Jeg synes desværre ofte at man hører om at dette har været tilfældet, og kunden, som jo i de fleste tilfælde intet aner om html og css, må bare betale ved kasse 1. Det er ikke længe siden jeg læste herinde om en som havde bedt sin designer om, at ændre farve på en font, men havde fået den besked at dette ville være en større proces, og ville koste en ekstra sum penge, oven i det (uhyrlige) beløb som vedk. i forvejen havde betalt for sit site. Så jeg synes dette tiltag er så fedt, og det er helt ok, at gøre kunderne opmærksom på, hvad de kan forlange/forvente, og det gør da bestemt heller ikke noget, at frontendudviklerne kommer lidt op af stolene hér ;-) |
Hej SeeUp.
Tusind tak, det varmer at høre - særligt når man nu (som du pointerer) gør det gratis.
Faktisk startede jeg med i sin tid at lave tre versioner - en gratis med "Sitemagic CMS" i titlen på alle siderne, en uden reklamen til 99,- kroner, og én med MySQL support for 250 kroner så vidt jeg husker. Det var alt for forvirrende for kunderne, og det endte med at systemet ikke blev så udbredt som håbet.
Her i 2012 besluttede jeg at lave det hele gratis. Årsagen er simpel; det er næsten umuligt at tjene penge på Content Management Systemer - det kan kun lade sig gøre på tilhørende services som web-design, hosting, undervisning osv. - typisk er totalløsninger den bedste mulighed.
Pengene var det der drev mig i starten, og det gik galt. Så jeg valgte at gøre det til et rent hobby-projekt, og det har været en succes. Der er flere og flere der laver nye websites baseret på Sitemagic CMS, og jeg synes efterhånden at der er mange flotte derude. På den positive side bliver jeg nu oftere og oftere bedt om at lave designs til kunderne, og det tjener jeg ganske fornuftigt på.