Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning privat og erhverv

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene objektiverne ses som stand alone - men måske en fotograf ved det. Det er klart, at hvis du køber et kamera og ET objektiv, ja så hænger de uløseligt sammen, men en fotograf der har behov for flere objektiver, et stativ, lys og hvad ved jeg, må kunne se tingene som hver for sig og dermed ha 12.300 i straksafskrivningsunderlag hver for sig vil jeg bestemt MENE.

Det første objektiv som sidder på kameraet er givet sammen med kameraet ved første afskrivning.

Og til 2 er kun at sige, at så længde du driver det seriøst med overskud for øje, så kan du ha underskud. Viser det sig at du ikke får overskud og dermed skat og noget moms IND via dit foto erhverv - så kan skat som nævnt se på sagen, men sådan er der jo så meget, bare du tror på du skal kunne tjene gode penge fremover og indkøbene er en forudsætning for det, så har du gjort det OK. Din egen mavefornemmelse er den der kan afgøre det.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 10:16

Helt så lige til er det desværre ikke. Når du taler objektiv 1 og 2, må der også være et kamera. Spørgsmålet er, hvordan det oprindelige kamera er anskaffet. Hvis kameraet er dit eget private, og udgiften aldrig har været inde over firmaet, gør du som Cookie beskriver. Men Køber du objektiv 3, skal dette afskrives.

Hvis kameraet er anskaffet sidste år f.eks., og det kostede mere end grænsen for straksafskrivning kr. 12.300,-, og du således allerede afskriver på det, skal begge objektiver også afskrives. Hvis kameraet er anskaffet billigt og netto ligger under 1.609 (har her antaget, at begge objektiver kostede lige meget), kan du straksafskrive begge de nye objektiver, da den samlede pris så stadig vil ligge under 12.300,-.

Var prisen for kameraet netto f.eks. 5.000,-, og allerede er straksafskrevet, objektiv 1 var kr. 5.345,28, og allerede er straksafskrevet, og objektiv 2 kr. 5.345,28 nu kommer ind i billedet, skal objektiv 2 afskrives. Hvad der allerede er medtaget og straksafskrevet, skal du således ikke tilbageføre og afskrive på, men alt nyt til "samlesættet" skal afskrives, jfr. AL § 6, stk. 1, nr. 2, 3. pkt. 

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:49

Her håbede man jo lige på, at det var lige til SusanneK ;)

Jeg har to kameraer, der er købt privat. Jeg tror lige jeg skal opsummere, så jeg selv forstår det.

Da der ikke har været et kamerahus indenover firmaet, kan jeg godt straksafskrive objektiver 1+2, selvom de til sammen overstiger 12.300 kroner?

SusanneK.nu:
Men Køber du objektiv 3, skal dette afskrives.
- Hvorfor skal objektiv 3 afskrives, hvis jeg kan straksafskrive objektiv 1 og 2?

Jeg har ikke købt noget fotoudstyr gennem firmaet (endnu).

Og endnu engang, tak for Jeres  svar.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 11:01

Jeg mener - i modsætning til Cookie - at et objektiv ikke kan stå alene. Det hører med til et samlesæt. Du kan ikke bruge et objektiv uden et kamera. Selvom du køber 2 forskellige printere til din computer, hører hver printer med til "samlesættet". 

Prøv at læs lidt her:

http://www.tax.dk/jv/cc/C_C_2_4_2_4_2_5.htm

Specielt nede under "De enkelte dele anskaffes hver for sig". 

Spørgsmålet er, om det ikke også ville kunne betale sig for dig, at sælge dine private kameraer til firmaet. Dette kan du lovligt gøre uden moms. Eller 60% af dem, hvis det er sådan fordelingen privat/erhverv er. Du skal så bare huske, at hvis du lukker den niche ned igen, der hedder "fotograf", så skal det tilbagekøbes af dig - også objektiverne.

Hvorfor 3. objekt skal afskrives ? Fordi du ved køb af 3. objekt kommer over straksafskrivningsgrænsen, og - i min optik - er alle 3 objekter med i samlesættet.

SusanneK.nu

Tilmeldt 2. Jul 12
Skrevet kl. 11:07

Så er jeg med igen!

Det vil sige, hvis begge objektiver koster 12.300 kroner eller under (som i regnestykket ovenover) kan jeg straksafskrvie dem - også selvom de tilsammen giver fx 15.000, men jeg privat betaler fx 4.000, så firmaets beløb kommer ned på 11.000? (Det var bare et hurtigt eksempel!)

Vigtig pointe med at jeg skal tilbagekøbe objektiverne ved lukning samt en íde jeg lige skal undersøge med at købe mine egne kameraer.

Så forstår jeg godt hvorfor, at jeg ikke kan straksafskrive objektiv 3.

Tusind tak for hjælpen :)

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 11:49

qaid:
Det vil sige, hvis begge objektiver koster 12.300 kroner eller under (som i regnestykket ovenover) kan jeg straksafskrvie dem - også selvom de tilsammen giver fx 15.000, men jeg privat betaler fx 4.000, så firmaets beløb kommer ned på 11.000? (Det var bare et hurtigt eksempel!)

Ja, det er korrekt. Her vil jeg så pointere, at fordelingen på privat/erhverv godt nok er svær, men det skal være sandsynligt, at du "kun" bruger tingene 40% privat. Du skal ikke ud i at overveje "ok, hvis jeg siger 45% privat, så ryger det ned under grænsen". Vær realistisk - husk på, at fremtidigt udstyr bliver medtaget efter samme fordelingsnøgle, og det er dig der skal godtgøre, hvordan du er nået frem til fordelingen.

