Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af fritidsarbejde?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber der sidder en med god forstand på skat som kan kaste lidt lys over noget for mig.

Sagen er, at jeg i løbet af det sidste års tid i min fritid har lavet en ret omfattende web-app/web-site.

Det skal i luften i det tidlige forår og så finder jeg ud af om andre også synes det er så fantastisk at de vil være brugere og dermed give reklameindtægter på sigt.

Så langt så godt, men det jeg tænker på e,r om det vil være smart/nødvendigt for mig at "putte" aktivet (web-sitet/appen) ind i et selskab nu inden der kommer brugere/eventuelle indtægter i forhold til skat?
Lige nu må værdien vel stort set være 0 kroner, da der ingen brugere/indtægter er og intet bevist potentiale, men hvis der om et halvt år er 2.000 brugere, og dermed grundlag for en virksomhed, skal jeg vel "handle" aktivet ind i et selskab og så skal jeg vel betale skat af salgsprisen som jeg jo som person så teknisk set får?

Hvordan griber jeg det an, vil jo egentlig helst undgå omkostninger til selskabsstiftelse før jeg aner om det bliver noget folk vil bruge.

P.S. Det er yderligere kompliceret af at et familiemedlem har lavet halvdelen (også i fritiden) og skal også i givet fald have halvdelen af selskabet.

På forhånd tak for kompetente svar Smile 

Fra Odense
Tilmeldt 4. Jun 06
Indlæg ialt: 953
Fra  Veronté Skrevet kl. 14:09
Hvis det du tjener overskrider dit fribrløb, skal der naturligvis betales skat. Der skal betales AM-bidrag af hele indkomsten.

I kunne eventuelt stifte et I/S til at starte med hvis i er to.

Husk at i skal momsregistreres hvis i kommer over 50.000.

Mvh., Elias Sørensen

Ved siden af mit arbejde som udvikler, sælger jeg også sokker på nettet :o)

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 15:26

Jeg må prøve at præcisere spørgsmålet lidt kan jeg se.
Jeg er desværre helt bekendt med systemet om at der skal betales af driftsindtægterne efter gældende skattelovgivning Smile

Så altså mit spørgsmål går på:

Hvad sker der skattemæssigt, hvis jeg på et tidspunkt skal danne et selskab (eller et I/S for den sags skyld), og der på det tidspunkt er indtjening og en positiv udvikling.
For så får jeg vel ikke lov til at indskyde aktivet (Web-site/App) til 0 kroner? Så lad os sige det bliver vurderet til 100.000 kroner når selskabet dannes.
Hvad skal der skattemæssigt ske i forhold til de 100.000 kroner? For teknisk set har jeg jo ved arbejdet med det skabt værdi for de penge.

Håber det giver mening, og jeg vil også lige sige at det IKKE handler om værdiansættelsen af aktivet, eller hvorvidt det kan bruges som indskudskapital i et selskab, den del har jeg helt styr på :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:08

Sålænge det er i personligt selskab - eller når I er to i I/S som er personligt selskab for flere, er der ingen problemer med værdiansættelsen. Man vurderer det ikke det er jo det samme skattemæssigt om det er dig som person eller din personlige virksomhed. Kun hvis det er i et ApS eller lignende, vil man skulle værdisætte et web-site - ellers går det bare ind til 0. Kun ved salg til 3. person eller overgang til selskab - som ex ApS, vil det skulle skattevurderes og betales skat af.

Du skal tænke på, at hvis du/I ikke stifter virksomhed, så må I ikke på noget tidspunkt sælge for over 50.000 kr i omsætning på 12 løbende måneder. Gør I det, så vil du skulle betale moms x 2 af den del du ikke har opkrævet moms for. Det er helt gratis at stifte CVR personligt eller som I/S

Du/I skal under alle omstændigheder føre regnskab i-h-t årsregnskabsloven. Uden selskab er det overskud i rubrik 12, med fra 112 og frem i forskudsopgørelsen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 09:41

Tak for opklaringen John!

Men betyder det så, at hvis formen bliver et ApS så skal der ske en værdiansættelse og beskatning af værdien?
Det er et ret omfattende produkt med mange hundrede timers udvikling, så hvis der rent faktisk også kommer brugere og indtægter vil vi jo nok ikke kunne tage det ind i et nyt selskab til 0 kroner? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:47

det er jeg ikke i stand til at svare på. Værdisættelsen af "hjemmesider" er ikke så lige til men  vil da afhænge af den omsætning det danner - og måske lidt af de mange timer, men du/I kan jo lægge det i personligt selskab, stifte CVR, og siden lave skattefri virksomhedsomdannelse til ApS hvorved det ikke får konsekvens før evt opløsning af dette ApS. Det kan skattefrit omdannes hvert år på basis af personligvirksomhed på basis af årsregnskabet fra 1/1 til 30/6 med hjælp fra revisor. Da I ikke vil ha fradrag for jeres mange timer, vil værdien af sitet - inden det har omsætning ikke interessere skat

vh

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:16

Det er vel ikke grænsen på de 50.000 kr. i forhold til moms der er i spil her. Overvejelserne går vel nærmere på hvad man gør hvis man står med et produkt som er penge værd og godt vil have det over i et ApS. Løsningen er at lave en skattefri virksomhedsomdannelse til selskab når der er en igangværende virksomhed. Herved bliver værdiansættelsen mere uinteressant i forhold til Skat fordi ejer blot "glider" ind som anpartshaver i det nye selskab med en anskaffelsessum på nul, når virksomheden er opstartet fra scratch. For det er nærmest umuligt at værdiansætte. Den anden udfordring er at få familiemedlemmet med fra start med rette ejerforhold (ideel andel i I/S). Sker det først senere hvor der er værdier i virksomheden  kan det nemt give problemer.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 09:47

Tak for det.

Så vil rådet være at vi laver et I/S fra starten med hver halvdelen, og så tager bøvlet med det, selvom projektet ikke bliver en kommerciel succes?
For så i modsat fald (at det gør) kan lave en omdannelse og have andelene på plads fra starten?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:02

jep - det er nu ikke så voldsomt meget bøvl - Et I/S kan I stifte via virk.dk helt gratis - og det er jo relativt let hvis i er halvdelen hver. I skal sørge for en god ejeraftale, nu hvor I er gode venner - så I har besluttet hvem der må bestemme hvad - hvem der må bruge penge op til xx kroner og over xx kroner med sin underskrift, hvem der har ansvar for ditten og datten OG hvordan I skilles igen hvis den ene vel ud, og den anden gerne forsætte projektet

resten af bøvlet består i at føre regnskabs efter årsregnskabsloven, og det er jo noget i vel under alle omstændigheder vil, og får I ikke gang i tingene , så er det jo relativt enkelt at skrive indtægter minus udgifter ind i et regnskab - OG når i momsregistrer ved stiftelsen af virksomheden, så skal I efter hvert kvartal angive moms - og har I ikke gang i virksomheden, er der en knap der hedder - nul registrering . og så er den klaret 4 gange om året

vh

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:44

Jep. Fordelen ved den fremgangsform er at I dobbeltgarderer jer: Går det dårligt og kommer der et underskud vil det kunne modregnes i fremtidige lønindkomster når I starter med at drive det personligt. Det er bedre end at stå med et tomt selskab og et underskud i selskabet som I ikke kan "overdrage" til andre og ikke selv vil kunne udnytte.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)