Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Loven omkring debatfora

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Nov 05
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle aminoer :)

Hvilke love og regler er der omkring omtale af privatpersoner? Må man i den danske lovgivning godt oprette tråde fx omkring om ens chef og give ham kritik, bedømmelse via en 10 trins skala osv. ?

Håber i kan hjælpe mig :)

Mvh Theis Kuhre

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 11:51
I nævnte tilfælde er det nok kun et spørgsmål om tid før vedkommende ikke er ens chef længere. Så hvad sjov er der ved det?
Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 23:11
Lige så tosset du vil naturligvis. Så længe du holder dig til fakta og dine holdninger er du på den sikre side. Hvis du begynder at påstå ting du ikke kan bevise, kan du få en injuriesag på nakken.

søger ligesindede i Sønderjylland

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:50
Det er kun første skridt, Jan. Der kan sagtens være eksmpler på noget der ikke er løgn, og som kan siges bare at være "meninger", men som godt kan give problemer. Afstemninger a la: "Er denne man en idiot" kunne jeg godt forestoille mig kunne være problematiske selvom alle jo blot siger deres mening.

Iøvrigt er jeg enig i, at det virker lidt ¨åndssvagt at gøre dette mod sin chef, men mindre man meget hurtigt vil gøre ham til eks chef :)
Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 00:13
Mikkel jeg mener du er en fladpandet flødebolle for den udtalelse.... Blot for at bevise, at jeg til hver en tid må sige den slags ting.

Sagligt? Nej naturligvis ikke, og jeg mener det vil være fuldstændig idiotisk af Theis at gøre (dette må jeg også gerne sige....)

Forskellen går ved, hvornår noget kan bevises, eller det er noget der insinueres. Der er selvfølgelig lige de kongelige man ikke må kalde for nogle pedistalsatte jubelidioter og andet

Det er jo ytringsfriheden vi diskuterer her. Den har været under beskydning, men så vidt jeg ved, så består den da endnu...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:22
At du siger noget om en, er en ting, men hvis du arrangerer en smædekampagne er det noget andet - og det kunne en afstemning om, om du er en idiot godt være :)

Der er andre regler en lige om det er sandt eller ej det man siger, som man kan blive grebet i. Markedsføringsloven har også nogle regler på det punkt. Og jeg er sikker på der er andre. Ytringsfriheden har aldrig været fuldkommen.

Nogle gange kan der f.eks. også være tale om konteksten - hvor man siger hvad. Man kan f.eks. godt stræffes for at skrige "BOMBE!"" ombord på et fly. Jeg må heller ikke sige "jeg slår dig ihjæl" - selvom det jo også bare kan siges at være en mening. Her er problemet, at det udover en mening, også er en trussel.

Derudover kunne der blive problemer med civilretslige regler - hvis dine handlinger fører til dokumenterbare tab for mig, kan det være erstatningspådragende.

En jurist kunne sikkert komme med de næste 100 eksempler på, at man ikke bare altid må sige det man mener ...
Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 00:30
Ingen jurister i denne tråd tak. Sjovere at se vores desperate forsøg på at holde os til vores postulater. (og jeg vil nødig have mine pillet ned og sparket hen ad gulvet ;) )

Du bruder ytringsfriheden ved at ærekrænke, og som du siger, så er ytringsfriheden ikke fuldkommen, da det er en skønssag hver gang. MEN. Jeg må gerne have en holdning, og hvis JEG mener, som jeg skrev, at du er en fladpandet flødebolle, så er din min holdning og ikke en opfordring som du foreslår.

For at tage udgangspunkt i Theis'' indlæg, så lægger han jo ikke op til, at opfordre andre, men blot at ytre sin egen holdning. "På skala fra 1 til 10, mener jeg min chef skal have 11" - det nægter jeg simpelthen at tro på er ulovligt eller i direkte strid med gældende regler. Igen: Dermed ikke sagt at det ikke er dumt.

Kan vi tærkse mere på den Mikkel? Ellers så lad os da få den jurist på banen

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:34

Jeg er ikke bange for at sige min mening, som du ved, men pointen her er, at med en sådan afstemning ville jeg selv være meget i tvivl om det er over grænsen, og kunne resultere i et erstatningsansvar, så jeg ville personligt nok lade være. I hvert fald uden at have konsulteret min advokat først :)

Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 00:40
Enig. Men da involverer du også andre. Det gør man ikke ved blot at komme med sin egen holdning...

3.649 gange har du sagt din mening her. Det er der rigtig mange, der sætter pris på. (sikker 3.650 lige om lidt :) )

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 04:43
I forhold til det oprindelige spørgsmål er det nok en meget dårlig ide at begynde at skrive noget som helst om sin chef på nettet, da dette meget nemt vil kunne betragtes som iloyal adfærd - som er en lovlig fyringsgrund.
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)