Håber der sidder en med god forstand på skat som kan kaste lidt lys over noget for mig. Sagen er, at jeg i løbet af det sidste års tid i min fritid har lavet en ret omfattende web-app/web-site. Det skal i luften i det tidlige forår og så finder jeg ud af om andre også synes det er så fantastisk at de vil være brugere og dermed give reklameindtægter på sigt. Så langt så godt, men det jeg tænker på e,r om det vil være smart/nødvendigt for mig at "putte" aktivet (web-sitet/appen) ind i et selskab nu inden der kommer brugere/eventuelle indtægter i forhold til skat? P.S. Det er yderligere kompliceret af at et familiemedlem har lavet halvdelen (også i fritiden) og skal også i givet fald have halvdelen af selskabet. På forhånd tak for kompetente svar |
Skat af fritidsarbejde?
I kunne eventuelt stifte et I/S til at starte med hvis i er to. Husk at i skal momsregistreres hvis i kommer over 50.000. |
Mvh., Elias Sørensen
Ved siden af mit arbejde som udvikler, sælger jeg også sokker på nettet :o)
Jeg må prøve at præcisere spørgsmålet lidt kan jeg se. Så altså mit spørgsmål går på: Hvad sker der skattemæssigt, hvis jeg på et tidspunkt skal danne et selskab (eller et I/S for den sags skyld), og der på det tidspunkt er indtjening og en positiv udvikling. Håber det giver mening, og jeg vil også lige sige at det IKKE handler om værdiansættelsen af aktivet, eller hvorvidt det kan bruges som indskudskapital i et selskab, den del har jeg helt styr på :-) |
Sålænge det er i personligt selskab - eller når I er to i I/S som er personligt selskab for flere, er der ingen problemer med værdiansættelsen. Man vurderer det ikke det er jo det samme skattemæssigt om det er dig som person eller din personlige virksomhed. Kun hvis det er i et ApS eller lignende, vil man skulle værdisætte et web-site - ellers går det bare ind til 0. Kun ved salg til 3. person eller overgang til selskab - som ex ApS, vil det skulle skattevurderes og betales skat af. Du skal tænke på, at hvis du/I ikke stifter virksomhed, så må I ikke på noget tidspunkt sælge for over 50.000 kr i omsætning på 12 løbende måneder. Gør I det, så vil du skulle betale moms x 2 af den del du ikke har opkrævet moms for. Det er helt gratis at stifte CVR personligt eller som I/S Du/I skal under alle omstændigheder føre regnskab i-h-t årsregnskabsloven. Uden selskab er det overskud i rubrik 12, med fra 112 og frem i forskudsopgørelsen vh |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Tak for opklaringen John! Men betyder det så, at hvis formen bliver et ApS så skal der ske en værdiansættelse og beskatning af værdien? |
det er jeg ikke i stand til at svare på. Værdisættelsen af "hjemmesider" er ikke så lige til men vil da afhænge af den omsætning det danner - og måske lidt af de mange timer, men du/I kan jo lægge det i personligt selskab, stifte CVR, og siden lave skattefri virksomhedsomdannelse til ApS hvorved det ikke får konsekvens før evt opløsning af dette ApS. Det kan skattefrit omdannes hvert år på basis af personligvirksomhed på basis af årsregnskabet fra 1/1 til 30/6 med hjælp fra revisor. Da I ikke vil ha fradrag for jeres mange timer, vil værdien af sitet - inden det har omsætning ikke interessere skat vh |
Det er vel ikke grænsen på de 50.000 kr. i forhold til moms der er i spil her. Overvejelserne går vel nærmere på hvad man gør hvis man står med et produkt som er penge værd og godt vil have det over i et ApS. Løsningen er at lave en skattefri virksomhedsomdannelse til selskab når der er en igangværende virksomhed. Herved bliver værdiansættelsen mere uinteressant i forhold til Skat fordi ejer blot "glider" ind som anpartshaver i det nye selskab med en anskaffelsessum på nul, når virksomheden er opstartet fra scratch. For det er nærmest umuligt at værdiansætte. Den anden udfordring er at få familiemedlemmet med fra start med rette ejerforhold (ideel andel i I/S). Sker det først senere hvor der er værdier i virksomheden kan det nemt give problemer. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Tak for det. Så vil rådet være at vi laver et I/S fra starten med hver halvdelen, og så tager bøvlet med det, selvom projektet ikke bliver en kommerciel succes? |
jep - det er nu ikke så voldsomt meget bøvl - Et I/S kan I stifte via virk.dk helt gratis - og det er jo relativt let hvis i er halvdelen hver. I skal sørge for en god ejeraftale, nu hvor I er gode venner - så I har besluttet hvem der må bestemme hvad - hvem der må bruge penge op til xx kroner og over xx kroner med sin underskrift, hvem der har ansvar for ditten og datten OG hvordan I skilles igen hvis den ene vel ud, og den anden gerne forsætte projektet resten af bøvlet består i at føre regnskabs efter årsregnskabsloven, og det er jo noget i vel under alle omstændigheder vil, og får I ikke gang i tingene , så er det jo relativt enkelt at skrive indtægter minus udgifter ind i et regnskab - OG når i momsregistrer ved stiftelsen af virksomheden, så skal I efter hvert kvartal angive moms - og har I ikke gang i virksomheden, er der en knap der hedder - nul registrering . og så er den klaret 4 gange om året vh |
Jep. Fordelen ved den fremgangsform er at I dobbeltgarderer jer: Går det dårligt og kommer der et underskud vil det kunne modregnes i fremtidige lønindkomster når I starter med at drive det personligt. Det er bedre end at stå med et tomt selskab og et underskud i selskabet som I ikke kan "overdrage" til andre og ikke selv vil kunne udnytte. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann