Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

DO and DON'Ts - miniguide til opstart af webshop

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 25. Sep 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Efter længere tumlen med forskellige ideer - har jeg nu mit koncept klar til opstart af salg gennem webshop. Mit budget er ikke stort til at starte på og det vil primært blive bundet i varelager.

Jeg ingen erfaring med det tekniske der ligger i at bygge en webshop op - jeg tænker især her på vigtigheden af at få sig selv placeret rigtigt således at man kommer frem i søgemaskiner og er synlig overfor sine kunder.

Så nu kommer mit spørgsmål til jer dejlige aminoer - hvad er jeres bedste erfaringer i kan dele ud mht opstart af webshop - hvad er jeres miniguide til DO's and DON'Ts?

Jeres tanker og erfaringer omkring markedsføringskanaler, søgemaskine optimering, adwords, facebook, twitter m.m.
Fra Næstved
Tilmeldt 18. May 11
Indlæg ialt: 358
Skrevet kl. 00:50

Jeg lytter med her.

Fra Korsør
Tilmeldt 20. Jul 12
Indlæg ialt: 443
Fra  Granly Marketing I/S Skrevet kl. 01:01

Følger også lige med på sidelinjen :)

Granlymarketing.dk - Webtekster til online markedsføring

Fra København
Tilmeldt 2. Jul 12
Indlæg ialt: 1843
Fra  N/A - N/A Skrevet kl. 01:31
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Et par hurtige bud:

1) Sørg for at have et system, hvor det er muligt at lave de tilretninger der er behov for (open source).

2) Vælg ud system ud fra de faciliteter, der er med fra start, så der ikke skal betales for en masse ekstra.

3) Er systemet fremtidssikret? Hvordan virker det om 1-2 år er rigtig vigtigt, der er intet værre end at skifte e-handelsplatform, når man har flere tusinde varer oprettet.

4) Gratis systemer vs betalte løsninger. Der er efterhånden en del gratis løsninger, vurder med dig selv om du har ekspertisen til at håndtere opsætningen, så du samtidig får en ordentlig konverteringsrate. Er det tiden og besværet værd?

5) Markedsføring i shoppen - understøtter systemet relaterede varer, der nemt kan oprettes. Er der log-in til loyale kunder, så de får en ekstra oplevelse, når de handler i din shop.

5) Check-out - hvor nemt er det for kunden at afgive sin ordre. Fremsendes der automatisk mails til kunden ved bestilling, ved afsendelse af bestilling osv.

6) Statistik i din shop - har du overblik over de mest solgte produkter, kan du undersøge hvilke søgemaskiner der har været inde på din shop. Kan du direkte i shoppen se de mest populære produkter, dine kunder ser på.

7) SEO - hvad er muligt i din shop? Kan du selv navngive dine sider, er der felter til SEO på de enkelte produktoprettelser.

8) CMS - hvor nemt er det at oprette sider om virksomheden.

9) Oprettelse af produkter - er der mulighed for import/eksport af produkter/priser eller skal du manuelt lave prisopdateringer. Hvordan foregår produktoprettelsen - er det enkelt og hvordan med upload af billeder, sker skalering af størrelse automatisk. Og er det muligt at lave mængderabatter f.eks.

10) Understøttelse af flere sprog og valutaer - er shoppen fremtidssikret internationalt.

Der er sikkert en masse andre ting - og jeg fylder på, når jeg kommer i tanke om mere :)

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 01:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hej sweetbee!

At bygge en webshop korrekt, for derefter at markedsføre den fornuftigt, er ikke nogen let eller simpel opgave. At vælge den rette webshop platform, vil således ikke alene medføre at du stryger til tops i søgemaskinerne. Organisk søgemaskineoptimering kræver hårdt arbejde, tid og flid, og kan derfor være en stor mundfuld for den uerfarne.

Når Google kigger på din webshop, har de ikke blot en checkliste med nogle få punkter som du skal opfylde, for at få en god placering. Nej, Google - og andre søgemaskiner for den sags skyld - har flere hundrede elementer i deres algoritmer som de kigger efter. At lave en komplet liste med do's and dont's er derfor tæt på umuligt. Nedestående liste med alt fra generelle tips til mere SEO-mindede tips, dækker derfor kun en promilledel af hvad det er fornuftigt at gøre. Jeg håber dog alligevel at du finder punkterne brugbare :)

Do's:

