Nej, jeg er også ret sikker på at ikke ret mange private borgere vil gå ind og tjekke listen. Hvorfor skulle de?. Men det syntes jeg så også til gengæld understreger det egentlige problem, hvad skal vi med den? Vi ved jo godt at politikere har meget travlt med at komme i medierne, men jeg kan da ingenlunde tro at det har været (en del af) overvejelserne fra politisk hold? Eller? Jeg tror bare vi må forvente at den negative effekt betydeligt overstiger den positive, nu hørte jeg lige at Holger K. forventer at blive hængt ud på en liste, det vil sikkert få nogen til at betale mere skat...Det forventer jeg bestemt ikke, jeg er mere bange for at Danmark vælges fra af virksomheder der overvejer etablering i Danmark (jeg tænker på udenlandske), ikke kun på grund af listen men på grund af skattetrykket generelt, der jo så snedigt er skjult i bl.a de høje lønomkostninger. Men det finder vi aldrig ud af, for hvis en virksomhed offentligt tilkendegiver at de vælger Danmark fra på grund af listen, så ryger de direkte i "gabestokken", man vil jo tænke "de havde ikke tænkt sig at betale skat!" Men det er da træls, hvis et udenlandsk selskab kan skabe måske 50 arbejdsplader med en lønsum på måske 20 millioner med en følgende A skatte betaling, AM etc på måske 6-7 millioner og dertil måske i heldigste fald redder 50 fra arbejdsløshed med en besparelse på 10-12 mill for staten, siger nej fordi de ikke vil hænges ud for "ikke at betale skat"....Og i disse IT tider, hvor mange virkeligt betydningsfulde jobs som ingeniør, IT medarbejder og mange andre fremtidsorienterede jobs kan klares fra hvorsomhelst, så der ingen nødvendighed er om at være tilstede i Danmark for mange virksomheder, så er det endnu værre. Så jeg kan ikke med min bedste vilje få øje på nogen som helst positive konsekvenser af en sådan offentlig gabestoks liste, kun negative.
|
jeg fastholder lidt Rasmus modsat. Jeg ved ikke om jeg synes det er jordens mest lysende ide men
Jeg tror ikke et eneste selskab flytter driftsted bort fra Danmark på grund af listen, og heller ikke, at den skulle være grund til et eneste selskab ikke etablerer sig her, hvis de mener det kan tjene penge her.
Jeg synes også det er en lidt sjov "spejderånd" der kan ligge i, at herinde er vi "iværksættere" og så er alt - uanset det her ikke koster spor arbejde for virksomheden - en STOR skade hvis det stiller spørgsmål ved virksomheder og deres skat - de er hellige køer og det offentlige per definition modstanderen.
Jeg vil godt påstå, at der laves masser af numre, gennem uoverskuelig transferpricing og andet - men også, at denne liste nok ikke kommer til at medvirke det store til at stoppe numrene. Jeg så dog absolut gerne, at alle fulgte de korrekte skatteregler og betalte det de skulle - private og firmaer, så jeg ikke skulle gå med en fornemmelse af at betale for de som ikke vil
værre er listen heller ikke
vh