Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Din Guide til parallelimport fra A-Å

19,324 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
10 July 2010

Et emne, som tit går igen på Amino, er reglerne angående parallelimport... Hva betyder parallelimport? Hvordan foregår det? Må man dit eller dat?

Derfor følger her en grundlæggende guide til emnet, som omhandler de mest basale ting. Da guiden er skrevet generelt, så kan der være afvigelser indenfor nogle brancher! Der er taget udgangspunkt i mode branchen og kosmetik branchen...


Hvad er en mærkevare?
En mærkevare er et produkt, hvor indehaveren har trademark beskyttet og generelt har beskyttet sit produkt, og dermed har eneret til det. Eksempler på mærkevarer er Loreal, Apple, Microsoft, Gucci, Diesel, Armani, Sony, Heinz, B&O, Audi, Mercedes, Fiat osv.
Det er ik prisen, som afgøre om et produkt er en mærkevare, men mere om man har beskyttet navnet og produktet. Men bruger et firma ressourcer på, at beskytte navnet, designs, produkter osv, så giver det automatisk en højere pris, grundet de mange ekstra omkostninger... Desuden er en mærkevarer ofte i bedre kvalitet, da det er en af måderne, at få forbrugerne til at betale ekstra.
Så en mærkevarer er meget sjældent det billigste alternativ indenfor en varegruppe. Men hvordan priserne er, det afhænger af en masse andre faktorer, som ik er vigtigt for denne guide! 

Konklussionen er, at en mærkevarer kan koste fra 1-1.000.000.000 kr, men det er primært beskyttelsen og distributionen, som mere spiller den største rolle!



Hvad er parallelimport?
Parallelimport er et udtryk, som bruges i forbindelse med import af varemærker! Hvis man deler ordet op, så kan man næsten se, hva det betyder.

Parallel = Noget som sker sideløbende med salget fra agenturet/agenten/distributøren på markedet
Import = Varer som købes i et andet land

Dvs Parallelimport er en import, som sker udenom det lokale/autorisede agentur/agent/distributør. Det er vigtigt at notere, at der skal være tale om en mærkevarer med salg på det på pågældende marked. Ellers er der ik tale om parallelimport, men blot ganske almindelig import. Dog er EU en undtagelse, da en EU trademark gælder alle EU lande, og mærket derfor ik behøves at have en lokal distribution!



Er parallelimport lovligt?
Parallelimport er lovligt, hvis følgende betingelser er opfyldt:

- Varerne er ægte!!!
- Varerne er sat i cirkulation af mærket selv eller et af mærkets agenture/distributører
- Varerne kommer fra et agentur/distributør i EU, eller at man har tilladelse fra mærket direkte, til at importerer varer fra Amerika eller Asien.

Opfyldes følgende betingelser ik, så er importen ulovlig, og man kan retsforfølges for krænkelser af trademarks mm. En dyr omgang!



Falske varer?
Varer som krænker et trademark er ulovlige! Dette gælder uanset, om de købes i Danmark, i EU eller i Asien!!!



Er verden delt op?
Verden er delt op i nogle zoner. Man kan fra nu af og til dommedag diskutere, hvor mange zoner, der reelt er. Men som udgangspunkt er der følgende:

- EU
- Amerika (Fra nord til syd)
- Afrika, Asien og resten af verden 

Sælger man B2C i EU, så er der faktisk kun to zoner. EU og RESTEN AF VERDEN.
EU er et lukket marked med særregler, som både beskytter producenter og trademark ejerne.

Det er f.eks kun lovligt, at importere en mærkevarer fra f.eks USA eller Japan, hvis man har mærkets godkendelse. Har man ik det, så opstår der en trademark krænkelse, som kan sidestilles med import af falske produkter. En sådan handling er dyr, og man har tabt på forhånd, da det strider direkte imod EUs indre regler!
Derfor må man KUN importere mærkevarer indenfor EU, med mindre man har tilladelse fra mærket selv. Alle store brands giver sjældent sådan en tilladelse, og det sker ofte kun ved særlige lejligheder!
Handler du ik direkte med mærket, og har du ik en skriftlig tilladelse direkte fra mærket, som kan valideres, så importer ALDRIG fra USA eller Asien! Det giver kun problemer!!!



