Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan køber man produkter som enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 893
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har for nylig oprettet en enkeltmandsvirksomhed, og står nu for at skulle købe et domæne til en hjemmeside (men det kunne lige så godt være en konsulentopgave, computer, mobil eller noget andet) der skal bruges i virksomheds-regi.

Når det er en enkeltmandsvirksomhed - Kan jeg så "bare" købe som privatperson, men bruge det i virksomhedens regnskab (mht. moms og skat), eller skal jeg gøre noget specielt for at handle ind som virksomhed?

På forhånd tak! :-)

Ejer af Hyldeborg Media | Co-founder af Plantepakken | Head of Marketing hos LegalHero

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du har oprettet en virksomhed, så kan du købe hvad virksomheden skal bruge med momsfradrag. - Du fører bare det du køber ind i dit regnskab. - Du skal købe til virksomheden.

Fra København
Tilmeldt 9. May 10
Skrevet kl. 20:17

Så er jeg 100 % sikker. Tak for svaret! :-)

Ejer af Hyldeborg Media | Co-founder af Plantepakken | Head of Marketing hos LegalHero

Fra 4900 Nakskov
Tilmeldt 10. Jan 12
Indlæg ialt: 31
Fra  K.C Multiservice Skrevet kl. 20:26

hej det vil sige hvis man (som en af mine kammerater har gjort) som tømrermester nu køber en græsslåmaskine, så trækker man det bare fra??? 

mener mere skal man ikke Bevise at det er til firmaet på en eller anden måde??? 

Tænker så kan en tøjforretning endelig også købe en græsslåmaskine bare for at bruge den som eks. igen?? eller skal de så kunne fremvise et sted de skal vedligeholde med den eller hvordan?? 

Ja Undskyld det dumme spørgsmål men nu blev jeg lige nysgerrig

MVH Kasper

Fra København
Tilmeldt 9. May 10
Skrevet kl. 20:29

aJniN:

hej det vil sige hvis man (som en af mine kammerater har gjort) som tømrermester nu køber en græsslåmaskine, så trækker man det bare fra??? 

Tænker så kan en tøjforretning endelig også købe en græsslåmaskine bare for at bruge den som eks. igen?? eller skal de så kunne fremvise et sted de skal vedligeholde med den eller hvordan?? 

Ja Undskyld det dumme spørgsmål men nu blev jeg lige nysgerrig

MVH Kasper

Super spørgsmål - Det kunne jeg også tænke mig at få svar på. :-) .. Selvom man selvfølgelig ikke gør sådan noget.. ;-)

Ekstra spørgsmål; Gælder det her med at man "bare" indsætter i virksomhedens regnskab på samme måde med indtægter? Jeg har en AdSense konto som er sat op til at være privat. Her ruller der hver måned penge ind.. Kan jeg "bare" sætte disse penge ind i virksomhedens regnskab?

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:31

aJniN:

Hvis det er firmaet der skal bruge den, så ja.

aJniN:

Jo, hvis nogen (skat) spørger.

aJniN:

Som ovenfor.

Spørgsmålene er ikke dumme.

Det er ret simpelt. Hvad firmaet skal bruge, må firmaet købe og bruge. - Bruger du det privat skal du sandsynligvis beskattes af det (eller af den værdi brugen har).

Hvis din kamerat hyrer sit eget tømrefirma til at slå græsset, og derfor delvfølgelig betaler en regning til firmaet, med moms. Og firmaet betaler momsen til staten, og svarer skat af indtægten. Ja, så er det firmaet der bruger græsslåmaskinen. - Er det derimod ham der gør det en søndag, uden om regnskaberne, så bruger han firmaets ejendom, og skal , principielt,  beskattes af den værdi det har for ham. - Derudover kan der blive noget med beskatning af, at firmaet jo stiller det til rådighed for ham.

