Jeg tænker på at opstarte egen virksomhed, og er ved at sætte mig ind i momsen. Dertil har jeg lige et par spørgsmål: Spr.1 Som jeg læser det her på Amino, vil der ikke blive lagt moms oven i regningen, hvis kunden ikke er momsregistreret, og kunden betaler derfor et mindre beløb, end hvis han var moms registreret (da kunden ikke skal betale momsen). Nu er jeg pt. ikke momsregistreret, hvorfor bliver der så lagt moms oven i min private værkstedsregning når bilen har været på værksted ?. Hvorfor skal jeg betale dette ?. Som jeg har forstået det, skal ikke-momsregistrerede kunder ikke også betale momsen. Hvad har jeg misforstået her ? Spr.2: Hvis jeg er i en situation hvor jeg kan fratrække momsen for en udgift, kan jeg så også fratrække/afskrive indkøbet efter momsen yderlige i skat ? Spr.3 Er der typisk moms med i en erhvervshusleje ? Spr.4 Hvad hvis man har blandede kunder ? -f.eks nogen er momsregistreret, og andre er ikke. Skal jeg så først til at spørge ind til om den enkelte kunde er momsregistreret, før jeg kan give dem prisen ? Spr.5 Er jeg blevet momsregistreret, men har blandede kunder (dvs, nogen momsreg, og andre ikke), skal jeg så svare moms af alt indtægt ?(dvs. også de ikke momsbetalende kunder), eller kun de indtægter der er +moms ? |
Spr.1
Med kunder mener du vel private personer? Er du momsregisteret skal der moms på alle de fakturaer du sender ud, både private men også virksomheder. En virksomhed kan trække momsen fra en privat kan ikke. Ligesom hvis du køber noget i fakta der er også moms på, det trækker du vel heller ikke fra som privat.
Er du derimod ikke momsregisteret SKAL/MÅ du ikke sende fakturaer med moms på.
Spr.2:
Forstår ikke lige, men det du køber til virksomheder og der er moms på kan du trække fra hvis du er momsreg.
Spr.3
Ja, det ville jeg mene.
Spr.4
Der skal som jeg skrev ved punkt 1 moms på alle de fakturaer du sender ud, hvis du er momsreg.
Spr.5
Det har jeg svaret på.