Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyttige tanker ved opstart af virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Nov 12
Indlæg ialt: 56
Fra  Unikatt Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Heppaa kære Amino'er

Jeg har besluttet mig for at starte en lille virksomhed - en vebshop, der skal sælge beklædningsgenstande.

Jeg har lavet diverse kalkyler, jagtet og jæger stadigvæk leverandører, fået designet en webshop og overvejer min businessplan om og om igen.

Det er ikke noget jeg bliver rig på (til at starte med) og det er heller ikke den primær årsag til at jeg kaster mig ud i det. Jeg havde bare lyst til at gøre det og få nogle erfaringer, som jeg kan bruge videre hen, hvis dette projekt ikke bliver skide godt, eller når jeg får kapital nok til at starte i større målestok.

I og med at det er første gang, har jeg nok nogle begynderspørgsmål jeg gerne vil have svar på:

1. Er der bestemte skræringsdatoer jeg skal være opmærksom på ift. momsopgørelse?
2. Virksomhedsformen er enkeltmandsvirksomhed; skal jeg lave andre regnskaber end momsopgørelsen og generelt have styr på billag?
3. Kan jeg betale for ting indkøbt til virksomheden fra mine private bankkonti, eller skal jeg åbne x antal i virksomhedens navn? Hvis ja/nej, hvorfor?

Er der noget som jeg ikke har spurgt om, som jeg burde tænke over, når man tænker på størrelsesordnen på min virksomhed? Altså jeg er alene om det, kører det fra min privatadresse, målet er en omsætning på over 100.000 Dkr. det første år, startende i 2013.

På forhånd, tak for hjælpen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:24

1 - moms er kvartalsvis og inderettes måneden efter kvartalet og generelt senest ca d 10 i måneden efter det = 1 kvartal skal være indberettet ca 10/5 - de nøjagtige datoer får man fra nettet og svinger med week-ender

2 Jag de skal lave regnskab efter årsregnskabsloven - indtægter minus udgifter begge uden moms = fortjeneste og den skal du evt sammen med andre tal indsætte i den udvidede selvangivelse pt 111 - regnskabet skal ikke indsendes men skat kan kræve det fremlagt.

3 ja i en personlig virksomhed kan du godt - men for at gøre det let at følge ting, ville jeg oprette en egen konto (gerne privat også) som kun bruges til virksomheden hvor det er let at se at dine udgifter stemmer med ændringer i bankkontoen. 

Her en standard smøre som du kan blive lidt klogere på:

Du skal momsregistrere dig hvis du forventer/risikerer at omsætte for mere end 50.000 kr på 12 løbende måneder uafhængigt af kalenderåret og altid hvis du skal importere uden fra uden for EU med videresalg for øje - i hvilket fald du også skal importregistreres

Du skal lægge moms på dine ydelser og kan trække moms fra det som er konkret firmarelateret ellers må du godt køre det under dit CPR person og opgive det til skat - hvis du driver det i seriøs virksomheds form i rubrik 111 eller 12 og hvis mere hobbypræget i 20

(Der er lidt regler at sætte sig ind i, så som f.eks. ingen momsfradrag for benzin eller parkering ved hvidpladebiler, begrænset momsfradrag ved repræsentation og hotel, opdeling af moms på aktiver der købes og anvendes både i selskabet og privat) 

Du skal indberette moms hvert kvartal også selv om det er 0

Du skal føre regnskab i henhold til årsregnskabsloven og det skal opbevares sammen med bilag i nummer orden i 5 år. Regnskabet skal ikke indsendes, men bruges til din selvangivelse og kunne fremlægges med bilag, på opfordring af skat/moms.

(Også i regnskabet kan der være udgifter der ikke fuldt tæller som udgift skattemæssigt, så som gaver og repræsentation o.a.)

