Hej.. Er ansat i som mekaniker i et bilhus, jeg er ansat på funktionærlignende vilkår.
Sagen er den at Jeg kunne godt tænke mig at åbne et lille værksted hvor jeg kunne gå og sætte gl biler i stand, samt udfører service rep og lign for mine egne kunder.
Hvad forpligtigelser har jeg overfor min arbejdsgiver her? Har han krav på at vide det? Må jeg overhoved?
Nu ved vi jo ikke 100%, hvordan din kontrakt ser ud men hvis den ligner meget en normal kontrakt efter funktionærloven, så må du ikke. I min kontrakt står der, at jeg ikke må tage erhverv som ligner det jeg har i dag i samme branche, mens jeg er på kontrakt hos min nuværende arbejdsgiver.
Men hvis det er, så kig din kontrakt igennem - det skal jo stå der!
Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.
Du har som funktionær pligt til at være loyal overfpr din arbejdsgiver. Derfor er det helt bandlyst at gøre det uden at spørge din arbejdsgiver.
Hvis du får lov af din arbejdsgiver er der ikke noget til hindre for at starte op selv, men jeg tror ikke på, at du får lov og hvis du gør må du sandsynligvis slet ikke røre din gamle arbejdsgivers kunder!
Ifølge Funktionærloven (§15) kan du frit påtage dig hverv uden samtykke fra arbejdsgiveren, medmindre dit hverv er til ulempe for arbejdsgiver. Bibeskæftigelse er der dog ikke nogle klare retningslinier for i funktionærloven.
Rent juridisk er der to vinkler på bibeskæftigelse:
Arbejdsgiveren har på den ene side ingen ret til at blande sig i, hvad en ansat foretager sig uden for arbejdstiden
Bibeskæftigelse Selvom bibeskæftigelse falder udenfor Funktionærlovens bestemmelse om hverv, er det er dog fortsat således, at man er berettiget til at påtage sig bibeskæftigelse i sin fritid i det omfang, det ikke påvirker hovedbeskæftigelsen.
Det er dog afgørende, at bibeskæftigelsen hverken må være hos en konkurrerende virksomhed eller på anden måde påføre arbejdsgiveren økonomisk eller prestigemæssig skade. Arbejdsgiveren har på den anden side krav på, at bibeskæftigelse eller hverv ikke går ud over eller forringer den ansattes arbejdsindsats
Bibeskæftigelse Selvom bibeskæftigelse falder udenfor Funktionærlovens bestemmelse om hverv, er det er dog fortsat således, at man er berettiget til at påtage sig bibeskæftigelse i sin fritid i det omfang, det ikke påvirker hovedbeskæftigelsen.
Det er dog afgørende, at bibeskæftigelsen hverken må være hos en konkurrerende virksomhed eller på anden måde påføre arbejdsgiveren økonomisk eller prestigemæssig skade. Arbejdsgiveren har på den anden side krav på, at bibeskæftigelse eller hverv ikke går ud over eller forringer den ansattes arbejdsindsats
Hvis du er ansat med salg og vedligeholdelse af biler og sætter noget op selv der sælger og/eller vedligeholder biler, så skal du nok være forberedt op en fyring uden varsel når hvis du opdages. Det kan da godt være du kan prøve at modbevise, men for mig lyder det som om arbejdsgiver har grund til at mene det kan konkurrere og at det kan gå ud over din indsats i øvrigt. Jeg ville ikke gøre det med mindre jeg var klar til at ryge ud uden varsel (og i værste fald erstatning hvis han kan påvise tab) - og ellers høre abejdsgiveren om OK hvis du slet ikke mener det konkurrerer det du vil
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Selvom bibeskæftigelse falder udenfor Funktionærlovens bestemmelse om hverv, er det er dog fortsat således, at man er berettiget til at påtage sig bibeskæftigelse i sin fritid i det omfang, det ikke påvirker hovedbeskæftigelsen.
Det er dog afgørende, at bibeskæftigelsen hverken må være hos en konkurrerende virksomhed eller på anden måde påføre arbejdsgiveren økonomisk eller prestigemæssig skade.
Det er med det helt oplagt, at du ikke kan gøre det her uden din arbejdsgivers samtykke, da du jo netop er en konkurrerende virksomhed og det også meget nemt kan få indflydelse på dit arbejde, da du jo bruger en del energi på din bibeskæftigelse.
Hvis du gerne vil igang selv, kan du måske starte med at sætte gamle biler istand og sælge dem (som du nævner), og holde dig til det. Den type arbejde udfører de fleste bilhuse vel alligevel ikke, da det typisk vil være for dyrt for kunder pga. høj timepris.
Jeg gætter på at det ville være nemmere at få lov til det af din arbejdsgiver, end service og reparation. Hvis du får godt gang i biksen, kan du jo altid vælge at sige op, og begynde at tilbyde det selv senere.