Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afregning af privat konsulent

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 16. Nov 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at stable et konsulentfirma på højkant.

Men i den forbindelse melder der sig nogle spørgsmål.

Jeg kommer til at benytte mig af privat personer som yder kosulentydelser for mig rundt omkring i Danmark.
De er altså ikke ansat af mig, og har ikke eget firma.
Jeg ønsker at afregne med dem så de får et beløb for deres konsulent ydelse + nogle kørepenge

Jeg tænker at hver konsulent kommer til at løse 5-10 opgaver årligt som beløber sig til 7-900kr år gang.

Må jeg det og hvordan gøres det smartest?

Eller skal jeg gribe det an på anden vis?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

hvis de arbejder under dine instrukser og egentligt som lønmodtagere, så bruger du helt almindelig løn med a skat osv. Det kan du sagtens gøre selv om det er 5-10 gange per år - opret dig f.eks. hos danløn med netsaftale (du kan også lidt mere besværligt køre via e.indkomst/letløn hos skat.dk gratis) - og kør hver ting som ansættelse og via bikort i x antal dage og samlet løn kr xxx. Bare du taster deres CPR og vælger bikort fungerer det uden problem

Derved har du ikke risiko for at hænge på eventuel manglende b skattebetaling fra de personer, og de kan bruge pengene de får uden at tænke på skat

Hvis de ikke arbejder under dine instrukser med nye opgaver fra gang til gang, så kan de sende dig en faktura med deres CPR nummer, bankforbindelse og adresse, og du indberetter nu i stedet til skat som honorar, gruppe 05 bidragspligtig B indkomst

I begge tilfælde skal du altså ha CPR bank og øvrige detaljer, og altid indberette til skat - som lønmodtager er du stensikker på skatten bliver betalt og kører du som honorar har du den lille risiko hvis de ikke betaler, og skat påstår de burde ha været lønmodtagere 

Du kan google lønmodtager honorarmodtager selvstændig og se forskellene

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:45

Det gør du helt sikkert smartest ved at udbetale løn via eks. Danløn.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 13:50

Hej Flemming,

Som konsulent er det nok mest fordelagtigt for dig med en afregning for hver opgave og de der modtager beløbet skal så selv sørge for at opgive det på deres selvangivelse. Det er så som B-indkomst. Men som det er fremgået af john´s svar kan du for ikke at komme til at skulle betale deres skat oplyse om de timer de har arbejdet for dig til skat. (Indberetning via skat´s  web-side) - dine konsulenter kan skrive en dagsdato som du udbetaler på. På den kan stå antal timer, kørselsgodtgørelse og CPR nr. til brug for indberetningen.

Hvis du vælger at lade dem arbejde under  din ledelse dvs. som ansatte så har du også et andet forhold at være opmærksom på og det er din virksomheds ansvarsforsikring for dine ansatte!

Så jeg ville vælge at lade dem afregne for hver opgave - og da de ikke er momsregistrerede skal de ikke opkræve moms af det udførte arbejde.  

God vind med forretningen - bliver lidt nysgerrig for at høre lidt mere - da jeg selv driver konsulent -og handelsvirksomhed!

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Tilmeldt 16. Nov 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:51

Jeg vil mene at de arbejder under mine instrukser, jeg ber dem om at køre til en bestemt adresse og udfører en konsulent opgave. Næste gang de skal af sted, er det givet vis på en ny adresse og så fremdeles.

Er der nogen problemer i at afregne kørepenge efter statens takst som vidst nu heller 3,80kr/km i forbindelse med det her?

Kan jeg trække de køre penge fra eller er det kun konsulenten der får noget ud af kørslen?

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 14:10

Hej Flemming,

Hvis de arbejder som konsulent for dig på dine kunders opgaver så behøver det ikke være under dine instrukser da opgaveløsningen og metoden de vælger vel bliver deres egene?

Du indkøber dem blot til opgaveløsning. Kørselssatsen kan være den du nævner, men det skal jo også accepteres af dine konsulenter.

