Jeg har et ApSselskab og arbejder som freelance konsulent. ApS selskabet har adresse på min private adresse. Må jeg udbetale kørselspenge til mig selv når jeg kører ud til kunder hver dag?
Dit Aps udbetaler løn til dig, og det er derfor også Aps der skal udbetale den skattefrie kørselgodtgørelse. Du skal dog huske at opfylde kravene til dokumentation for kørslen.
Så det korte svar er ja..
Mvh. René
Ps - der i øvrigt er ved at udvikle en kørselsgodtgørelses app
Vær opmærksom på, at hvis der er tale om de samme kunder, så skal du passe på 60-dages reglen, og i værste fald vil du ikke kunne fradrage erhvervsmæssig kørsel, men udelukkende alm. befordring som lønmodtager.
Hvis det er nye kunder du kører til hele tiden, så er der dog ingen problemer.
Ja hvis det er din privat bil du bruger. Du skal samtidigt være lønmodtager i dit ApS, ellers må du ikke så vidt jeg ved. Man må kun udbetale kørselspenge til lønmodtagere. Kørselspenge udbetales således over en lønseddel, og opgives der også til skat som skattefrie kørselspenge.
Jeg skriver det fordi der er ApS ejere der ikke tager løn men bare kørepenge og det må man ikke (med alt jeg ved - så spørg igen hvis du ikke tager løn så du får det klart)
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig Martin og Cookies bemærkninger. Det er fuldstændig korrekt. 60 dages reglen gælder - dvs. tæller lige så snart der er tale om kørsel som involverer din private bopæl. Kører du samme strækning i mere end 60 dage set over en 24 måneders periode klapper fælden.
Vedr. rollen som freelancekonsulent læser jeg det sådan at du opererer som konsulent i forhold til andre via et selskab (præcist som jeg selv gør det). Dvs. du er lønmodtager i dit eget selskab men det er meget relevant at få det med skattefri kilometergodtgørelse og løn med i sammenhængen. Det samlede lønvederlag du får inkl. godtgørelser skal kunne rummes i den arbejdsindsats du ligger i selskabet og berettige til et lønvederlag af denne størrelsesorden ligesom at lønnen ikke må være af bagatelagtigt karakter