Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejde som freelancer på SU?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 29. Oct 10
Indlæg ialt: 589
Fra  Florence Marketing Føns.com Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej venner,

I forbindelse med, at jeg har udvidet min lille virksomhed (og salget af linkbuilding-pakker går strygende) og nu bruger en freelance tekstforfatter, der ikke er momsregistreret eller noget, har jeg/vi et spørgsmål.

Min freelancer får i øjeblikket SU, som kører over hans frikort, og her benytter han nogenlunde 90% af hvad han må på frikortet.

Han har så nu fået dette freelance arbejde, og dette skal køre over hans bikort. Hans SU kan han godt finde ud af at ændre til hovedkortet, men hvordan sørger han for at den kommende løn kører over bikortet? 

På forhånd tak,

Kristoffer Føns (og Troels) :-) 

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 17:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis din freelancer ikke er moms-registreret, skal vedkommende svare B-honorar. Det kan indledningsvis foregå ved at freelanceren påfører sin B-indkomst den almindelige selvangivelse. Bliver man kendt hos Skat som modtager af ikke ubetydelige B-honorarer, kan Skat kræve a conto-indbetaling af den omtrentlige skat for B-indtægterne.

Fra København
Tilmeldt 29. Oct 10
Indlæg ialt: 589
Fra  Florence Marketing Føns.com Skrevet kl. 17:53

John de Summer-Brason:

Hvis din freelancer ikke er moms-registreret, skal vedkommende svare B-honorar. Det kan indledningsvis foregå ved at freelanceren påfører sin B-indkomst den almindelige selvangivelse. Bliver man kendt hos Skat som modtager af ikke ubetydelige B-honorarer, kan Skat kræve a conto-indbetaling af den omtrentlige skat for B-indtægterne.

Jeg siger tak, John! 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 18:02

Føns:

Han har så nu fået dette freelance arbejde, og dette skal køre over hans bikort. Hans SU kan han godt finde ud af at ændre til hovedkortet, men hvordan sørger han for at den kommende løn kører over bikortet? 

Der er kun en der kan bruge hovedkortet, bikortet bruges hvis man har flere arbejdssteder fortæl din arbejdsgiver han bruge bi kortet som kan hentes hos skat tast selv, eller brug hovedkortet minus fradragene.

Hvis han tager det som B indkomst, husk at indberette.

Så ikke han arbejdede som  freelance tekstforfatter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu ved jeg godt at det ikke er dig der er SU modtageren men mange SU modtagere betragter det som en fidus at drive deres freelanceaktiviteter som en enkeltmandsvirksomhed og bruge virksomhedsordningen. Ved at opspare en del af overskuddet i virksomhedsordningen mod en foreløbig skat på 25% opnår de at den opsparede indkomst ikke indgår i beregningsgrundlaget for SU'en.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)