Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afregning af privat konsulent

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

HONORAR - de fakturerer dig med CPR nummer, du er forpligtet til at indberette til skat som bidragspligtig b indkomst - modtageren må selv forskudsregistrere og kontrollere på årsopgørelsen

Fordele - ret let at administrere - ikke feriepenge og ATP at tage hensyn til

Bagdele - hvis skat bedømmer forholdet som lønmodtagerforhold, og det er det hvis ikke den ansatte selv styre arbejdet og har risiko ved driften og arbejder gentagne gange med det samme under instruks - ja så vil du hænge på skatten hvis modtageren ikke betaler sin b-skat

LØN - du laver aftale om projekt med løn kr xxx for hele projektet eller per time eller per dag - og betaler Løn med fratræk af A skat osv. 

Fordele: for dig, at der ikke fra skat kan rettes tvivl om ansættelsen var lønmodtager hvor du SKAL indeholde a-skat - der er ikke tvivl om, at skat har skærpet denne praksis -For den ansatte - han skal ikke bekymre sig om skat, den er trukket og han kommer ikke til at betale hverken mere eller mindre

Bagdele - Hvis de er ansat mere end 31 timer per gang påløber atp - det er dog ikke store penge, og feriepenge bør tilkomme, men hvis du vil betale dem 100 kr i løn, så ganger du bare med 0,88 og får 88,80 kr - og så bliver deres feriepenge automatisk til ialt de 100 kr de ville gi dem - du har ingen som helst administrations besvær hvis du kører via Danløn ud over bogføring (som danløn iøvrigt kan overføre til mange regnskabsprogrammer)

Bruger du danløn f.eks er det i mine øjne dog ikke en bagdel, bare gang ned til de 0,88 så er det nøjagtigt lige så hurtigt som løn over bikort -  som at betale honorar

OVERORDNET er risikoen vel ikke stor for at de ikke pænt betaler B-skat - og du kan også godt vælge honorar første gang, og se, hvis det bliver gentagne ansættelse, så overgå til lønmodtager 

Jeg tror jeg har linket til denne før - mener kun den virker via iexplorer og firefox http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530 og denne som er i en branche jeg har lidt med at gøre, er også rigtig god at blive klog på, både ud fra definition og skats noget skærpede indstilling, det er ret nemt at finde paralleller til de fleste ansættelser af honorar modtagere i den http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Nov 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:39
De opgaver som jeg påtænker der skal løses, er opgaver af ca 2 timers varighed, som afregnes med et fast beløb. Og kommer det til at gå godt så kommer hver konsulent til at løse 5-10 opgaver om måneden.
Men her til at begynde med bliver det nok ikke så mange.

Så derfor tror jeg at det kommer til at starte men honorar pr opgave.

Hvordan er det med afregning af km penge?

Kan en konsulent sende min en regning på eks. 500kr + 50km af 3,80kr og dermed kun betale skat af de 500kr?
Eller hvordan skal det foregå?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:52

Flemming1978:
Kan en konsulent sende min en regning på eks. 500kr + 50km af 3,80kr og dermed kun betale skat af de 500kr?

han fakturer så 500 kr + kørsel 190 kr og får 690 kr som indtægt. Han fratrækker de 190 kr på selvangivelsen selv og skal føre kørebog osv som tidl. beskrevet og så skatter han jo i princip kun af de 500 kr

vh

Tilmeldt 16. Nov 12
Skrevet kl. 21:00
Ok, tak for jeres mange svar!

Det kommer til at starte som honorar betaling.

Selv om jeg ikke bryder mig om at man befinder sig i en gråzone hvor SKAT kan beslutte at jeg skylder dem penge hvis min konsulent ikke betaler det han skylder skat...
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 21:00

Flemming1978:

De opgaver som jeg påtænker der skal løses, er opgaver af ca 2 timers varighed, som afregnes med et fast beløb. Og kommer det til at gå godt så kommer hver konsulent til at løse 5-10 opgaver om måneden.
Men her til at begynde med bliver det nok ikke så mange.

Så derfor tror jeg at det kommer til at starte men honorar pr opgave.

Hej Flemming,

Jeg vil stadig anbefale dig at udbetale løn i stedet for honorar, ud fra de oplysninger du giver ovenfor. 

Klippet fra SKAT.dk:

"Ved vurderingen af, om der skal indeholdes A-skat og AM-bidrag af honorarer, skal der foretages en samlet vurdering af det konkrete beskæftigelsesforhold. Der kan bl.a. ses på indholdet af indgåede overenskomster og kontrakter, retsforholdet mellem de involverede parter samt den faktiske tilrettelæggelse af arbejdsopgaven."

Jeg vil mene, at de opgaver du udbyder på den måde ikke kommer ind under honorarmodtagere, og du har i så fald pligt som arbejdsgiver til at indeholde A-skat, AM-bidrag, mv.

Med andre ord: havde jeg stået i dit sted, så havde jeg ikke turdet tage chancen med, at SKAT vil vurdere ansættelsesforholdene som honorarmodtagere, men som ansatte lønmodtagere.

Det er ikke særligt besværligt at administrere løn, især ikke hvis du anvender et lønsystem, såsom Danløn, der i øvrigt heller ikke koster noget i oprettelse eller abonnement, og kun koster 15 kr. pr. lønafregning. De sørger for at beregne og afregne A-skat. AM-bidrag, ATP, feriepenge, mv.

Nemmere bliver det simpelthen ikke. Jeg vil vove at påstå, at dette er nemmere, end at skulle angive honorar via SKAT.dk.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:04

helt enig med martin og ATP bliver der ikke på afregninger under 31 timer så det er superenkelt

vh

Tilmeldt 16. Nov 12
Skrevet kl. 22:24
Ok.
Jeg må nok hellere gøre det rigtig fra starten.

Jeg skal IKKE have bøvl med SKAT!

Til jer der er nysgerrige kan jeg fortælle at jeg har første møde med webprogramøren i morgen aften, og det kommer lidt an på ham hvor lang tid det tager ham hvornår firmaet går i luften.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39

og så er det at du ex i danløn let udbetaler kørsesgodtgørelse efter den kørebog de fører og som du skal kontrollere - under særlige tillæg i højre side fremkommer bl.a. kørepenge og du skriver bare antal km og den regner prisen og sørger for skattefri udbetaling

Du kan også gratis bruge Skat.dk e indkomst/letløn - eller som nævnt danløn til 15 kr per gang. I danløn, opretter du netsaftale og opretter spå de enkelte medarbejdere ved hjælp af deres cpr - 

Fra København K
Tilmeldt 2. Mar 10
Indlæg ialt: 112
Fra  Visma DataLøn A/S Skrevet kl. 08:08
Tilmeldt 16. Nov 12
Skrevet kl. 08:21

Hej Jens

Tak for det. Det bliver måske også løsningen på sigt, men jeg er af den holdning at man på opstartsplan skal holde omkostningerne så lave som overhovedet muligt, og viser det sig at jeg kan bruge min tid mere fornuftigt end på at lave løn, så er det selvfølgelig det jeg skal gøre!

Og så tror jeg også at det er fint at få indblik i den del af at være selvstændig, så man ved hvad der sker.

mvh Flemming

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)