Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SMBA eller APS?

Side 2 ud af 6 (60 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Jakobsen:

Tør simpelthen ikke løbe risikoen med en virksomhedsform med personligt ansvar ved de produkter jeg skal sælge.

SKAL den anden ejer i et SMBA være aktiv eller kan jeg godt registrere min ven/far/bror/ uden han har nogen særlig funktion i virksomheden?

SKAL være aktiv - ved stiftelse og drift - uden tvivl.

De penge du - selv i et SMBA vil du sikkert få behov for at smide penge ind - egne eller banklån for at få shop og varer + stifltelse - og de ryger jo hvis det går galt 

Ville du forresten købe det produkt af en som havde et selskab der slet ikke havde risiko ved at sælge netop produktet? Netop et SMBA vil mange jo være meget forsigtige med, ud fra dels mange dårlige historier og dels det at deltagerne jo kan lade alle i stikken, uden det koster dem det store - så netop når du ikke vil ha personligt ansvar ved den type produkt, kunne jeg tror, at der så var grund til at købere også trak sig lidt.

De penge du - selv i et SMBA vil du sikkert få behov for at smide penge ind - egne eller banklån for at få shop og varer + stifltelse - og de ryger jo hvis det går galt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Andreas Jakobsen:
Er der virkelig ikke nogle andre ulemper ved et SMBA?

Hos mig betaler folk med SMBA forud.
Jeg vil ikke give kredit til folk, der ikke selv tør skyde penge i deres projekt.
Desuden har jeg tabt penge på SMBA-kunder tidligere.
Jeg har lidt svært ved at betragte SMBA som lige så seriøst, selvom man ind imellem kan læse om, at der kan være god mening med SMBA.

Venlig hilsen

Hans 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:19

Spørgsmålet er jo i bund og grund om folk overhovedet lægger mærke til om en forrreting drives i den ene selskabsform eller ej. Størst betydning har det nok i forhold til leverandører og evt. finansiering, men det er de færreste i kategorien Hr. og Fru Danmark som reelt lægger mærke til selskabsformen hvor de handler - så længe det går godt.

/Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:05

Jeg er helt på linie med Hans Stokhol og vil klart anbefale ApS, evt. efter 1-2 år som selvstændig virksomhed. Har simpelthen oplevet for mange som har fortrudt SMBA løsningen på et tidspunkt hvor der er kommet gang i hjulene og gerne vil over i ApS. Det kan man kun gøre ved at lukke SMA'et, udløse avanceskatten på værdierne og stifte ApS'et fra start. Udbydernes svar på dette problem er at man bare overdrager til 1 kr. og håber på at Skat lukker øjnene.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 184
Skrevet kl. 10:47

Er nu ret overbevist på det må blive et APS.

Hvordan foregår det med revision osv. ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16

Ved stiftelsen kan man fravælge eller tilvælge revision. Øvelsen kan gentages hvert år på generalforsamlingen. Man må altid gerne lade revidere, også selv om man har fravalgt

Har man ikke voldsom omsætning og komplekse forhold, kan man mange gang klare sig med at tilknytte en dygtig økonom-  som Martin Jensen - nævnt fordi navnet huskes for gode mange indlæg, men der er mange andre - 

Er det lidt for komplekst, og vil man sikre sig yderligere så starter prisen nedefra ved revisor assistance, op via review til egentlig fuld revision, og med godkendte/registrerede revisorer billigere end statsautoriserede hvis man generaliserer. Det behøver ikke blive voldsomt dyrt.

Selve regnskabet er efter min mening mindst lige så let som for privat personlig virksomhed, idet man automatisk har fin opdeling hvor renter er med i firmaet hvis det er firmarenter og hvor ens hævninger helt enkelt kan hæves som løn - via skat e-indkomst eller f-eks danløn

Stiftelse kan revisorer og advokater let klare bare det er kontant

vh

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 11:58

Andreas Jakobsen:
SKAL den anden ejer i et SMBA være aktiv eller kan jeg godt registrere min ven/far/bror/ uden han har nogen særlig funktion i virksomheden?

