Jeg har efterhånden læst mange E-bøger der omhandler e-handel, den seneste var SEO-LEX.
Fællesnævneren for næsten alle bøger jeg har læst er, at de skamroser Google Analytics og fortæller hvor vigtigt det er, at vide hvordan ens kunder bevæger sig rundt på ens side. Det hele lyder jo meget logisk og ikke mindst relevant - men kunne godt tænke mig, at høre jeres versioner, hvad er jeres succes historie med Google Analytics og hvilke resultater har i opnået med brugen af det?
Jeg bruger GA til at se hvor mange der besøger mit website hver dag. Derudover hvordan de har fundet mit side. Det er nok det vigtigste for mig lige pt. med den størrelse af hjemmeside jeg har.
Koblet sammen med Google Webmaster Tools, kan jeg se hvor mange gange søgninger har ført til visninger i resultaterne. Her kan jeg også se CTR rate - og få nogle input til hvad for landing pages der skal arbejdes på. Bouncerate og også helt oplagt - jeg kan jo så se hvor folk smutter omgående og gøre noget ved det.
Jeg benytter også AdWords - og koblet sammen med Analytics får jeg pris per salg, konverteringsrate, samlet omsætning med videre.
Analytics har også Google Experiments - så du kan bruge det til at split-teste dit indhold.
Alt kan segmenteres og filtreres, så jeg kan se specifikt på udfordringer for smartphone besøgende, folk med specifikke browsere såvel opløsning.
Og så kan du sætte ind.
Hvis du er lidt i tvivl om hvad og hvorfor - så besøg http://www.dashboardjunkie.com/ - der er en danskudviklet side, som tillader dig at hive en masse forskellige opsætninger ind.
Jeg abonnerer ikke på tråde, da jeg ikke gider tæppebombes med reklame-mails uden andet indhold. Send PM hvis du mangler opfølgning.
Det lyder alt sammen super smart. Man kan virkelig optimere sit salg, hvis man formår at bruge Google Analytics korrekt - det er ikke for sjov at det bliver rost til skyerne :)