Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Matador

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Stoholm
Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 311
Fra  Responsivemedia Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det sådan at forfatterne til serien har levet i den tid, så jeg tror de har rimelig styr på det, jeg tror bare at røde var så lavt lønnet den gang, så hvis han skulle have en løn i Danmark i dag ville den måske være på 5500 før skat ligesom SU.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:40

Katrine går stille med dørene. Hendes bedsteforældre havde store jorde som du frasolgte og som Katrine ejer - ikke lige i Korsbæk faktisk, men i Pladderbylille. Hun går stille med dørene, og har så lige disse 6 Mio (og den beregning er god - det svarer nemlig til lønprisindekset fra 1938 til 2010 - til gengæld ville forbrugerpris indekset faktisk være ganske meget lavere nemlig bare 1.3 mio som er lige så godt et mål. Lønningerne er steget langt mere end priserne

http://bonnier-06.peytz.dk/microsite/microsite/Penge/Inflationsberegner/Inflationsberegner.htm og flere andre giver samme ca 1,3 på prisudviklingen 1938 til idag for 40.000 kr

1,3 mio klarer hun faktisk - tror jeg nokBig Smile ellers må vi bare leve med detBig Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:42

Carsten Kvist:

Jeg er lige blevet belært andet sted om, at 40.000 den gang svarer til ca. 1.300.000 kr. i dag. - Derfor må faktoren der skal regnes med være ca. 32,5.

Det betyder at Rødes løn omregnet er 4062,50 kr. - Den er så gal!

Desuden får agnes 25 øri i timen for at ordne vasketør. - Det er jo nok sort. - Men det giver stadig kun ca. 8,13 kr. i timen. - Den er også gal.

Min påstand vil stadig være, at de to beløb ikke hænger sammen.

jo skam - lønindeks fra 1938 til idag giver 40.000 = 6, 1 mio . prisindex giver kun 1,3 mio - sådan er det faktiskBig Smile

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 23:43

Bruno Høiberg:

Nu er det sådan at forfatterne til serien har levet i den tid, så jeg tror de rimelig styr på det, jeg tror bare at røde var så lavt lønnet den gang, så hvis han skulle have en løn i Danmark i dag ville den måske være på 5500 før skat ligesom SU.

Det kan vi jo ikke være sikre på at de har. - De har jo heller ikke stur på spilledåsen som Bankdirektød Skjern får, og salmebogen i Vor frue kirke da Laura skal have medalje. - Shit happens.
Jeg kan dog til dels købe at Røde er lavt lønnet. Men så lavt kniber det med at acceptere. Han må jo have været tjenestemand!
Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Fra  Miraca Skrevet kl. 23:44

Carsten Kvist:

Jeg er lige blevet belært andet sted om, at 40.000 den gang svarer til ca. 1.300.000 kr. i dag. - Derfor må faktoren der skal regnes med være ca. 32,5.

Det betyder at Rødes løn omregnet er 4062,50 kr. - Den er så gal!

Desuden får agnes 25 øri i timen for at ordne vasketør. - Det er jo nok sort. - Men det giver stadig kun ca. 8,13 kr. i timen. - Den er også gal.

Min påstand vil stadig være, at de to beløb ikke hænger sammen.

jo skam - lønindeks fra 1938 til idag giver 40.000 = 6, 1 mio . prisindex giver kun 1,3 mio - sådan er det faktiskBig Smile

Hvor har du de til?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:45

Fra København
Tilmeldt 1. Apr 12
Indlæg ialt: 316
Fra  Wyrd Writings Skrevet kl. 23:46

Carsten selvom ingeborg siger hun ikke behøver gøre det, er det stadig til de fire hun giver det, ikke til mads -så uanset hvad hendes evt. begrundelse for at give dem en trustfund er, så er det stadig en investering, hun hælder dem ikke bare ud i lokummet ;) -katrine sikrer Ingeborg, og børnene på den måde, hvis nu der skulle ske noget.

Og mht til Herbert så skal han hver uge stå på stationen og fremvise papire, og det koster sjov nok 100 kr hver gang, og så bliver han godkendt. Vi hører om det i et af afsnittene fordi de snakker om hvor Herbert har gjort af pengene han fik for sin bog (- han har købt en barnevogn til Agnes) jeg har set matador en milliard gange gg

om beløbene så passer skal jeg ikke kunne sige noget om ;)

jeg tænker forresten at lønningerne er langt lavere, uden diverse overenskomster osv. Jeg kan ikke forestille mig at Røde tjener 20 k, han tjener nok nærmere 10-12 k som ufaglært arbejdsmand.

Wyrd.dk -Be Wyrd if Ya Wanna

Blogging * Artikler * Presse/PR * Kommunikation * Social media mangement * Kurser *

Tilmeldt 24. Nov 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:51

Hej Carsten,

Man skal altid passe på med at sammenligne den slags over så lang tid, men jeg tror ikke det er så urealistisk. Årsagen er, at reallønnen stiger hvert år, altså lønnen stiger hurtigere end priserne fordi produktiviteten stiger. Hvis bare reallønnen er steget 2 pct. om året i gennemsnit i hele perioden betyder det, at Rødes løn i dag ville være ca 19.000 kr. Fordi 1,02^80 = 4,8. Det er jo ikke så langt ude i skoven.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Fra  Miraca Skrevet kl. 23:52

Cookie:

Så giver det måske lidt mening.

Altså

Rødes løn svarer til ca. 19.000 kr. <- synes jeg er lidt lav, meeenn tjenestemænd havde andre fordele, så måske

Katrine lægger 1.300.000 kr. <- den tvivler jeg mest på.

Agnes får 15.200 da hun stopper hos Varnæs <- Lyder lidt vel høj.

Deres husleje skal så oversættes til ca. 3.050 <- virker OK

Agnes arbejder sort for ca. 38 kr. i timen <- OK i deres situation.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Fra  Miraca Skrevet kl. 23:54

Pernille Abildgaard:
Og mht til Herbert så skal han hver uge stå på stationen og fremvise papire, og det koster sjov nok 100 kr hver gang, og så bliver han godkendt. Vi hører om det i et af afsnittene fordi de snakker om hvor Herbert har gjort af pengene han fik for sin bog (- han har købt en barnevogn til Agnes) jeg har set matador en milliard gange gg

Han skal FREMVISE 100 kr. ikke aflevere dem.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)