Hej alle flinke Aminoer, Jeg har brug for hjælp med hensyn til noget ansættelse i en enkeltmandsvirksomhed. Lad os antage, at X og Y gik sammen om at lave en virksomhed. Person X har allerede et CVR nummer, og de bliver derfor enige om at bruge det. Eftersom det er en enkeltmandsvirksomhed, så er det person X der ejer den, eftersom det er hans CVR. Spørgsmålet er så, om det bedst kan betale sig for person X at ansætte person Y som medarbejder, eller om han skal ansætte person Y som en ”freelancer”. Dette er i forhold til indberetning af skat, samt lovgivning om at have en medarbejder. Hvad skal man tage højde for når man har en medarbejder? Er der ikke nogen specielle krav? Hvordan fungerer det, hvis person X og Y skal splitte mellem 1000 kroner der er blevet betalt skat af? Altså, der er tjen 1250, og de 250 går til skat, kan man så bare splitte pengene derefter? Og kommer det her an på om man er medarbejder eller freelancer? Lige til ekstra info, så er vi er ikke interesseret i at oprette et I/S. Ser frem til at høre en masse svar fra en masse kloge Aminoer! Mvh Kristian |
I kan også vælge at starte et interessentskab (I/S), som i praksis fungerer som en enkeltmandsvirksomhed bare med to (eller flere) ejere.
Det lyder som om at du forveksler skat og moms. Hvis I har haft et overskud på 1.250, vil skatten næppe være 250 kr. Det vil momsen derimod være, hvis de 1.250 kr. var omsætning inkl. moms.