Jeg bruger BillysBilling, men her har jeg ikke mulighed for at holde styr på mit varelager.
Mit spørgmål er derfor: Når jeg har betalt en regning fra min leverandør 3 uger før jeg modtager mine varer, hvordan skal jeg så bogføre mine varer når jeg modtager dem? Skal jeg oprette en konto som hedder varelager under omsætningsaktiver, og debiterer den? Og hvilken konto skal jeg så krediterer?
Eller må jeg køre dette regnskab i excel, ved siden af mit BillysBilling regnskab, hvor jeg har styr på mit varelager og vareforbrug?
Hvad er smartest, lovligt og ikke mindst mest tidsbesparende :)
De fleste regnskabsprogrammer - de mere simple - af dem operer ikke med lagerstyring. Man bogfører årets varekøb og det gør du vel også her: Betalingen bogfører du som en forudbetaling og når så varerne er kommet føres de over på varekøb men i praksis vil de fleste føre det på varekøbskontoen. Varekøbet reguleres ved årsafslutningen med lagerbeholdning primo og ultimo
Ved betaling (og modtagelse af faktura) posteres: Debet Forudbetaling af leverandør og Kredit Bank (momsen løftes af på dette tidspunkt hvis leverancen er specificeret)
Ved modtagelse af varerne posteres: Debet Varekøb og Kredit Forudbetaling af leverandør.
Mange tak for jeres svar :) Det lyder meget logisk.
Har i erfaring med BillysBilling? For når jeg indtaster en regning der, så kan jeg vælge varekøb (som en omkostning) den bliver debiteret, og så krediterer den min bank. Har jeg mulighed for at vælge min leverandørs konto (som vel er et passiv) og krediterer den, istedet for min varekøb?
Jeg vil jo gerne have en konto som hedder varelager, som også bliver krediteret når jeg sælger. på den måde kan jeg jo holde øje med mit dækningsbidrag. Men synes ikke billysbilling er så god på det punkt, eller er der noget jeg har overset?
Har i erfaring med BillysBilling? For når jeg indtaster en regning der, så kan jeg vælge varekøb (som en omkostning) den bliver debiteret, og så krediterer den min bank. Har jeg mulighed for at vælge min leverandørs konto (som vel er et passiv) og krediterer den, istedet for min varekøb?
Jeg vil jo gerne have en konto som hedder varelager, som også bliver krediteret når jeg sælger. på den måde kan jeg jo holde øje med mit dækningsbidrag.
- Du kan ikke både kreditere bank - som du jo skal når pengene forsvinder der - OG kreditere din leverandør konto, men det burde være muligt at debitere en passiv konto forudbetalte (som nok skal laves som ny konto under konti eller et eller andet) og debitere den, og først ved levering kreditere den igen og så debitere varekøb
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du kan ikke både kreditere bank - som du jo skal når pengene forsvinder der - OG kreditere din leverandør konto, men det burde være muligt at debitere en passiv konto forudbetalte (som nok skal laves som ny konto under konti eller et eller andet) og debitere den, og først ved levering kreditere den igen og så debitere varekøb
Tak for dit svar :) Men det leder mig hen til et nyt spørgsmål, når jeg så har debiteret varekøb (som en omkostning), så vil jeg jo gerne have de varer ført over i mine aktiver på en konto som jeg vil kalde Varelager, den skal jo så debiteres, men hvilken konto skal jeg krediterer her?
jeg så har debiteret varekøb (som en omkostning), så vil jeg jo gerne have de varer ført over i mine aktiver på en konto som jeg vil kalde Varelager, den skal jo så debiteres, men hvilken konto skal jeg krediterer her
Uh jeg opererer slet ikke selv med varelager OG kender ikke Billys Billing - men der må jo være masser af andre Billy folk herinde, hvor programmet er populært, som kan sige hvordan de gør
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER