkring disse virksomheder, så vil flere vælge investeringer i andre lande end Danmark og dermed kan vi miste arbejdspladser.
Tror du virkeligt (ja det gør du og mange jo) at en eneste virksomhed, som ellers mente at kunne tjene penge på virksomhed i DK ville vælge ikke at drive virksomheden herfra, på grund af risiko for nogen skulle skrive mere kritisk end idag (hvor mange kritiske artikler mon der overhovedet kommer)?

Jeg tror det er en ret hul argumentation og at der skal meget mere til for at de fravælger dk. Tror ikke en gang at 25 eller 22% i firmaskat vil gøre det store -dog nok mere.

Jeg har været med til at etablere virksomhed i 9 lande og flere i DK, og evt offentlige skattelister måtte vist komme MEGET langt nede på listen af thumbs up eller ned.

Det er helt andre kriterier der tæller når man skal etablere sig (lønniveau - øvrig omkostningsniveu, infrastruktur, korruption - betydning af nærhed til markedet o.l.) - men dit gæt er vel lige så godt som mit

vh

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 19:31

@Cookie

Hvor skriver jeg, at virksomheder vil fravælge Danmark i forhold til at drive virksomhed? Så vidt jeg kan læse, så skriver jeg slet ikke dette - men at nogen måske kan fravælge investeringer i Danmark, skulle det tage om sig.

Jeg tror bestemt ikke, at store multinationale selskaber vil fravælge Danmark 100%, men de kan sagtens vælge at udvide ekstra i Tyskland, Frankrig eller andre lande og vente med at udvide i Danmark, hvilket vil betyde tabte arbejdspladser - hvis der er en form for hetz efter disse virksomheder. 

Desuden køber jeg på ingen måde regeringens argument med, at denne liste er oprette for at skabe gode historier omkring multinationaleselskaber som betaler den skat de skal. Fakta er blot, at medierne vil tage de "dårlige" historier op omkring virksomheder som betaler en lav selskabsskat.

Jeg bryder mig dog ikke om, at man kun vælger at se på selskabsskatten som værende en slags sandhedssiger da den på ingen måde fortæller en hel eller halv sandhed omkring disse virksomheder og deres samfundsmæssige bidrag.

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:46

KennM:
Hvor skriver jeg, at virksomheder vil fravælge Danmark i forhold til at drive virksomhed? Så vidt jeg kan læse, så skriver jeg slet ikke dette - men at nogen måske kan fravælge investeringer i Danmark, skulle det tage om sig.
Lidt ordkløveri, du skriver de vil fravælge investeringer og det vil kunne koste arbejdspladser - og det tror jeg ikke. Faktisk synes jeg det er lidt klynkeri, at som virksomhedsleder være så forskrækket over sådan en smule liste, og der er jo i alle fald andre herinde der beskriver at nogen nu nok vælger uden om Danmark når virksomheder skal placeres. 

Jeg er helt enig i at listen ikke er lavet for de gode historier men for at give pressen mulighed for at stille kritiske spørgsmål ved de som ikke betaler skat og MÅSKE i et lille håb om at nogen vælger at skatte lidt her og der, men da jeg ikke tror det jager nogen bort, tror jeg heller ikke rigtigt det tvinger nogen til at tænke om, og det er vel største anke, for jeg er helt overbevist om, at der er virksomheder der ikke bidrager med det de burde - sorry to say.

vh

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 19:47

Du har måske ret... og måske ikke, mit synspunkt er, vi får det aldrig at vide fordi de selvfølgelig ikke vil angive lige netop denne liste som udslagsgivende (den berømte dråbe) for at de netop ikke etablerer sig i Danmark.

Stadig syntes jeg at hovedproblemet er: Hvorfor skal listen være der? Nu siger du at det ingen betydning har, andre faktorer tæller mere. Det tager jeg som mere benzin til mit postulat, så er der endnu et argument for at listen kun er til skade. Og stadig holder jeg på (jeg har et rigtig godt kendskab til mindre virksomheders daglige vilkår vil jeg påstå) , ikke til de store der kan mere eller mindre "vælge" hvor de betaler skat. Og jeg påstår, at for de mindre virksomheders vedkommende, der ikke betaler selskabsskat, der er det ikke et "valg" de foretager, det er simpelthen fordi de lige holder skindet på næsen! Men de kommer så osse på listen. Og bl.a derfor osse min argumentation imod listen, det er efter min mening der kun tjener et "forargelses" formål.   

Og jeg er enig, 100%, det ville være det bedste hvis alle betalte den skat de skulle. Men undskyld, hvis vi (forhåbentlig da) kun taler om nogen få udenlandske der udnytter systemet, så: 1) Er det ikke skattevæsenets opgave at klare det, hvis der er ulovligheder? 2) Foreligger der ikke noget ulovligt, men skattereglerne "bare" udnyttes, er det så ikke reglerne der skal laves om? og 3) Kan reglerne ikke laves om fordi der i så fald vil blive et endnu større skævt forhold mellem lille Danmark og det "store udland", kan man så være så fræk at påstå at fordi det danske system "spiller fallit" p.g.a regler og evnen/viljen/muligheden for at ændre disse regler, så etablerer man en sådan liste som en "panik nødbremse" ?

Ihvertfald, at det så ikke iflg. dig, og det er jeg nok meget enig i, skræmmer nogen virksomheder, at der vist er nogenlunde enighed om at ingen rigtig gider læse den alligevel , jamen, hvad er så den egentlige grund til at den er lavet? Det vil jeg personligt helst ikke tænke for meget på....

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 836
Skrevet kl. 20:13
Det kunne jo tænkes at en virksomhed der allerede er etableret i Danmark, vil undlade yderligere investeringer i DK, af frygt for at havne i gabestokken. Investeringer der som bekendt kan trækkes fra.
Fra Kalundborg
Tilmeldt 14. May 05
Indlæg ialt: 539
Fra  HosKejser Skrevet kl. 22:51

Vil lige sige Q8 køber ikke deres olie i arbien et sted - de køber nordsøolie på europæiske raffinaderier - her feks Statoils i Kalundborg til normal købs pris. Statoil køber selv deres drivselsmidler som Diesel og Benzin hos Statoil Raf. - De har det det op i 2 seperate selskaber - og derved køber de til den pris nu raffinaderiet i Kalundborg nu kan udvinde til. Som normal ligger på 1 kr over hvad de selv køber råolien fra Nordsøen pr. liter.

Supply Chain blæksprutte

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)