Fra 4900 Nakskov
Tilmeldt 10. Jan 12
Indlæg ialt: 31
Fra  K.C Multiservice Skrevet kl. 20:33

jeg takker for svaret og det er ham selv der gør det om "søndagen" som man siger UDEN regning. blev bare lige nysgerrig da jeg så dette indlæg

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:38

aJniN:

jeg takker for svaret og det er ham selv der gør det om "søndagen" som man siger UDEN regning. blev bare lige nysgerrig da jeg så dette indlæg

Det tænkte jeg nok. Smile - Og det må han ikke.

Et tænkt eksempel.

i skifter lige græsslåmaskinen ud med en stor forkromet havetraktor. Købt af firmaet, brugt privat.

Efter nogle år ryger han i klørene på Skat, af en eller anden årsag. Og de kommer forbi for at se på virksomheden.

Hvis ikke der er regninger for græsslåning med havetraktoren, bør denne jo være helt ny, og ubrugt! - Og endnu værre, skulle der have været speciel sikkerhedsuddannelse til at bruge den, som ingen i firmaet har, og den tydelig har været brugt. - Skat kan jo, med rette, antage an den alene er brugt erhvervsmæssigt! - Det kan blive noget værre noget.

P.S.: hvis eksemplet skal give mening, skal der nok noget større og dyrere end en havetraktor til, men ideen er der!

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 20:39

Tobias Hyldeborg:
Ekstra spørgsmål; Gælder det her med at man "bare" indsætter i virksomhedens regnskab på samme måde med indtægter? Jeg har en AdSense konto som er sat op til at være privat. Her ruller der hver måned penge ind.. Kan jeg "bare" sætte disse penge ind i virksomhedens regnskab?

Jeg har selv stået i din situation for en del år siden da jeg oprettede enkeltmandsvirksomhed. Jeg havde dog sat mig Lidt mere ind i tingene.

Dine spørgsmål virker meget basale, så det virker lidt som om du ikke selv har gjort dig den tjeneste at søge på nettet om hvad der er af krav og hvordan man gør ting ift. regnskab eller gjort noget yderligere for at sætte dig ind i det mest grundlæggende. Det er dog umiddelbart ret enkelt at komme igang med. Jeg ved at skat før i tiden har tilbudt gratis rådgivning til nystartede og kan varmt anbefale det.

Du kunne måske også kontakte en almindelig bogholder og høre hvad de skal have for at hjælpe dig igang. Det kan ikke blive mange basøre.

Jeg og 2 andre selvstændige jeg kender benytter denne bogholder Helene med stor tilfredshed. Hun er rimelig i pris og godt til at forklare hvordan tingene hænger sammen.

Og så skulle du måske læse denne, hvis du har svært ved at sove:) http://www.eogs.dk/graphics/publikationer/bogfoer.pdf

Fra København
Tilmeldt 9. May 10
Skrevet kl. 20:44

Rasmus Ramskov:

Tobias Hyldeborg:

Jeg har selv stået i din situation for en del år siden da jeg oprettede enkeltmandsvirksomhed. Jeg havde dog sat mig Lidt mere ind i tingene.

Dine spørgsmål virker meget basale, så det virker lidt som om du ikke selv har gjort dig den tjeneste at søge på nettet om hvad der er af krav og hvordan man gør ting ift. regnskab eller gjort noget yderligere for at sætte dig ind i det mest grundlæggende. Det er dog umiddelbart ret enkelt at komme igang med. Jeg ved at skat før i tiden har tilbudt gratis rådgivning til nystartede og kan varmt anbefale det.

Du kunne måske også kontakte en almindelig bogholder og høre hvad de skal have for at hjælpe dig igang. Det kan ikke blive mange basøre.

Jeg og 2 andre selvstændige jeg kender benytter denne bogholder Helene med stor tilfredshed. Hun er rimelig i pris og godt til at forklare hvordan tingene hænger sammen.

Og så skulle du måske læse denne, hvis du har svært ved at sove:) http://www.eogs.dk/graphics/publikationer/bogfoer.pdf

Jeg har ikke sat mig ret meget ind i det, nej. Learning by failing. Ville hellere bare gerne igang - Men så er det jo dejligt der er nogle hjælpsomme mennesker på Amino. :-)

Bruger selv SimpeltRegnskab.dk som jeg indtil videre er rigtig glad for.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)