For tre år siden var der også wild west tilstande omkring standarterne
Næh, der var der egentligt ikke, man droppede xhtml og alle puritaner kunne ikke forstå hvorfor men, ellers var det ret meget som det er idag. Faktisk er det måske mere wild west idag, fordi HTML5 er taget i brug før den er færdig.
der er ved at samle sig enighed om at overholde standarterne igen, og det er vigtigere end tidligere.
Jeg skal ikke kunne sige hvordan det forholder sig på Multimedie designer studiet, men jeg kender efterhånden ikke mange der går op i selve valideringen mere, hverken for mig selv eller i det professionelle netværk jeg har skaffet mig ved at arbejde 16 år med webudvikling.
Særligt hvis tingene skal fungere på mobile enheder med begrenset regnekraft og båndbrede.
Det er lidt noget sludder, for man kan sagtens lave to versioner af en side, hvor den der validerer fylder mere og kører dårligere på smartphones.
Så man er altså nødt til at tænke sig om, og teste.
Men nej der kan selvfølgelig godt være fejl, men hvis der er mange vil det betyde noget i forhold til sidens performance, da browseren skal fejlrette, udover at fortolke.
Nu ved jeg ikke om du nogensinde har prøvet at skrive en parser, men det er ikke sådan at det virker. Fejltolencen er bygget ind i selve fortolkeren, så det er desværre også helt forkert.
Min pointe er at det er en indikator man kan bruge i forhold til sit valg, på linie med om personen virker troværdig, hvad prisen er osv.
Der er vi også fuldstændigt uenige, html validering er støttehjul, som er rigtigt gode til at lærer noget om html, men som sådan i sig selv ikke repræsenterer nogen værdi for kunden, og er heller ikke nogen indikator for leverandørens kvalitet.