Begge/alle deltagere i et smba SKAL være aktive.. Men der kan selvfølgelig god være forskel i aktivitetsniveauet. F.eks. at onkel står for en mindre rådgiverrolle. Alternativt kan du stifet et udenlandsk selskab med dansk filial, eller lade udenlandske selskab indgå i et smba, det koster mellem 6000 og 20000 alt efter hvilken løsning du vælger og hvem du får til at stifte det for dig. (jeg ville nok gå uden om de aller billigste)

Hvad angår personligt firma eller selskabsform, så vil det jo klart være både det bedste og det mest rigtige at tegne en produktansvarsforsikring, i begge tilfælde. 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:30

Og så opstår problemet så når vennen/faren/brormand lige skal have en andel af de oparbejdede værdier nokuår selskabet lukkes engang eller der opstår problemer og de bliver uvenner.

Vedr. det med at stifte et udenlandsk selskab så ja det er en mulighed hvor man lige skal huske at indregne omkostninger til oversættelse af stiftelsesdokumenter og regnskaber. Hvis nogle her tænker: Hvorfor involvere et udenlandsk selskab i en selskabskonstruktion vedr. en ren dansk aktivitet og en ejer som bor i Danmark, så er de for mig at se på rette spor og logisk tænkende. Husk også på at David Brodin Larsen selv er udbyder af udenlandske selskaber og SMBA'ere hvorved hans objektivitet kan betvivles (omend jeg ikke mener at hans indlæg er meget farvet i forhold til hvad man ofte ser fra disse udbydere).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:22

Skattekonsulenterne ApS:
Og så opstår problemet så når vennen/faren/brormand lige skal have en andel af de oparbejdede værdier nokuår selskabet lukkes engang eller der opstår problemer og de bliver uvenner. Vedr. det med at stifte et udenlandsk selskab så ja det er en mulighed hvor man lige skal huske at indregne omkostninger til oversættelse af stiftelsesdokumenter og regnskaber.

Det er godt at se din pragmatiske holding til netop denne ting. Det passer bestemt med min fornemelse. Alt for ofte oplever man opfordringer til  - stift SMBA - og det er ikke så vigtigt om begge er voldsomt aktive - og overvej et LTD, hvor svarer i MINE øjne burde være, eller andre former, som koster at stifte - og drive - og bogføre og...

Tag det roligt, du kan tidligt nok få stiftet en hulens masse med omkostninger og besvær hvis du skal ændre til ApS/A/S eller besvær med at lukke igen og glemte 0 rapporter for moms og mere.

Selvklart er der mange grunde til at stifte det ene og andet, men vi skal, som rutinerede med måske en del selskabserfaring, passe på, ikke at lokke alle unge ud i - STIFT - bare fordi vi synes iværksætteri er skønt.

Beskyttelse mod personligt hæftelse er oftest korrekt og berettiget, men ved mindre selskaber ofte helt overvurderet, når bank - og sikkert mange andre- på trods af selskabsform, alligevel kræver personlig hæftelse, hvor det ofte i forhold til en omsætning på 100.000 kr kan vise sig ret hipper som happer, og hvor vi kan tale om nye iværksætter som skal teste en masse af. 

De skal i alle fald mindst lige så vigtigt holde sig for øje, ikke at lukke muligher for at ændre, sælge og skifte form til ex aps eller A/S

.

vh

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 13:32

Niels Henriksen:
Folk syntes også bedre om ApS end SMBA fordi man ved at der er en egenkapital

Opstartkapitalen kan være opbrugt dagen efter stiftelsen i begge virksomhedsformer.

Ib Abildgaard

Råd & Mal

Side 2 ud af 6 (60 indlæg)