Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et par spørgsmål vedr. moms

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 24. Nov 12
Indlæg ialt: 49
Fra  coach and care Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker på at opstarte egen virksomhed, og er ved at sætte mig ind i momsen.

Dertil har jeg lige et par spørgsmål:

Spr.1

Som jeg læser det her på Amino, vil der ikke blive lagt moms oven i regningen, hvis kunden ikke er momsregistreret, og kunden betaler derfor et mindre beløb, end hvis han var moms registreret (da kunden ikke skal betale momsen). Nu er jeg pt. ikke momsregistreret, hvorfor bliver der så lagt moms oven i min private værkstedsregning når bilen har været på værksted ?. Hvorfor skal jeg betale dette ?. Som jeg har forstået det, skal ikke-momsregistrerede kunder ikke også betale momsen.

Hvad har jeg misforstået her ?

Spr.2:

Hvis jeg er i en situation hvor jeg kan fratrække momsen for en udgift, kan jeg så også fratrække/afskrive indkøbet efter momsen yderlige i skat ?

Spr.3

Er der typisk moms med i en erhvervshusleje ?

Spr.4

Hvad hvis man har blandede kunder ? -f.eks nogen er momsregistreret, og andre er ikke. Skal jeg så

først til at spørge ind til om den enkelte kunde er momsregistreret, før jeg kan give dem prisen ?

Spr.5

Er jeg blevet momsregistreret, men har blandede kunder (dvs, nogen momsreg, og andre ikke), skal jeg så svare moms af alt indtægt ?(dvs. også de ikke momsbetalende kunder), eller kun de indtægter der er +moms ?

www.CoachAndCare.dk Stresscoaching og coaching i Aarhus og Randers

Fra Viborg
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 515
Fra  www.Andiie.dk Skrevet kl. 00:01

Spr.1

Med kunder mener du vel private personer? Er du momsregisteret skal der moms på alle de fakturaer du sender ud, både private men også virksomheder. En virksomhed kan trække momsen fra en privat kan ikke. Ligesom hvis du køber noget i fakta der er også moms på, det trækker du vel heller ikke fra som privat.

Er du derimod ikke momsregisteret SKAL/MÅ du ikke sende fakturaer med moms på.

Spr.2:

Forstår ikke lige, men det du køber til virksomheder og der er moms på kan du trække fra hvis du er momsreg.

Spr.3

Ja, det ville jeg mene.

Spr.4

Der skal som jeg skrev ved punkt 1 moms på alle de fakturaer du sender ud, hvis du er momsreg.

Spr.5

Det har jeg svaret på.

Andiie.dk - Billig professionel webshop opsætning, priser fra kun 1.995 DKK!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:01

pt 1 Det har du misset - hvis sælger er momsregistreret er der moms på hans regning - hvad modtagere er er uden betydning

pt  2 Ja - moms for sig og skat for sig. Moms er salgsmoms minus købsmoms - resten af beløbene er indtægter til skat og udgifter til skat og danner sammen din fortjeneste som er den du skatter til

pt 3 - normalt ikke - men udlejere kan søge om momsregistrering - men normalt ikke

pt 4 er svaret i pt 1 - for hvis du selv er momsregistreret er alle dine priser + moms

pt 5 er vel samme sag. Du har alt dit salg med moms - og det er ikke en del af din fortjeneste og ikke din omsætning. Din omsætning er alt salg uden moms. Moms er bare noget du opkræver og opbevarer for staten - OG de regninger i dit indkøb, som er firma nødvendige OG hvor moms tydeligt fremgår kan du så fratrække som købsmoms. Fremgår moms ikke af regningen er der ikke nogen moms at trække fra

og så får du lige min standard copy past sag fra et doc jeg har lavet for at lette lidt:

Du skal indberette moms hvert kvartal også selv om det er 0

Du skal føre regnskab i henhold til årsregnskabsloven og det skal opbevares sammen med bilag i nummer orden i 5 år. Regnskabet skal ikke indsendes, men bruges til din selvangivelse og kunne fremlægges med bilag, på opfordring af skat/moms.

