For noget tid siden kom en bekendt som ejer en frisørsalon til mig og spurgte efter råd omkring de udeblivelser som han oplevede! Taget i betragtning at jeg ikke selv støder på denne udfordring i min dagligdag valgte jeg at svare lidt ukonkret, og henviste til fx. tandlæger som giver "dumme bøder" i tilfælde af ulovlig udeblivelse.
Det skal siges at han dagligt oplever 1-2 udeblivelser og han estimerer tabet til ca. 10000 kroner pr. måned (salon med 3 ansatte + ham selv).
Efterfølgende har jeg tænkt over hvad man gør ved situationen og hvor mange der egentligt oplever dette som et problem?
Pizzaria, grillbar eller lign søges til gratis WordPress hjemmeside - Hosting/domænenavn kan købes for 249 kroner.
Han kunne vel lave en reminder sms som bliver sendt nogle timer før end at kunden skal komme. Deri skal så ligge et link til hurtigt at afmelde hvis man er forhindret samt salonens telefon nr. så man kan ringe hvis man ikke kan komme på nettet.
På den måde tror jeg at udeblivelserne bliver mindre.
Næste udfordring er at kunne besætte den tid. Det kan man gøre ved at have et kundekartotek over kunder som kan komme på "alle" tidspunkter f.eks. og så sende en sms at hvis de kan komme om f.eks. en time så får de 25 % rabat eller lign.
Jeg tror at det ville kunne reducere tabet en hel del :D
Som de andre skriver, så vil sms påmindelser kunne afhjælpe problemet. Det er en win-win for begge parter, da kunden jo ikke glemmer aftalen med vilje, derfor vil kunden også opleve dette som en rigtig god service.