Du vender lidt op og ned på det.
Lovgivningsmæssigt er det nemmere at slippe afsted med at RINGE og spørge først fremfor at MAILE.
Som så mange andre påpeger ovenfor, er balancegangen svær, hvis du vil kontakte firmaer ud af det blå, selvom der kan være tale om, for dig, temmeligt uskyldige spørgsmål. Jeg ville nok heller ikke reagere med andet end en brummen og et klik på "spam-anmeldelses"-knappen i Gmail, hvis jeg fik en mail lignende den, du beskriver ovenfor i tråden. Den er alt for generisk og upersonlig og lugter langt væk af spam, også selvom indholdet måske ikke nødvendigvis retfærdiggør den rubricering. Du beskriver ikke, hvad du skal bruge oplysningerne til udover nogle meget vage antydninger. Det er heller ikke så trygt for en mulig svarer af emailen. Hvis der var et konkret mål, som f.eks., hvis Gallup var i gang med en omfattende undersøgelse indenfor X branche, som munder ud i en konkret rapport, der udkommer på X vis, så ville der straks være et mere håndgribeligt sigte.
Det korte af det lange: Du vil ikke få et eneste svar på en mail som den dér, er min bedste vurdering. Du vil derimod måske have nemmere ved at ringe folk op og få noget ud af det.
Her skal du være opmærksom på begrebet "reklamebeskyttelse". Hvis et firma står som værende dette i CVR-registeret må du ikke kontakte dem hverken via mail eller telefon med gode tilbud eller andet forretningsrelateret. Du skal nok også forberede dig godt og sørge for at konkretisere dine spørgsmål mere, så du bygger en fornuftig samtale op fremfor at lyde som en overivrig sælger. M.a.o.: Du skal sørge for at folk føler, at samtalen har en reel værdi for dem og deres virksomhed. I det samme, den fornemmelse glider væk mellem hænderne på dig, så risikerer du, at de afslutter samtalen.
Det er ikke verdens nemmeste felt, det du begiver dig ud i – men held og lykke med det.