Jeg har en makeup shop og vil gerne importere makeup produkter fra USA - jeg har læst en del tråde herinde, og desværre ikke fået svar på lige min problematik.
Jeg har læst kosmetikbekendtgørelsen og tjekket rettigheder.dk og stadig lige forvirret, så her kommer det.
I USA har jeg mulighed for at opkøbe et større parti af "overstock" ,Shelfpulled" og "discounted" makeup produkter til en lav pris. Mærket er yderst velkendt og solgt i DK - så skal jeg så have fabrikantens direkte tilladelse bare fordi det er importeret fra et ikke EU land? Jeg kan købe det fra USA s største Merchandiser, som har rettighed til at købe de "overskydende" produkter fra stromagasinerne og sælge dem videre - der er primært tale om udgået farver osv. Jeg kan købe de samme produkter i England - dog til en meget højere pris. Så derfor forstår jeg ikke at eller om jeg skal have direkte "lov" af mærket?
Udfra din beskrivelse, så er det tvivlsomt, hvorvidt det er en god løsning. Vil mene, at du ryger ind i en ulovlig parallelimport, fordi du ikke handler direkte med en agent/producenten.
HVis du importere Kosmetiske produkterne skal du være 100 % sikker på at alle indholdstoffer i produkterne er tilladte i EU ellers må produktet ikke sælges, hvordan vil du sikre dig det? Produkterne skal være mærket med alle indholdstoffer iht. EU reglerne. Udover det skal produkterne anmeldes til miljøstyrelsen inden markedsføring.
Har du spørgsmål vedr. reglerne for parallelimport kan du spørge hos Folketingets EU oplysning, de giver en rigtigt god service.
mange tak for info - jeg har selv fundet ud af de mange riscisi der er ved parrallelimport, så det er droppet igen, og istedet fundet gode registrerede grossister i EU.