Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leasing af IT-udstyr - hvad med skatten?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Dec 12
Indlæg ialt: 4
Fra  AGURK grafisk kommunikation Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Er ny her på forumet, har dog haft virksomhed i en del år.

Overvejer at lease noget IT-udstyr, umiddelbart med tilbagebetaling
på 1 år, måske 2, men vi regner udfra 1 år.

Når jeg kigger på min forskuds opgørelse står der "overskud af virksomhed: 290.000",
og det passer umiddelbart meget godt (ja, jeg kører ikke Ferrari, men det løber da rundt  :)

- anyway, leasing beløbet er omkring 35.000, og som jeg forstår det kan man føre
det ind som en hvilken som helst anden udgift i regnskabet - men så er jeg i tvivl om
jeg så simpelthen skriver "Overskud af virksomhed 255.000", altså trækker de 35.000
fra overskuddet for næste år - og dermed ændrer min forskudsskat.

Kan det lade sig gøre at regne det ud på denne måde?

Håber der er en venlig sjæl der lige gider at give mig et råd med på vejen.

På forhånd tak,
Jakob 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 15:13

jakobdaugaard:
anyway, leasing beløbet er omkring 35.000, og som jeg forstår det kan man føre
det ind som en hvilken som helst anden udgift i regnskabet - men så er jeg i tvivl om
jeg så simpelthen skriver "Overskud af virksomhed 255.000", altså trækker de 35.000
fra overskuddet for næste år - og dermed ændrer min forskudsskat.

Jeg vil foreslå at du taler med din bank om at få hævet din kassekredit til køb af udstyret, og eventuel "afdrager" med et beløb pr måned, på denne måde skal du kun betale renter af overtrækket, da perioden er så kort

Ved leasing ja du ændre bare dit forventede overskud

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:20

jakobdaugaard:

Overvejer at lease noget IT-udstyr, umiddelbart med tilbagebetaling
på 1 år, måske 2, men vi regner udfra 1 år.

jakobdaugaard:

leasing beløbet er omkring 35.000, og som jeg forstår det kan man føre det ind som en hvilken som helst anden udgift i regnskabet - men så er jeg i tvivl om jeg så simpelthen skriver "Overskud af virksomhed 255.000", altså trækker de 35.000 fra overskuddet for næste år - og dermed ændrer min forskudsskat.

Er det i et forsøg på at købe udstyret, og afskrive det over ét år i stedet for at aktivere købet i balancen?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:26

Det er meget enkelt og nok også kun ganske løst overvejet.

Når du taler om tilbagebetaling læser jeg det sådan at det er meningen at du skal købe udstyret efter endt leasing. Når leasingperioden er så kort og vi taler om en mikroskopisk restpris hvor det måske endda er bestemt på forhånd at du skal erhverve det er der ikke tale om leasing men køb på kredit. For at der kan blive tale om leasing skal perioden øges og du må ikke være sikret eller have påtaget dig en købepligt. Det løser man ved at sige at du skal anvise en køber (som kan være dig selv) .

Udstyret kan kun fratrækkes hvis der er tale om enkeltdele som ikke fungerer som en samlet helhed og ikke nødvendigvis er beregnet til at fungere samlet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 12. Dec 12
Fra  AGURK grafisk kommunikation Skrevet kl. 16:01

Takker for hurtigt svar.

Har lige taget et lille uddrag af leasing forslaget fra leverandøren,
der er forskellige muligheder for at lease hos dem, det kan man selv vælge. 

--------------------------------------------------------------------------------------------

Leje-/leasingtilbud på løsningen: 0,00 0,00
- kr. 2.289,- pr. md. ved 12 måneder 0,00 0,00
- kr. 979,- pr. md. ved 36 måneder 0,00 0,00
- depositum: kr. 0,-, fakturagebyr: kr. 35,-,
faktureres kvartalsvist forud og 0,00 0,00
egen forsikring skal dække udstyret, som har 1 års garanti fra levering.
- scrapværdi/restværdi: kr. 225,- og oprettelse: kr. 500,- 0,00 0,00
Priserne er angivet, så I kan forsikre udstyret korrekt. 0,00 0,00

-------------------------------------------------------------------------------------------- 

Altså forhandler/ leverandør, tilbyder så at købe udstyret tilbage,
hvis man køber noget andet efter endt leasing, eller man kan selv købe det for scrapværdien.
Men vil det så sige at det er bedre at lease det over 2 år istedet?