Husk også, at hvis du sælger dine private kameraer til firmaet, skal du også afskrive på dem. Du kan også afskrive på privat udstyr der bruges som "blandede driftsmidler", selvom du ikke har solgt dem til firmaet. Søg og du skal finde :) "Afskrivning blandede driftsmidler".

Afskrivningsloven er ikke en af de værste at forstå - du kan læse §§ 6 og 11 her, som er de §§ du skal forholde dig til:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=18307#p11

SusanneK.nu

Tilmeldt 2. Jul 12
Skrevet kl. 17:57

Jamen det står jo i §11 stk 3 "Udgør anskaffelsessummen, eller er den inden afskrivning nedbragt til et grundbeløb (i 1987-niveau) på 6.700 kr. eller derunder, kan det beløb, der svarer til den erhvervsmæssige benyttelse, fradrages fuldt ud i den skattepligtige indkomst."

Det er jo fornemt!

SusanneK.nu:
Du skal ikke ud i at overveje "ok, hvis jeg siger 45% privat, så ryger det ned under grænsen". Vær realistisk - husk på, at fremtidigt udstyr bliver medtaget efter samme fordelingsnøgle, og det er dig der skal godtgøre, hvordan du er nået frem til fordelingen.

Så kommer der lige et spørgsmål mere: Lad os sige, at jeg om 2 år, går ud og køber et tredje objektiv. Et objektiv som måske kun kan benyttes 20% erhvervsmæssigt (da det fx kan være et vidvinkel til landskaber eller andet). Skal man så stadig sige 45 %, hvis det er det, man er kommet frem til? Det kunne jo også gå den anden vej, hvis jeg køber et objektiv der primært bruges til profil billeder - Dette vil jo i min optik kun have indflydelse på et skøn på 20% privatbrug?

Og et helt andet scenarie med en Ipad som jo kan blive et fremtidigt udstyr - der måske er 100% firmaejet?

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 18:49

Pkt. 1 - Ja, det står der - men jeg må indrømme, at jeg i forhold til samlesæt er i tvivl, hvor meget nedunder grænsen man skal gå, for at det kan straksafskrives. § 6 belyser det, men jeg vil være ked af at vurdere dit objektiv 3 helt konkret og sige, at du kan straksafskrive, pga størrelsen, når der står noget andet i § 6. Men jeg kender nogen der helt sikkert kan svare, og det er Skat Big Smile

Spørgsmål mere: Det står alt sammen i Afskrivningsloven omkring blandede driftsmidler, hvor de også nævner hvis noget benyttes erhvervsmæssigt mere end andet. Ellers må du om 2 år satse på, at du har en bogholder der ved alt om det, eller du må skrive igen, når situationen opstår. Det bliver lige langhåret nok, for der bliver en masse hvis'er, og jeg vil næsten hellere sidde med et konkret eksempel, fremfor såfremt-i-tilfælde-af-hvis Wink

En iPad er et selvstændigt aktiv (kan bruges 100% uden andet udstyr), og koster det netto under de 12.300,- kan det straksafskrives.

SusanneK.nu

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:22

Cookie:

Jeg vil mene objektiverne ses som stand alone - men måske en fotograf ved det. Det er klart, at hvis du køber et kamera og ET objektiv, ja så hænger de uløseligt sammen, men en fotograf der har behov for flere objektiver, et stativ, lys og hvad ved jeg, må kunne se tingene som hver for sig og dermed ha 12.300 i straksafskrivningsunderlag hver for sig vil jeg bestemt MENE.

Det første objektiv som sidder på kameraet er givet sammen med kameraet ved første afskrivning.

Enig med Cookie. Når der ikke er sammenfald mellem købstidspunktet på kamera og objektiv må objektiverne kunne afskrives særskilt.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 21:03

Henrik Koudahl:
Enig med Cookie. Når der ikke er sammenfald mellem købstidspunktet på kamera og objektiv må objektiverne kunne afskrives særskilt.

Netop det er jeg overbevist om ikke er tilfældet, det fremgår entydigt af AL § 6, som tidligere henvist til mht samlesæt:

"Aktiver med en anskaffelsessum, der er under beløbsgrænsen, skal ikke altid anses som selvstændige anskaffelser, men skal eventuelt ses i sammenhæng med andre aktiver som ét driftsmiddel. Derefter er det afgørende, om den samlede anskaffelsessum er under beløbsgrænsen."

og

"Aktiver i et samlesæt eller lignende, og aktiver, der er bestemt til at fungere samlet, skal anses for ét driftsmiddel. Se AL § 6, stk. 1, nr. 2, 2.- 4. pkt.

Aktiver, der er bestemt til at fungere sammen med allerede anskaffede aktiver, kan ikke straksafskrives, hvis den samlede anskaffelsessum er større end grundbeløbet."

og endelig

"Hvis de enkelte dele i et samlesæt eller lignende anskaffes hver for sig, kan der ikke ske straksafskrivning af anskaffelsessummen for de enkelte dele. Aktiverne skal anses for ét driftsmiddel. Se AL § 6, stk. 1, nr. 2, 2. pkt., 2. led og 3. pkt.

Dette gælder, selvom de enkelte dele anskaffes hver for sig, på forskellige tidspunkter.

Hvis der anskaffes aktiver, og den samlede anskaffelsessum er højere end beløbsgrænsen, kan det sidst anskaffede aktiv ikke straksafskrives, mens det først anskaffede aktiv kan straksafskrives. Se AL § 6, stk. 1, nr. 2, 3. pkt."

SusanneK.nu

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)