Er der forskel på EU varer, Amerikanske varer og Asiatiske varer?

Der er sjældent den store forskel på varerne sådan rent fysisk. Størrelserne er måske anderledes eller opgøres anderledes, eller der bruges andre stik. Men forskellene er minimale, og de kan nemt fixes.
Men hvordan kan et mærke, som f.eks Nike så se, om skoene er sat i cirkulation i EU eller USA?
Det er faktisk meget simpelt. De bruger nogle forskellige koder/stregkoder alt efter, hvilket marked varerne er sat i cirkulation på. Et fiktivt eksempel kunne være følgende Nike sko (bemærk koden er fiktiv):

I Asien hedder koden 0102030405
I Europa hedder koden 0405060708
I Amerika hedder koden 0708090102

Skoen er den samme, men identificationskoden er forskellig, så det er nemt at finde oprindelseslandet/regionen.
Flere mærker bruger idag koder, som svinger fra land til land. Dvs Danmark har en kode, Sverige en anden, Tyskland en tredje, USA en fjerde osv.

På den måde kan de nemt spore varerne, og stoppe evt illegale importerede varer, som forstyre deres distribution og markeder!

Alle der overvejer at importere parfumer eller andet kosmetik, så kan det kun på det kraftigste anbefales, at man både læser og sætter sig ind i kosmetikbekendtgørelsen!

Link findes HER



Hvordan undgår import firmaer koderne?
Der findes mange måder, hvorpå firmaer forsøger at undgå koderne. Varerne er ALTID dyrest i EU. Derfor finder mange firmaer det interessant, at hente varerne hjem fra USA eller Asien, og på den måde tjene nogle nemme penge. Men den går jo ik, hvis firmaet kan spore varerne!
Så den mest benyttede måde indenfor Parfumer og Kosmetik er, at man ganske simpelt fjerner koderne/stregkoderne. Da koden står på en papemballage, så er den rimlig nem at fjerne. En skarp hobbykniv og en sikker hånd, og så er problemet løst. Efterfølgende sætter impotøren af de ulovlige parfumer eller kosmetik produkter så sin egen kode på, så det fra forbrugerens synsvinkel ser lovligt ud, eller der påklistres en label i samme farve som emballagen. På den måde opdager de færreste, at der er fjernet noget!
Men indenfor kosmetik er dette ik lovligt. Koden som der fjernes indenholder et produktions- og serienummer, så producenten nemt kan tilbagekalde evt produkter, hvis disse skulle fejle noget. Uden koden kan man med andre ord i fastsætte, hvilken serie/produktion produktet stammer fra, og dermed udsætter man forbrugeren for en sundhedsmæssig risiko!
Så det er dybt ulovligt, men det foregår i stor stil! Især fordi priserne i f.eks USA er 1/3-½ i forhold til EU...

Men er der tale om produkter, som ik udsætter forbrugeren for en sundhedsmæssig risiko, så er sagen en helt anden! Tøj, tasker, smykker, cykler osv. Der forelægger en sag, som går under navnet "Whiskey sagen", hvor en importør fik medhold i, at det var lovligt at fjerne stregkeder/serienumre fra Whiskey emballagen, så længe at produkterne var købt indenfor EU. Jeg har ik sat mig ind i dommen, da den omhandler DK, men du kan selv søge efter sagen, og evt læse den op, hvis du finder emnet interessant!



Er parallelimport uden risiko? Hvad med svindel?
Nej det er det bestemt ik!!!
Det er de færreste selskaber, som kan handle direkte ved mærkerne. Derfor støder de fleste ind i enten tradere, wholesalere eller officielle clearance selskaber, når de leder efter en leverandør af f.eks Tom Ford Solbriller. Og disse personer/firmaer kan både være reelle, men der findes også mange svindlere!
Som nævnt i punktet ovenover, så er moralen meget svingende hos disse firmaer. Nogle er så grove, at de sælger varer, som de efterfølgende aldrig levere! Med andre ord, så stjæler de dine penge...
Sker dette så er pengene ofte tabt. Det er ganske enkelt ekstremt dyrt, at føre en retsag i udlandet, og oftest er ejerne af disse firmaer forsvundet over alle bjerge. Alternativt lukkes firmaet, når de har snydt mange, og de åbner op i et nyt navn. England og Italien er især plaget af disse firmaer, da politiet i begge lande ik tager anmeldelserne særlig seriøst!
Så man skal passe meget på inden man overføre xxx euro til et firma!