Alle omkostninger i den anledning kan du bogføre som udgifter i dit regnskab

mvh john sommer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:37

Forskellen er jo lille for dig - om du vælger at bruge deres bikort og give dem a-løn - ud over du er sikker på ikke at få vrøvl med skat. Du kan sikkert også slippe fra det med honorar og b indkomst men har så som sagt den risiko der er hvis de ikke betaler skat og skat mener de var ansatte - og med 9-10 gange om året og efter din instruks og uden de som udfører det har personlig risiko - ja så kan de nemt ses som lønmodagere

Så er der for dem, ja der er ingen forskel ud over de får skatten trukket med det samme MEN slipper for selv at rode med b skatte opkrævninger og sætte penge af osv - så for mig - lønmodtager og a-indkomst og letløn via skat eller danløn (som jeg synes er super let)

Der er ikke problemer med at afregne kørselsgodtgørelse til den som lægger privat bil til hvis de er ansatte- så gør konsulenten det, kan du, f.eks. sammen med lønnen, indberette kørselsgodtgørelse med 3,80 kr pr km for de første 20.000 per konsulent og udbetale det med lønnen. Igen er letløn via skat muligt sammen med du laver løn og danløn superlet - kører selv skatten og alt korrekt - og udbetaler til medarbejderes konto - og de er jo ansatte hvilket er et krav for udbetaling af kørselsgodtgørelse (med mindre det kom efter regning fra et firma).

Du har kontrolpligten med at der er først kørebog med km fra og til kunde navn og formål samt dato, så det er erhvervskørsel for dig og indberetningspligt (for medarbejderen mener rubrik 48 men ikke sikker)

Hvis du vælger honorar må du ikke udbetale kørepenge - men den kan på samme måde som selvstændigt næringsdrivende enten fradrage de faktiske transportudgifter eller foretage et fradrag efter ovennævnte satser for erhvervsmæssig kørsel

vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:41

john sommer:

Hvis de arbejder som konsulent for dig på dine kunders opgaver så behøver det ikke være under dine instrukser da opgaveløsningen og metoden de vælger vel bliver deres egene?

Du indkøber dem blot til opgaveløsning. Kørselssatsen kan være den du nævner, men det skal jo også accepteres af dine konsulenter.

En lidt farlig blanding at anbefale. En sag er om det er klogt med folk man som trådstarter skriver har under instruks og som ikke selv har risiko og som udgfører opgaver så løbende som 10 gange om året, at anbefale andet end lønmodtager, det skal jeg ikke blande mig i, MEN

Hvis man vælger honorar må man ikke udbetale skattefri kørselsgodtgørelse. De må fakturere den, og de har så selv et fradrag tilsvarende jo

vh

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 17:43

Hej John,

Jo men hvis du nu skulle have brug for lidt hjælp til opgaver du har for dine kunder og du så spørger mig om jeg vil hjælpe dig med at løse udvalgte opgaver så er der vel intet i vejen for at jeg kan gøre det uden at være ansat af dig og uden at du skal oprette mig som lønmodtager.

Vi kan vel sagten afregne opgave for opgave og jeg skal så blot oplyse disse indtægter som B-indkomst ikke!

Det jeg forstår trådstarter vil er at have et hold af eksterne konsulenter fordelt i landet som han kan trække på til opgaveløsning.

Og spørgsmålet er så:

Hvordan kan jeg det:

Kræver det at man ansætter dem

eller er der andre måder

Og der er det så jeg mener at det bedste for ham vil være afregne fra opgave til opgave og sikre sig at de eksterne husker at opgive B-indkomsten evt. selv indberette timerne til Skat. via "tast selv" og med Cpr.Nr som nævnt!

mvh john sommer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:09

Det kan man diskutere john sommer, det er en konkret vurdering af arbejdet, og tager man fejl så hænger man på b skatte modtageres evt. manglende skat
Men,-man må så ikke anbefale honorar og samtidigt tale om skattefri kørselsgodtgørelse, for det er kun til ansatte.
Freelanceren på honorar kan fakturere som de bliver enige om, men trådstarter kan så ikke betale skattefri kørselsgodtgørelse. Alt er så med skat og modtageren må fradrage efter reglerne, som gir samme resultat, men for trådstarter bare er del af en regning og intet, for ham, har at gøre med skattefri udbetaling af kørselsgodtgørelse
Vh

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)