Nope! Det er ikke helt rigtigt, derimod beskriver det meget godt hvordan Java er. Traditionelt set har JAVA været det universiteterne har satset på, men det er min opfattelse at flere universiteter nu uddanner primært i .NET. Det skyldes typisk at det er dem erhvervslivet efterlyser. Java har haft et hård tur de seneste år, hvor større organisationer ikke tør satse på det længere, da de ikke helt føler at der er styr på udviklingen, noget af det føles som om der er mange kokke som hver vil have deres aftryk på det (har jeg hørt fra Java virksomheder) - Så vidt jeg synes at kunne se på stillingsannoncer osv. så er det stort set kun banker og andre pengeinstitutter som bruger Java nu - det er vist mest af historiske grunde. Dem der migrerer fra Java flytter typisk over i .NET verden - hvor der er større tradition for at have styr på udviklingen, roadmaps. Det i skal kigge på er netop det Carsten også skriver, at hvis i bekymrer jer om teknologi og sprog så har i større problemer end i tror. Det er i princippet ligegyldigt om i vælger det ene eller det andet. De kan også kombineres. Der er ingen facit på det her eller løsning - men få fat i en dygtig projektleder og få lavet en ordentlig arkitektur - der holder. Personligt vægter jeg nedenstående ting højt i softwareprojekter: * Hvilke krav er der til platform - skal det fx. kunne integrere med sharepoint, mysql, web services, osv. * Er der nogle platforme der er bedre end andre mht. vedligehold (dette er det vigtigste - i kommer til at lave bunker af vedligehold) - en stor del ligger i arkitekturen. * Hvilke strategiske partnere er der - og kan/skal vi arbejde tæt sammen med dem. (kan man dele kompetencer?) * Hvor kan man få bedst (IKKE BILLIGST) hjælp, ansatte osv. * Nogle platforme skalerer bedre end andre (arkitektur typisk) og det samme med robusthed - betyder sproget noget her Kort sagt, hvis i skal til at bygge en platform der får linkedin osv. til at ryste i bukserne og i bekymrer jer om programmeringssprog - så griber i det forkert an. Læg også mærke til at jeg ikke på noget tidspunkt nævner teknologi - det valg kan nemmest træffes ved at afklare ovenstående og vide mere om projektet. Hvis man snakker om PHP og fede libraries eller .NET og seje komponenter og om hvor meget man kan presse ud af apache/IIS så er man måske på den forkerte bane i forhold til så stort et projekt som det her lyder til. |
B. Hvarregaard:Traditionelt set har JAVA været det universiteterne har satset på, men det er min opfattelse at flere universiteter nu uddanner primært i .NET.
Det tror stadig det er JAVA i hvert fald i DK. Dog tror jeg at de fleste elever selv erhverver sig kompetencer i .net eller tager de valgfag der indebære .net eller skifter tidligt i deres karrierer. Det skal dog siges at jeg aldrig ville være bange for at ansætte en god JAVA-programmør til at lave .net da de 2 sprog ligner hindanden tilpas meget og at du stort set kan lære det on-the-fly (det gjorde jeg og i hvert fald en af mine venner). Det er selvfølgelig rigtigt at der på det avancerede er forskel men basis er nogenlunde det samme. Det er også grunden til at jeg aldrig ville vælge JAVA professionelt. Værktøjerne er dårligere end i .net. Jeg skriver selv JAVA på DTU, .Net på arbejde og PHP når jeg hygger. PHP er fint til små projekter men når det kommer til store ting er det bare dejligt at spare en masse kompleksitet fra kodningen og have en god struktur. Det gør bare noget andet for projektet og her er .net for mig at se suverænt nr 1.
Ellers er jeg helt enig med B. Hvarregaard. Teknologi er et spørgsmål om hvad du vil. At diskutere om .NET eller PHP er bedst er lidt lige som at diskutere om en hammer eller en skruetrækker er bedst. Det kommer lidt an på om du står med et søm eller en skrue.