Heppaa kære Amino'er Jeg har besluttet mig for at starte en lille virksomhed - en vebshop, der skal sælge beklædningsgenstande. Jeg har lavet diverse kalkyler, jagtet og jæger stadigvæk leverandører, fået designet en webshop og overvejer min businessplan om og om igen. Det er ikke noget jeg bliver rig på (til at starte med) og det er heller ikke den primær årsag til at jeg kaster mig ud i det. Jeg havde bare lyst til at gøre det og få nogle erfaringer, som jeg kan bruge videre hen, hvis dette projekt ikke bliver skide godt, eller når jeg får kapital nok til at starte i større målestok. I og med at det er første gang, har jeg nok nogle begynderspørgsmål jeg gerne vil have svar på: 1. Er der bestemte skræringsdatoer jeg skal være opmærksom på ift. momsopgørelse? Er der noget som jeg ikke har spurgt om, som jeg burde tænke over, når man tænker på størrelsesordnen på min virksomhed? Altså jeg er alene om det, kører det fra min privatadresse, målet er en omsætning på over 100.000 Dkr. det første år, startende i 2013. På forhånd, tak for hjælpen. |
1 - moms er kvartalsvis og inderettes måneden efter kvartalet og generelt senest ca d 10 i måneden efter det = 1 kvartal skal være indberettet ca 10/5 - de nøjagtige datoer får man fra nettet og svinger med week-ender
2 Jag de skal lave regnskab efter årsregnskabsloven - indtægter minus udgifter begge uden moms = fortjeneste og den skal du evt sammen med andre tal indsætte i den udvidede selvangivelse pt 111 - regnskabet skal ikke indsendes men skat kan kræve det fremlagt.
3 ja i en personlig virksomhed kan du godt - men for at gøre det let at følge ting, ville jeg oprette en egen konto (gerne privat også) som kun bruges til virksomheden hvor det er let at se at dine udgifter stemmer med ændringer i bankkontoen.
Her en standard smøre som du kan blive lidt klogere på:
Du skal momsregistrere dig hvis du forventer/risikerer at omsætte for mere end 50.000 kr på 12 løbende måneder uafhængigt af kalenderåret og altid hvis du skal importere uden fra uden for EU med videresalg for øje - i hvilket fald du også skal importregistreres
Du skal lægge moms på dine ydelser og kan trække moms fra det som er konkret firmarelateret ellers må du godt køre det under dit CPR person og opgive det til skat - hvis du driver det i seriøs virksomheds form i rubrik 111 eller 12 og hvis mere hobbypræget i 20
(Der er lidt regler at sætte sig ind i, så som f.eks. ingen momsfradrag for benzin eller parkering ved hvidpladebiler, begrænset momsfradrag ved repræsentation og hotel, opdeling af moms på aktiver der købes og anvendes både i selskabet og privat)
Du skal indberette moms hvert kvartal også selv om det er 0
Du skal føre regnskab i henhold til årsregnskabsloven og det skal opbevares sammen med bilag i nummer orden i 5 år. Regnskabet skal ikke indsendes, men bruges til din selvangivelse og kunne fremlægges med bilag, på opfordring af skat/moms.
(Også i regnskabet kan der være udgifter der ikke fuldt tæller som udgift skattemæssigt, så som gaver og repræsentation o.a.)
På basis af regnskabet skal du udfylde dit forskud for at få betalt skat under året (pligt – men du kan rette flere gange under året efterhånden som du har bedre overblik over overskuddet)
Du skal efter årsafslutning og senest ult. juni, på basis af dit regnskab, udfylde udvidet selvangivelse fra punkt 111 og frem og her skatter du af overskud = indtægter minus udgifter - begge dele uden moms
Hvis du føler dig helt blank i det, så bør du enten tage kurser - herunder skats startmøder som de kan orientere dig om for dit område - læse op på det, eller skaffe en bogholder der klarer alt det for dig, f.eks. via ”Amino freelancer”. Det er ikke voldsomt dyrt, og du skal så bare sende alle bilag f.eks. hver måned. Jeg ved det kan lyde skræmmende, men mange klarer det fint selv, og andre har det bedre med at få hjælp fra starten, da det er mere besværligt at rette op på fejl, end at få det korrekt fra start.
Du bør undersøge om du i din a-kasse skal overflyttes til at stå som selvstændig, og hvordan du er beskyttet ved arbejdsløshed, hvis du stadigt har dit selskab/CVR - evt. tale med A-kasser for selvstændige så som ASE eller DANA eller andre, for at høre om de mere fleksibelt beskytter dig.
Din skat har ikke med din moms at gøre, for det du har i regnskabet, er alle indtægter minus alle udgifter begge dele uden moms som således ikke har betydning for din skat - og momsen du betaler er en du får fra dine kunder og bare opbevarer for skat til de skal ha den
vh