Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan du svare på dette spørgsmål om ansættelse i en enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 30. Apr 12
Indlæg ialt: 130
Fra  KS-Marketing Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle flinke Aminoer,

Jeg har brug for hjælp med hensyn til noget ansættelse i en enkeltmandsvirksomhed.

Lad os antage, at X og Y gik sammen om at lave en virksomhed. Person X har allerede et CVR nummer, og de bliver derfor enige om at bruge det. Eftersom det er en enkeltmandsvirksomhed, så er det person X der ejer den, eftersom det er hans CVR. Spørgsmålet er så, om det bedst kan betale sig for person X at ansætte person Y som medarbejder, eller om han skal ansætte person Y som en ”freelancer”.

Dette er i forhold til indberetning af skat, samt lovgivning om at have en medarbejder. Hvad skal man tage højde for når man har en medarbejder? Er der ikke nogen specielle krav?

Hvordan fungerer det, hvis person X og Y skal splitte mellem 1000 kroner der er blevet betalt skat af? Altså, der er tjen 1250, og de 250 går til skat, kan man så bare splitte pengene derefter? Og kommer det her an på om man er medarbejder eller freelancer?

Lige til ekstra info, så er vi er ikke interesseret i at oprette et I/S.

Ser frem til at høre en masse svar fra en masse kloge Aminoer!

Mvh

Kristian 

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 16:49

I kan også vælge at starte et interessentskab (I/S), som i praksis fungerer som en enkeltmandsvirksomhed bare med to (eller flere) ejere.

Det lyder som om at du forveksler skat og moms. Hvis I har haft et overskud på 1.250, vil skatten næppe være 250 kr. Det vil momsen derimod være, hvis de 1.250 kr. var omsætning inkl. moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Sikkert klogt du fra starten skriver i ikke vil lave I/S - det kræver ganske mange aftaler

Uanset hvad splitter i ikke efter skat, men inden skat (men efter moms)

Hvis han arbejder som ansat som er han lønmodtager og det er ikke et spørgsmål om hvad der bedst betaler sig Du kan læse her: http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530 

Det har intet at gøre med hvad I aftaler som kontrakt, men hvordan det faktiske forhold er.

Der er ikke nogen skattefordel ved det ene eller andet. ER han freelancer sender han faktura, du har fradrag for udgiften i dit overskud og han har B-skattepligt af indtægten som du skal indberette. Er han lønmodtager indberetter du til skat som a indkomst og har fradrag for udgiften i dit overskud og han skattepligt af indtægten

Du kan sagtens ha ham som lønmodtager og betale ham det du vil, fra 50 kr til lige så meget du vil, så længe I er helt enige, så det er bare at køre på

Husk du skal registreres som arbejdsgiver inde på virk.dk og er han lønmodtager indberette hans løn som a.indkomst på skat.dk - eindkomst/letløn eller tilmelde f.eks. danløn og er han freelance uden firma selv = honorar - skal du indberette samme sted men som bidragspligtig B-indkomst gruppe 05 - og hvis han ikke betaler sin b skat og skat mener han faktisk var lønmodtager hos dig, vil du hænge på den skat

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 16:56

Martin Hegelund:
I kan også vælge at starte et interessentskab (I/S)

Kristian Kristiansen:
Lige til ekstra info, så er vi er ikke interesseret i at oprette et I/S.

Jeg tror du har misset noget der.

Nu må du ikke tage mit ord for gode varer, men så vidt jeg ved, er "enkeltmandsvirksomhed" enkeltmands. Altså én enkelt mand (eller kvinde). Jeg tror ikke du kan ansætte i et sådan firma. Ansættelse på kontrakt derimod, tror jeg ikke der er noget i vejen med.

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jonas:
men så vidt jeg ved, er "enkeltmandsvirksomhed" enkeltmands. Altså én enkelt mand (eller kvinde). Jeg tror ikke du kan ansætte i et sådan firma.

Jo, du kan sagtens have ansatte i en enkeltmandsvirksomhed. Betegnelsen beskriver ejerformen, ikke hvor mange ansatte, der er i firmaet.

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 17:06

Birte Andersen:
Jo, du kan sagtens have ansatte i en enkeltmandsvirksomhed. Betegnelsen beskriver ejerformen, ikke hvor mange ansatte, der er i firmaet.

Det var da meget rart at få på plads :)

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 4595
Fra  Lukmitfirmanu Skrevet kl. 17:07

Hej Gutter/inder

Det er sådanset fordi at jeg har et firma(enkeltmands) og vi har startet et website op sammen. Hvis nu at vi står og skal dele eks. 1000 kr efter Moms MEN inden skat, hvordan gør vi så det nemmest?

Vh Emil

Driver til dagligt DroneInfo.dk - Her går den meste af min tid.

Tilmeldt 30. Apr 12
Indlæg ialt: 130
Fra  KS-Marketing Skrevet kl. 17:10

Martin Hegelund:
Det lyder som om at du forveksler skat og moms. Hvis I har haft et overskud på 1.250, vil skatten næppe være 250 kr. Det vil momsen derimod være, hvis de 1.250 kr. var omsætning inkl. moms.

Puha, det er ved at være sidst på ugen! Det var selvfølgelig momsen jeg mente. :-) 

Mvh

Kristian

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 17:15

Emil Sørensen:
Hvis nu at vi står og skal dele eks. 1000 kr efter Moms MEN inden skat, hvordan gør vi så det nemmest?

Som udgangspunkt kan i ikke "dele" de 1000,- kr., pengene er tjent i virksomheden og hører til der.

Eftersom I har startet et site op sammen, så er han naturligvis interesseret i at få sin del af et overskud, det kan du gøre på to måder, eller det er ihvertfald det jeg kan komme i tanke om. (der er muligvis flere). 

1. Ansæt din ven i virksomheden og udbetal løn (Husk feriepenge, evt. pension osv.)
2. Brug din ven som freelancer/konsulent og lad ham sende dig en faktura.

Umiddelbart vil jeg mene det er lettest for dig, at han sender en faktura. Han vil muligvis synes det er lettest at du ansætter ham og udbetaler løn.

/Brian 

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 4595
Fra  Lukmitfirmanu Skrevet kl. 17:18

Hej Brian

Den med freelancer var vi rigtigt varm på fra starten. men jeg forstår stadig ikke helt. Lad os sige jeg står med 1000 kr + i virksomhedens konto, og jeg skal nu betale en faktura på 500 kr til (Kristian) - den bliver trukket fra i regnskabet, selvføgelig. Hvordan trækker jeg så løn til mig selv?

Ikke noget jeg har prøvet endnu.

Driver til dagligt DroneInfo.dk - Her går den meste af min tid.

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)