• Vælg en platform som ikke er håbløs ift. SEO. (og nej, bare fordi at din leverandør skriver at shoppen er SEO-venlig, samt at de har arbejdet for store fine kunder, er det nødvendigvis ikke rigtigt)
  • Vær kritisk når telefonsælgerne begynder at kime dig ned, fordi de vil sælge SEO, AdWords og anden form for Online Marketing
  • Skriv dine produkttekster selv så du undgår Dublicate Content
  • Sørg for at sider som du vil have til at ranke på bestemte søgeord har godt tekstindhold
  • Nævn dine søgeord flere gange i løbet af dine tekster uden at overdrive
  • Benyt underoverskrifter i dine tekster for at gøre dem mere overskuelige 
  • Skriv en unik title og meta description til hver enkelt produkt. Din title er synlig når folk søger på Google, og indgår også i rankingen af din hjemmeside. En god Meta Description hjælper dig med at trække kliks på SERP'en, men indfår ikke direkte i rankingen. 
  • Inkluder dit søgeord i din title og URL
  • Hold dig som udgangspunkt til at optimere ét søgeord til én underside
  • Afsæt godt med tid til din søgeordsanalyse, så du kan finde gode long tail søgesætninger (eksempelvis via Übbersuggest) uden så meget konkurrence (godt udgangspunkt for nybegyndere)
  • Lav knaldhamrende gode produktsider og landingpages med lækre billeder og lækre videoer
  • Track hvad folk søger efter i din søgeboks, for at få et indblik i hvad de er ude efter (enten i dit shopsystem eller i Analytics)
  • Indsæt Remarketing-sporingskode på centrale dele af din webshop, så du får mulighed for at vise målrettede billedeannoncer til folk, som finder din webshop men undlader at købe
  • Benyt et fornuftigt webanalyse værktøj såsom Piwik eller Google Analytics, og brug Ecommerce Tracking hvis muligt
  • Forbered dig på fremtiden ved at benytte Rich Snippets på din webshop
  • Byg løbende links til din webshop (med varieret eller ingen ankertekst). Vær kreativ og gå efter de links som konkurrenterne har svært ved at få
  • Byg interne links mellem dine produkter
  • Byg et manuelt .html sitemap med en en lille stump tekst i forbindelse med hver underside som du nævner
  • 301-redirect udgåede produkter til relevante nye produkter eller alternativt til din forside
  • Vær aktiv på sociale medier, branchesites og webfora i eget navn, så du bygger dine kunder ikke handler med XXX-butik men Ulrik Ulriksen fra XXX-butik. Hav et billede (eller en video) af dig selv og eventuelle medarbejdere på din "om os"-side, i dine udgående emails og alle andre steder som du kan komme til det
  • Gør hvad du kan for at levere fantastisk kundeservice, uanset om det måtte betyde, at du må en ekstra gang på posthuset for at sende en ordre af sted, som du først modtager sent om eftermiddagen, eller om du er nødsaget til at behandle kundehenvendelser på en søndag

Dont's:

• Undlad at starte webshoppen, hvis ikke at du ikke kan give dine kunder minimum én god grund til, at de skal handle hos dig frem for hos dine konkurrenter. Se evt. http://skaljegstarteenwebshop.dk/
  • Brug ikke penge på AdWords før du har relevante undersider til alle dine søgeord
  • Undlad at købe pakker af links på Fiverr.com, indiske SEO-firmaer med mere
  • Undgå en webstruktur hvor den eneste vej hen til et produkt går via forsiden og et hav af underkategorier
  • Upload aldrig dine billeder i fuld kvalitet. Komprimer dem i stedet så de fylder en brøkdel af hvad de gjorde fra start
God fornøjelse
- Emil
Fra Korsør
Tilmeldt 20. Jul 12
Indlæg ialt: 443
Fra  Granly Marketing I/S Skrevet kl. 03:41

Super fede råd indtil videre :-) Jeg ville dog virkelig værdsætte, hvis jeg kan få dig til at uddybe nedenstående citat Emil - Hvad kunne alternativer til denne "Don't" være?

på forhånd tak, hilsen Mads :)

Emil Blücher:
Undgå en webstruktur hvor den eneste vej hen til et produkt går via forsiden og et hav af underkategorier

Granlymarketing.dk - Webtekster til online markedsføring

Tilmeldt 25. Sep 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:13
Tak for gode input som er meget brugbart :)
Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 12:33

Mads Grønlund:

Super fede råd indtil videre :-) Jeg ville dog virkelig værdsætte, hvis jeg kan få dig til at uddybe nedenstående citat Emil - Hvad kunne alternativer til denne "Don't" være?

på forhånd tak, hilsen Mads :)

Emil Blücher:
Undgå en webstruktur hvor den eneste vej hen til et produkt går via forsiden og et hav af underkategorier

Selvfølgelig vil jeg det!

Kort fortalt betyder det at du skal tænke meget over din kategoristruktur, så du undgår overflødige kategorier. Skal dine besøgende finde et bestemt produkt på din webshop, skal vedkommende derfor kunne foretage så få klik så muligt, for at finde dine produkter.

Brug derfor .html sitemaps til at forbinde selv de fjerneste kroge af din hjemmeside. Har du en webshop, så benyt også gerne "relaterede produkter" samt tekstlinks produkterne i mellem, for at forbinde alle afkroge af din hjemmeside. 

- Emil

Fra Kolding
Tilmeldt 15. Nov 08
Indlæg ialt: 560
Fra  CoolSlips.dk Skrevet kl. 12:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Få en unik webshop, som ikke ligner alle andres, eller har et standard template.

Tilmeldt 14. Oct 12
Indlæg ialt: 255
Fra  Opbygning Skrevet kl. 12:56
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Sweetbee

Jeg synes der er kommet en del fornuftige bud på nogen af de områder du bør være opmærksom på.

Du er velkommen til at følge med i indlæg fra www.Opbygning.dk hvor der gives råd i forbindelse med opbygning af hjemmesider. Det er en hjemmeside guide med indlæg om domænenavne, opbygning, tekster, billeder, videoer, linkbuilding, seo, sociale medier og flere andre områder.

God vind med projektet!

Se hjemmeside tips på opbygning.dk

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)