jeg ved ikke hvad det vil sige at "aktivere købet i Balancen"
Det betyder, at du registrerer aktivet i balancen, og derefter afskriver på aktivet i en årrække.
Aktiver over en anskaffelsespris på 12.300 kr. skal aktiveres i balancen.
Det jeg er interesseret i er om jeg kan leje/lease noget computerudstyr og trække den
månedlige faktura fra leasingselskabet fra i mit regnskab, som enhver anden faktura?
Det er klart, at da der er fuldt fradrag for leasingydelser, så kan du fradrage dine ydelser 100% i firmaet.
I det konkrete tilfælde, hvor du så efter 1 år køber udstyret til en restværdi på 225 kr., men hvor den reelle værdi er meget højere, så vil aftalen se ud som om, at du prøver på at omgå reglen om aktivering i balancen, og afskrivning med 25% af aktivets restværdi årligt.
Hvis det er den aftale, som du indgår, så ville jeg vælge én af følgende to modeller, uden at jeg dog har SKAT's accept på, om de vil kunne accepteres. Jeg vil dog mene, at begge kan forsvares overfor SKAT, som værende modeller, hvor du netop har håndteret købet på en fornuftig måde.
1) Bogfør alle leasingydelser normalt, men vurder aktivets reelle markedsværdi, når købet på de 225 kr. foretages. Den reelle markedsværdi aktiveres i balancen, og de genvundne afskrivninger holdes op imod de bogførte leasingydelser.
Den reelle markedsværdi er den pris, som du ville kunne købe tilsvarende udstyr for af en uvildig 3. part.
2) Bogfør alle leasingydelser som afdrag på et lån i balancen, og aktiver den samlede leasingydelse i balancen, som havde du købt aktivet til den pris, ved indgåelse af leasingkontrakten.
Hvis du har travlt med at skulle bruge udstyret, og vil være helt sikker på, at du ikke får problemer med SKAT, så vælg model nr. 2, da model nr. 1 højst sandsynligt vil give dig en hurtigere afskrivning end model nr. 2.
Model nr. 1 ville jeg lige afprøve med et bindende svar fra SKAT, inden jeg ville tage den i brug...