Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Centralbankernes forfejlede økonomiske politik

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kære venner

Siden finanskrisen synligt ramte verden i 2008, har verdens centralbanker haft som hovedformål, at ”booste” verdensøkonomien ved at øge udlån til virksomhederne og den enkelte forbruger. Deres logik har været: at når udlånet stiger, så vil verdensøkonomien kommer tilbage på sporet igen.

For at nå deres mål har verdens centralbanker sænket renterne til nye lavpunkter og trykt nye billioner og atter billioner af Dollars og andre valutaer, og disse mange nye ”lette” penge er så sendt i omløb.

Det interessante er jo, at deres plan ikke er lykkes, og verdens centralbanker sidder lige nu og kan ikke forstå, hvorfor deres plan ikke virker – det plejede den jo at gøre. ”Plejer er som sagt død” er der et ordsprog, der hedder, og det er også gældende i dette tilfælde.

Så spørgsmålet er: Hvornår indser verdens centralbanker, at deres gamle planer har fejlet?

I USA har centralbanken Fed både haft en QE1, en QE2 og en QE3 og tallene for udlån til mindre virksomheder i USA var i september 2012 det laveste i 14 måneder!!!! og den økonomiske vækst er gået helt i stå (læs der er ingen reel vækst i USA længere)

Vi ser de samme tendenser i Kina og Japan. I Kina faldt udlån med 14% i oktober 2012 i forhold til samme måned året før. Den økonomiske vækst er under hård opbremsning, og den kinesiske centralbank har både trykt nye penge og sænket renten 2 gange i 2012.

Japans BNP faldt med 3,5% i 3. kvartal 2012, udlånene falder drastisk og landet er nu i recession – igen.

Gad vide hvor lang tid det vil tage centralbankerne at erkende, at deres plan, om voldsom forøget stimulering af nye penge i markedet, har fejlet?

For at skabe vækst skal der genskabes tillid hos forbrugeren, så de tør gå ud og forbruge. Der skal skabes vækst i deres lønindtjening, der skal skabes tillid til, at der skabes nye arbejdspladser – og intet af dette sker i dag...Verdens centralbanker har simpelthen ført en forfejlet politik siden krisen blev synlig i 2007/2008, og tiden er nu kommet til at erkende det, og skabe en ny plan.....

Verdensøkonomien står lige nu kun et ”skrig” fra afgrunden, så det er tid til at komme op fra sandkassen og få skabt noget Nyt.....

When I change myself – I change the world

Kærlig hilsen

Jens More

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enig.

Men centralbankerne kan ikke løse krisen alene uden nye tiltag fra politisk side.

Der er desværre udbredt handlingslammelse og manglende mod hos politikerne, til at turde gaa nye veje, ud af krisen.

Det spændende er hvilke nye veje som ville kunne hjælpe samfundene ud af krisen.

Den tyske løsning med at spare røven ud af bukserne, kører i øjeblikket den europæiske økon omi helt i staa, saa det er næppe den vej. krisen skal løses.

De bedste hilsener

Finn

Fra København
Tilmeldt 31. May 07
Indlæg ialt: 1528
Fra  37 oktober Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens

Jeg kunne ikke være mere enig.

Som en tidligere CEPOS elumne i frimarkedstænkning giver jeg dig ret i dine iagttagelser.

Jeg har dog for længst fundet ud af, at det er en meget vanskelig kamp at vinde. Altså at bruge meget tid på at overbevise folk om, hvordan systemet hænger sammen lige nu, og hvordan det egentlig burde hænge sammen.

Derfor fokuserer jeg mere på mig selv, og hvad der gør mig glad og hvordan jeg kan gøre mine nærmeste så glade som muligt. Jeg er nemlig overbevist om, at jeg nok skal slå systemet og overleve sammen med mine venner og familie.

Så må verden falde fra hinanden. Jeg bliver ikke en del af det Smile

Jeg skrev en ret kort synopsis om emnet her --> Greed killing the American Dream... And the world.

Head of PPC hos Obsidian Digital Se mere på min profilside.

Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 307
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1721
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lidt pudsige i vores egen nationalbanks politik, er at de overså ejendomsboblen.

Havde de nu for filan da bare sat renten godt i vejret i tide, så havde vi haft det en anelse lettere i dag.