Forstår ikke helt det med at købe som enkeltdele - læste en artikel omkring en maskinstation
der leasede en del af deres maskiner for at holde på likviditeten. Altså en traktor du sætter dig
ud og arbejder i eller en computer med tastatur og mus, kommer vel ud på et, eller?
Det er jo en del af at få maskinen til at virke, eller det er måske ikke det du mener?

Leasing virker vel som udgangspunkt altid som en slags lån, bare med et andet fortegn,
altså du så har mulighed for at købe det du har leaset når aftalen er slut?
Mvh. Jakob  

Tilmeldt 12. Dec 12
Fra  AGURK grafisk kommunikation Skrevet kl. 00:00

Hej Martin

Tak for dit svar.

Ja, og nej til dit svar.
Jeg er egentlig ikke interesseret i at eje udstyret, men har brug for det i mit arbejde.
Havde bare forstået at det var mere praktisk at lease end at trække på fx lån eller kassekredit,
da man jo her kun kan trække rente udgifterne fra.

Jeg er pisse god til det jeg laver - regnskabet er for mig bare en nødvendighed :)
- Og jeg ved ikke hvad det vil sige at "aktivere købet i Balancen" (har dog en lille idé om det)
Det jeg er interesseret i er om jeg kan leje/lease noget computerudstyr og trække den
månedlige faktura fra leasingselskabet fra i mit regnskab, som enhver anden faktura?

Hvordan skal leasingen skrues sammen for at være gyldig - Skattekonsulenterne ApS
skriver at 1 år er for kort leasingperiode - men er 2 år så bedre, forstår det ikke helt
der må da være nogle mere klare reger omkring dette - har kigget hos Skat.dk,
men der blev jeg ikke meget klogere? 

Du må lige bære over med min uvidenhed omkring dette - vil bare ikke indgå
en aftale på IT leverandørens ord for at "jeg kan få aftalen som jeg vil have den",
hvis det viser sig at leasingaftalen ikke kan betragtes som en leasing, men som
et lån istedet og grundlaget derfor er væk for aftalen. 

Jeg står og skal bruge udstyret til nogle opgaver nu, så jeg skal finde
ud af hvad jeg gør rimeligt hurtigt.

Håber du gider at hjælpe.

Mvh. Jakob 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:56

jakobdaugaard:

jeg ved ikke hvad det vil sige at "aktivere købet i Balancen" 

Det betyder, at du registrerer aktivet i balancen, og derefter afskriver på aktivet i en årrække. 

Aktiver over en anskaffelsespris på 12.300 kr. skal aktiveres i balancen.

jakobdaugaard:

Det jeg er interesseret i er om jeg kan leje/lease noget computerudstyr og trække den
månedlige faktura fra leasingselskabet fra i mit regnskab, som enhver anden faktura?

Det er klart, at da der er fuldt fradrag for leasingydelser, så kan du fradrage dine ydelser 100% i firmaet.

I det konkrete tilfælde, hvor du så efter 1 år køber udstyret til en restværdi på 225 kr., men hvor den reelle værdi er meget højere, så vil aftalen se ud som om, at du prøver på at omgå reglen om aktivering i balancen, og afskrivning med 25% af aktivets restværdi årligt.

Hvis det er den aftale, som du indgår, så ville jeg vælge én af følgende to modeller, uden at jeg dog har SKAT's accept på, om de vil kunne accepteres. Jeg vil dog mene, at begge kan forsvares overfor SKAT, som værende modeller, hvor du netop har håndteret købet på en fornuftig måde.