På basis af regnskabet skal du udfylde dit forskud for at få betalt skat under året (pligt – men du kan rette flere gange under året efterhånden som du har bedre overblik over overskuddet)

Du skal efter årsafslutning og senest ult. juni, på basis af dit regnskab, udfylde udvidet selvangivelse fra punkt 111 og frem og her skatter du af overskud = indtægter minus udgifter - begge dele uden moms

Hvis du føler dig helt blank i det, så bør du enten tage kurser - herunder skats startmøder som de kan orientere dig om for dit område - læse op på det, eller skaffe en bogholder der klarer alt det for dig, f.eks. via ”Amino freelancer”. Det er ikke voldsomt dyrt, og du skal så bare sende alle bilag f.eks. hver måned. Jeg ved det kan lyde skræmmende, men mange klarer det fint selv, og andre har det bedre med at få hjælp fra starten, da det er mere besværligt at rette op på fejl, end at få det korrekt fra start. 

Du bør undersøge om du i din a-kasse skal overflyttes til at stå som selvstændig, og hvordan du er beskyttet ved arbejdsløshed, hvis du stadigt har dit selskab/CVR - evt. tale med A-kasser for selvstændige så som ASE eller DANA eller andre, for at høre om de mere fleksibelt beskytter dig.

Din skat har ikke med din moms at gøre, for det du har i regnskabet, er alle indtægter minus alle udgifter begge dele uden moms som således ikke har betydning for din skat - og momsen du betaler er en du får fra dine kunder og bare opbevarer for skat til de skal ha den

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 18:25

Hej Unikat.
Først vil jeg lige sige at du griber det an i en forkert rækkefølge.
Først laver man forretningsplanen og derefter kan bruge den til at se om idéen er bæredygtig og kan fungere.
Man kan bliver noget så overrasket når man laver en gennemarbejdet forretningsplan.

1. Det afhænger af hvordan du registrere dig. (kan anbefale dig at kigge på skat.dk)
2. Du skal lave regnskab og altid gemme dine bilag.
3. Bedste er at få lavet en seperat firmakonto så du har tingene adskilt.
Du kan godt indkøbe diverse ting til firmaet og dermed trække dem fra når du registrerer og starter op (hvis du kan dokumentere det er til firma brug).
Husk der er tidsbegrænsning. (se skat.dk)

Dit mål lyder meget højt. Det er de færreste som omsætter for 100.000 kr. det første år.
Husk at når du har lavet din forretningsplan så får du også et mere realistisk billede af din forretning.

Jeg kan anbefale dig at tilmelde dig iværksættermagasinet Start Op.
Her finder du mange gode fif og kan læse om hvordan andre har gjort.
Du finder magasinet her: www.startopmagasinet.dk

Held og lykke 

Tilmeldt 16. Nov 12
Fra  Unikatt Skrevet kl. 18:31

Cookie, du er som altid klasse - jeg har læst mange af dine indlæg her på Amino. Jeg vil helt sikkert have dine ord/råd i baghovedet i min færden som iværksætter.

Tilmeldt 16. Nov 12
Fra  Unikatt Skrevet kl. 18:38

Hej Ronni Larsen

Jeg kan godt, et stykke hen ad vejen, medgive at det kan virke som om at jeg griber det lidt forkert an. Ikke desto mindre, så er jeg af den overbevisning, at man bare skal kaste sig ud i det, hvis man tror nok på sin ide. Jeg har skam regnet på det og regner løbende omkostinger og indtægter mod hinanden og det giver god mening forudsat at mit publikum tager godt imod mig. For at være sikker på den sidste faktor skal der en markedsundersøgelse til, hvilket er dyrt, hvis det skal laves rigtigt. Sommetider kan man bare regne for meget og (teoretisk) dræbe sin ide inden kommer ud og at dræbe noget teoretisk er ikke min stil. Jeg lider nok et tab, hvis det går helt skidt, men jeg bliver erfaringerne rigere. Mit tab vil aldrig overstige 20-30.000 kr., hvilket er noget jeg kan bære og som jeg anser som billige lærepenge.

Indtil videre har jeg ikke andre omkostninger end hvad shoppen har kostet, så det er ikke forfærdeligt meget der skal ind på momsregnskabet før jeg begynder at indkøbe min kollektion. Jeg arbejder på en model hvor jeg ikke binde voldsomt mange penge i varelager, jeg skal blot afstemme helt med leverandøren/leverandørerne.

Jeg har haft fat i jeres magasin og kigger forbi indimellem.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)