Jeg er ved at stable et konsulentfirma på højkant. Men i den forbindelse melder der sig nogle spørgsmål. Jeg kommer til at benytte mig af privat personer som yder kosulentydelser for mig rundt omkring i Danmark. Må jeg det og hvordan gøres det smartest? Eller skal jeg gribe det an på anden vis? |
hvis de arbejder under dine instrukser og egentligt som lønmodtagere, så bruger du helt almindelig løn med a skat osv. Det kan du sagtens gøre selv om det er 5-10 gange per år - opret dig f.eks. hos danløn med netsaftale (du kan også lidt mere besværligt køre via e.indkomst/letløn hos skat.dk gratis) - og kør hver ting som ansættelse og via bikort i x antal dage og samlet løn kr xxx. Bare du taster deres CPR og vælger bikort fungerer det uden problem
Derved har du ikke risiko for at hænge på eventuel manglende b skattebetaling fra de personer, og de kan bruge pengene de får uden at tænke på skat
Hvis de ikke arbejder under dine instrukser med nye opgaver fra gang til gang, så kan de sende dig en faktura med deres CPR nummer, bankforbindelse og adresse, og du indberetter nu i stedet til skat som honorar, gruppe 05 bidragspligtig B indkomst
I begge tilfælde skal du altså ha CPR bank og øvrige detaljer, og altid indberette til skat - som lønmodtager er du stensikker på skatten bliver betalt og kører du som honorar har du den lille risiko hvis de ikke betaler, og skat påstår de burde ha været lønmodtagere
Du kan google lønmodtager honorarmodtager selvstændig og se forskellene
venligst