(Også i regnskabet kan der være udgifter der ikke fuldt tæller som udgift skattemæssigt, så som gaver og repræsentation o.a.)

På basis af regnskabet skal du udfylde dit forskud for at få betalt skat under året (pligt – men du kan rette flere gange under året efterhånden som du har bedre overblik over overskuddet)

Du skal efter årsafslutning og senest ult. juni, på basis af dit regnskab, udfylde udvidet selvangivelse fra punkt 111 og frem og her skatter du af overskud = indtægter minus udgifter - begge dele uden moms

Hvis du føler dig helt blank i det, så bør du enten tage kurser - herunder skats startmøder som de kan orientere dig om for dit område - læse op på det, eller skaffe en bogholder der klarer alt det for dig, f.eks. via ”Amino freelancer”. Det er ikke voldsomt dyrt, og du skal så bare sende alle bilag f.eks. hver måned. Jeg ved det kan lyde skræmmende, men mange klarer det fint selv, og andre har det bedre med at få hjælp fra starten, da det er mere besværligt at rette op på fejl, end at få det korrekt fra start. 

vh og god vind med projektet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 00:09

Hej Orunap,

Jeg prøver at svare, så godt jeg kan med min lidt begrænset viden :)

1) Dit eksempel med værkstedet - da dit værksted højst sandsynligt er momsregistreret, så skal de også udstede fakturaer med moms. Med andre ord - er man momsregistreret, skal man udstede fakturaer med moms.

2) Det forudsætter, at du er momsberettiget, og at udgiften helt eller delvist kan relateres til virksomheden. I så fald kan du godt trække købet fra i skatteregnskabet og momsen fra i momsberegningen. Der er vist noget med nogle beløbsgrænser ved 12.300 kr. ved noget straksafskrivning eller noget i den dur - det er jeg ikke helt hjemme i.

4 og 5) Hvis du ikke er momsregistreret, kan du ikke udstede fakturaer med moms, uanset om din kunde er erhverv eller privat.

Hvis du er momsregistreret, så skal du udstede fakturaer med moms. Er faktisk ikke helt sikker omkring det med forskellen i private kunder eller erhvervskunder, men såfremt alle dine kunder er danske, kunne jeg forestille mig, der skal moms på både de private og dem til erhverv, da erhvervskunderne jo kan trække momsen fra alligevel.

Jeg håber det kunne bruges bare en smule :)

Mvh.

Lars Thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:19

Lars Thomsen:

eg prøver at svare, så godt jeg kan med min lidt begrænset viden :)

2) Det forudsætter, at du er momsberettiget, og at udgiften helt eller delvist kan relateres til virksomheden. I så fald kan du godt trække købet fra i skatteregnskabet og momsen fra i momsberegningen. Der er vist noget med nogle beløbsgrænser ved 12.300 kr. ved noget straksafskrivning eller noget i den dur - det er jeg ikke helt hjemme i.

4 og 5) Hvis du ikke er momsregistreret, kan du ikke udstede fakturaer med moms, uanset om din kunde er erhverv eller privat.

Hvis du er momsregistreret, så skal du udstede fakturaer med moms. Er faktisk ikke helt sikker omkring det med forskellen i private kunder eller erhvervskunder, men såfremt alle dine kunder er danske, kunne jeg forestille mig, der skal moms på både de private og dem til erhverv, da erhvervskunderne jo kan trække momsen fra alligevel.

Jeg håber det kunne bruges bare en smule :)

Det er du fint hjemme i - JEP aktiver til over 12.300 kr skal skattemæssigt afskrives med 25% om året indtil saldo af alle den slags afskrivninger er under de 12.300 og så væk med dem i afskrivning. Her tale vi aktiver, og jo ikke hvis man køber varer og sælger - der er det jo afskrivning hver gang man har solgt varen til den fulde indkøbspris

Og JEP ingen moms på fakturaen hvis ikke vor ven er momsregistreret og så er din forestilling om at vor ven skal ha moms på til alle sine danske kunder - private som firmaer. De private må betale momsen, firmaerne kan trække den fra - men betaler jo så selv moms af deres salg

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)