Jeg vil mene objektiverne ses som stand alone - men måske en fotograf ved det. Det er klart, at hvis du køber et kamera og ET objektiv, ja så hænger de uløseligt sammen, men en fotograf der har behov for flere objektiver, et stativ, lys og hvad ved jeg, må kunne se tingene som hver for sig og dermed ha 12.300 i straksafskrivningsunderlag hver for sig vil jeg bestemt MENE. Det første objektiv som sidder på kameraet er givet sammen med kameraet ved første afskrivning. Og til 2 er kun at sige, at så længde du driver det seriøst med overskud for øje, så kan du ha underskud. Viser det sig at du ikke får overskud og dermed skat og noget moms IND via dit foto erhverv - så kan skat som nævnt se på sagen, men sådan er der jo så meget, bare du tror på du skal kunne tjene gode penge fremover og indkøbene er en forudsætning for det, så har du gjort det OK. Din egen mavefornemmelse er den der kan afgøre det. vh |
Helt så lige til er det desværre ikke. Når du taler objektiv 1 og 2, må der også være et kamera. Spørgsmålet er, hvordan det oprindelige kamera er anskaffet. Hvis kameraet er dit eget private, og udgiften aldrig har været inde over firmaet, gør du som Cookie beskriver. Men Køber du objektiv 3, skal dette afskrives.
Hvis kameraet er anskaffet sidste år f.eks., og det kostede mere end grænsen for straksafskrivning kr. 12.300,-, og du således allerede afskriver på det, skal begge objektiver også afskrives. Hvis kameraet er anskaffet billigt og netto ligger under 1.609 (har her antaget, at begge objektiver kostede lige meget), kan du straksafskrive begge de nye objektiver, da den samlede pris så stadig vil ligge under 12.300,-.
Var prisen for kameraet netto f.eks. 5.000,-, og allerede er straksafskrevet, objektiv 1 var kr. 5.345,28, og allerede er straksafskrevet, og objektiv 2 kr. 5.345,28 nu kommer ind i billedet, skal objektiv 2 afskrives. Hvad der allerede er medtaget og straksafskrevet, skal du således ikke tilbageføre og afskrive på, men alt nyt til "samlesættet" skal afskrives, jfr. AL § 6, stk. 1, nr. 2, 3. pkt.