Synes vi skal skide på Eu og devaluere os ud af krisen (joke)

17 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Fra Randers
Tilmeldt 11. Aug 12
Indlæg ialt: 26
Fra  www.ELGH.dk Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Mon ikke der er MANGE insider, der har tjent fornuftige penge på spekulation. 

Fra Randers
Tilmeldt 11. Aug 12
Indlæg ialt: 26
Fra  www.ELGH.dk Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er uenig, respekter jeg, men hvad er din holdning til det der sker lige nu med finansmarkederne. :-)

vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Elie Ghazi:
Mon ikke der er MANGE insider, der har tjent fornuftige penge på spekulation

jo og masser af spekulanter som har pustet til ilden og skubbet krisen frem og centralbanker der kunne ha gjort anderledes og råvarepriser der har opført sig hårdt og mange års omkostningsudvikling i vesten som har gjort os for dyre og flyttet vor produktion til østen og og og-  men lad det nu ikke ALENE være contralbankernes skyld - det er VORES egen skyld - kollektivt - vi har mast os frem i prisverdenen, vi er grådige, har handler ejendomme op for belåning medens der var fart på - vi har gjort os for dyre og bevilget hinanden for meget - OS SELV og de politikere vi har valgt - og nu har vi en krise - af masser af forskellige årsager - og det har vi haft masser af gange før - måske værre i 30'erne - måske blir det være nu, og de som mener vide det, og investerer derefter bliver rigere endnu

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 11. Aug 12
Indlæg ialt: 26
Fra  www.ELGH.dk Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig, at vi simpelthen har brugt flere penge end vi har haft, og det er "straffen" hvis vi kan kalde det. Hvis du så DR programmet igår "sikke en fest"(kan ikke helt huske hvad det hed), kan man ikke kun give bankerne skylden, men bankrådgiveren gik fra og rådgive folk, til at blive en slags sælger. :-) i know før man peger på andre, er der 3 fingre der peger på en selv. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jamen jeg er slet ikke uenig Ghazi - heller ikke med Jens More - central bankerne er en del af det - og ja - de almindelige banker vel også - og i en lang periode var det mode at bruge flere penge end vi havde. Det er bare så meget mere end lige bankerne, men lad os holde os til dem

Man kan faktisk gå helt tilbage til den gang rentefradraget var ubegrænset. Folk hylede af grin da jeg betalte mit hus ud fordi jeg ikke troede det ville blive ved - men den gang kunne man købe huse - midt i en tid med 25% eller mere i rente - og hive omkostningerne ned ved rentefradrag og lægge dem over på andre i samfundet. Så kom kartoffelkuren - vi skulle ind med livremmen - rentefradraget ned - og det er så yderligere begrænset siden.

Succes og opgang - og folk overlevede, for selv om de ikke kunne trække så meget fra, så steg ejendommen, og kunne belånes og lænningerne steg - og matadorer købte og solgte ejendomme indbyrdes til opskruede priser, og bankernes folk få med rumpen i vejret og hænderne ned, når matadorerne skulle låne 150 mio mere til et nyt kompleks, som så blev solgt til vennen for 200 mio højere pris som så blev belånt - og BANG så røg den

I USA var karusellen mere private huse som blev belånt for højt - subprime - og de første store banker knækkede og mindede os om sårbarheden, og det smittede her til europa og husene fald ti værdi og vores matadorer var nu kilometre fra at kunne klare deres store lån - men bankerne tøvede, for tabene var jo først deres når de var konstaterede -  SÅ JA bankerne har spillet med, og har måske først faktisk de senere år (ud over lidt Tønder for nyligt) skruet spændeskruerne ind overfor lån og sikkerheder - og så kommer erhvervslivet i klemme. -

Dog - først og fremmest - vi (os alle sammen som samfund) har brugt penge vi ikke tjente ved ærlig produktion og eksport og istedet belånt os privat - og vore lande - specielt hvis de ligger i sydeuropa, har lånt og bevilget befolkningen goder og så lånt igen - Nu ser det lidt anderledes ud. Om det er i tide (jeg tror det) og om det holder når tingene igen glider lidt bedre - det får vi se. (sorry mine lange svar - men spændende emne)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)