Hvordan undgår man at blive snydt?
Der er kun to måder, at undgå at blive snydt på!
1: Du besøger firmaet, ser varerne og papirene fysisk og køber varerne under dit besøg og tager dem med hjem
2: Du spørger efter referencer eller handler via kreditkort, Escrow, Efterkrav (er risikofyldt, men så kender du afsenders adresse) eller Letter of Credit.

Man kan tit skelne mellem seriøse og useriøse firmaer, da de seriøse er meget åbne og ingen problemer har med besøg osv. Useriøse firmaer kan typisk ik lide besøg, udlevering af referencer osv.
Men man kan ik altid skelne firmaer på disse punkter, da travlhed, sprog problemer mm. kan få selv det mest seriøse firma til at virke en smule useriøst. Så brug ik ovenstående som kriterier, da især sproget nemt kan medføre misforståelser!


Garanti & Reklamationsret?
Dette punkt skaber mange problemer! Især hvis produkterne er elektronik eller IT produkter!
Firmaet som laver parallelimporten hænger nemlig på både reklamationsretten og evt lovede garantier. Ofte kan firmaet ikke få kompensation hos producenten, da man afskriver sig dette, mod at få nogle bedre priser eller blot mod at få lov til at købe varerne.
Apple, Sony-Ericsson, Sony og Samsung er nogle af de mærker, som arbejder direkte imod parallelimporten. Det gør de ved ikke at yde garanti på parallelimporterede varer, hvilket kan være en stor irritation for forbrugeren!
Derfor skal du altid overveje, om det egentlig kan betale sig, at parallelimportere f.eks elektronik, når du medregner en margin til defekter, fejl, fejlfinding mm. For du får ingen hjælp fra producenten, og du har ingen muligheder for, hverken at benytte deres reperationssteder eller service.

Og de største tabere ved parallelimport af især elektronik, er dine kunder. Google evt problemstillingen, og du vil finde mange sider, med folk som klager over tv, mobiler, kameraer, computere, mp3 og mp4 afspillere osv... Dvs at en forbruger f.eks køber en Sony-Ericsson mobil, og tror der er 24 mdrs garanti, som producenten f.eks markedsføre via sine normale forhandlere i DK. For at kunne konkurrere, så tilbyde mange parallelimport firmaer også garantien, men de glemmer bare de selv hæfter for den! Det giver problemer, og du ender ofte med at spilde mange timer på en sur og skuffet kunde! Timer som kunne være brugt meget mere fornuftigt, og sikkert også have gavnet dit firma på længere sigt...

Så husk at DU SOM PARALLELIMPORTØR HÆNGER PÅ REKLAMATIONER OG GARANTI, SOM DER ER STILLET OVERFOR FORBRUGEREN!!!



Hvis uheldet er ude?
Hvis du er så uheldig at importerer varer, som krænker et trademark, så skal du straks søge professionel hjælp!!!
Her menes ik byens lokale advokat eller en tilfældig advokat, da trademark sager er komplicerede og fyldt med fælder!
Dette punkt er meget juridisk, og derfor anbefales det at du evt læser Kristian fra SimpleLaws blogindlæg, eller alternativt kontakter ham... Det skal siges, at der findes en del advokater i DK med speciale på dette område, så det står dig frit for at kontakte andre! Men husk vedkommende skal have en form for speciale, ellers er hjælpen intet værd! 

Klik her for blogindlægget




Ovenstående guide er skrevet generelt, og der er medtaget nogle eksempler, for at skære tingene så meget ud i pap som muligt!
Skulle der være punkter, som ik er med i guiden, så skriv endelig disse som en kommentar, og så vil de blive tilføjet på listen, hvis de er relevante!

Spørgsmål mm kan frit stilles ;D

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Fashion-Seller blogindlæg Skriv dig op