1) Bogfør alle leasingydelser normalt, men vurder aktivets reelle markedsværdi, når købet på de 225 kr. foretages. Den reelle markedsværdi aktiveres i balancen, og de genvundne afskrivninger holdes op imod de bogførte leasingydelser.

Den reelle markedsværdi er den pris, som du ville kunne købe tilsvarende udstyr for af en uvildig 3. part.

2) Bogfør alle leasingydelser som afdrag på et lån i balancen, og aktiver den samlede leasingydelse i balancen, som havde du købt aktivet til den pris, ved indgåelse af leasingkontrakten.

Hvis du har travlt med at skulle bruge udstyret, og vil være helt sikker på, at du ikke får problemer med SKAT, så vælg model nr. 2, da model nr. 1 højst sandsynligt vil give dig en hurtigere afskrivning end model nr. 2.

Model nr. 1 ville jeg lige afprøve med et bindende svar fra SKAT, inden jeg ville tage den i brug... Big Smile

Tilmeldt 12. Dec 12
Fra  AGURK grafisk kommunikation Skrevet kl. 14:06

Mange tak Martin - det var jo et lidt mere spiseligt svar :)

Det hele handler egentlig bare om at jeg vil gå den rigtige vej
og undgå problemer med skatten og for mig virker det bare
mere overskueligt med leasingen. Min bank er så tunge at
danse med, så jeg har egentlig opgivet at låne pengene der. 

Vil det gøre leasingen mere legitim skattemæssigt ved at
vælge fx 2 års leasing, eller er det det med den lave
restværdi der er problemet?

På forhånd tak.
/ Jakob

Du er velkommen til at kontakte mig en dag, hvis du har brug for
noget hjælp i forbindelse med markedsføring - det er jo det jeg kan...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:09

er det helt skævt at overveje at leje udstyret i stedet - uden forkøbsret - måske til en ganske meget lavere pris end leasing. Jeg kender situationer fra ex. film produktion hvor man skal bruge en computer i xx mdr og hvor leje er den simple løsning, som jo giver fuldt fradrag. Til gengæld skal man jo aflevere udstyret bagefter - men også her kan man jo tilbyde at købe det til ren markedsværdi, hvis man efter en lejeperiode skal bruge det stadigt - eller?

Man har jo ikke samme aftalesikkerhed for slut prisen som ved leasing, men prisen på leje over et år eller to, vil ofte på IT udstyr kunne være ret rimelig og give fuldt fradrag

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:35

jakobdaugaard:

Det hele handler egentlig bare om at jeg vil gå den rigtige vej
og undgå problemer med skatten og for mig virker det bare
mere overskueligt med leasingen. Min bank er så tunge at
danse med, så jeg har egentlig opgivet at låne pengene der. 

Ja, banker er næsten umulige at få noget ud af i øjeblikket. 

Leasing er absolut en god mulighed, og jeg tror også der er en del firmaer, som netop anvender denne løsning i stedet for at opsøge banken.

jakobdaugaard:

Vil det gøre leasingen mere legitim skattemæssigt ved at
vælge fx 2 års leasing, eller er det det med den lave
restværdi der er problemet?

Ja, den lave restværdi, som ligger langt under den reelle markedsværdi er et problem. Som Bent fra Skattekonsulenterne ApS skriver, så vil en så kort leasingkontrakt, med så lav scrapværdi være mere at betegne som et maskeret køb på afbetaling, som tilmed giver dig en hurtigere afskrivning og dermed lavere skat på kort sigt.

I realiteten ville du jo nok aldrig overveje, at lade være med at købe det 1-2 år gamle udstyr til de 225 kr. efter endt leasingperiode. Korrekt?

jakobdaugaard:

Du er velkommen til at kontakte mig en dag, hvis du har brug for 
noget hjælp i forbindelse med markedsføring - det er jo det jeg kan...

Det kunne sagtens være aktuelt.

Jeg skal helt konkret bruge noget hjælp i 2013, hvor jeg lancerer et nyt koncept/firma, så lad os da tale om mulighederne! Du får en privat besked fra mig!

Surprise

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)