Jeg har de sidste par måneder arbejdet uden at modtage løn, for nu at kunne trække det på mit frikort i 2013, da jeg kommer til at være ude af landet det meste af det nye år.
Nu forholder det sig sådan, at jeg har tjent mere end mit eget frikort's værdi i løbet af disse måneder, og har en ven der ikke har brugt en krone på hans frikort i dette år.
Bliver det fortolket som skatte snyd, at bruge min ven's frikort, hvorefter han overfører pengene?
Bliver det fortolket som skatte snyd, at bruge min ven's frikort, hvorefter han overfører pengene?
Ja!
Steffen:
Jeg har de sidste par måneder arbejdet uden at modtage løn, for nu at kunne trække det på mit frikort i 2013, da jeg kommer til at være ude af landet det meste af det nye år.
Dette er også skattesnyd!
De penge du optjener ved arbejde i 2012, skal selvfølgelig også beskattes i 2012.
Ja det gør det naturligvis. Du må aldrig arbejde på en anden persons skattekort, og ham der betaler dig løn vil i høj grad også kunne komme i fedtefadet ved at opgive skatten på en anden person, end den der udfører arbejdet. Jeg har svært ved at forestille mig en seriøs virksomhed skulle sætte sig selv i den risiko, som jo ville betyder, at skat hev alle skufferne ud og endevendte dem. Det kunne jo ses som, at de snød, for de kan give lav løn når den der modtager ikke skal skatte, så skat ville kunne se det som, at de snød mindst lige så meget som dig.
For din ven, ville det være ulovligt også - og for dig, så det er en skidt konstruktion for at spare lidt basseører.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du skal naturligvis betale skat af den løn du har oparbejdet ret til i 2012. Beskatningen af ikke udbetalt A-indkomst kan dog udskydes i op til 6 måneder men den holder ikke i en situation som her hvor arbejdsgiveren tilsyneladende har spillet med på legen (uden tilsyneladende at vide at han kan komme til at hæfte for den ikke betalte skat og iøvrigt har overtrådt reglerne i kildeskatteloven.
Naturligvis kan du heller ikke bruge en andens frikort. Også det vil være en overtrædelse af kildeskattelovens regler fra arbejdsgivers side og hvad vil du iøvrigt gøre når din tidligere ven efterfølgende siger "det kender jeg ikke noget til" når du beder om at få overført pengene.
Det lykkedes mig at komme i kontakt med en bekendt i Dubai, som vi så "købte nogle software licenser" af.
Det lyder da som en fremragende idé at indrømme den slags på et offentligt forum, hvor du tidligere har skrevet både dit navn, e-mail-adresse og mobilnummer. :)