Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ASP.net eller PHP

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

RossenBossen:
Vi har hørt at det er et spørgsmål om "religion". Vi har også hørt at ASP.net så småt er på vej ud, og ikke særlig mange er uddannet i dette, samt at det derfor også bliver dyrt at udvikle og vedligeholde på sigt

Nope! Det er ikke helt rigtigt, derimod beskriver det meget godt hvordan Java er. Traditionelt set har JAVA været det universiteterne har satset på, men det er min opfattelse at flere universiteter nu uddanner primært i .NET. Det skyldes typisk at det er dem erhvervslivet efterlyser. Java har haft et hård tur de seneste år, hvor større organisationer ikke tør satse på det længere, da de ikke helt føler at der er styr på udviklingen, noget af det føles som om der er mange kokke som hver vil have deres aftryk på det (har jeg hørt fra Java virksomheder) - Så vidt jeg synes at kunne se på stillingsannoncer osv. så er det stort set kun banker og andre pengeinstitutter som bruger Java nu - det er vist mest af historiske grunde.

Dem der migrerer fra Java flytter typisk over i .NET verden - hvor der er større tradition for at have styr på udviklingen, roadmaps. 

Det i skal kigge på er netop det Carsten også skriver, at hvis i bekymrer jer om teknologi og sprog så har i større problemer end i tror. Det er i princippet ligegyldigt om i vælger det ene eller det andet. De kan også kombineres. Der er ingen facit på det her eller løsning - men få fat i en dygtig projektleder og få lavet en ordentlig arkitektur - der holder.

Personligt vægter jeg nedenstående ting højt i softwareprojekter:

* Hvilke krav er der til platform - skal det fx. kunne integrere med sharepoint, mysql, web services, osv.

* Er der nogle platforme der er bedre end andre mht. vedligehold (dette er det vigtigste - i kommer til at lave bunker af vedligehold) - en stor del ligger i arkitekturen.

* Hvilke strategiske partnere er der - og kan/skal vi arbejde tæt sammen med dem. (kan man dele kompetencer?)

* Hvor kan man få bedst (IKKE BILLIGST) hjælp, ansatte osv.

* Nogle platforme skalerer bedre end andre (arkitektur typisk) og det samme med robusthed - betyder sproget noget her

Kort sagt, hvis i skal til at bygge en platform der får linkedin osv. til at ryste i bukserne og i bekymrer jer om programmeringssprog - så griber i det forkert an. Læg også mærke til at jeg ikke på noget tidspunkt nævner teknologi - det valg kan nemmest træffes ved at afklare ovenstående og vide mere om projektet.

Hvis man snakker om PHP og fede libraries eller .NET og seje komponenter og om hvor meget man kan presse ud af apache/IIS så er man måske på den forkerte bane i forhold til så stort et projekt som det her lyder til.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 09:09

B. Hvarregaard:
Traditionelt set har JAVA været det universiteterne har satset på, men det er min opfattelse at flere universiteter nu uddanner primært i .NET.

Det tror stadig det er JAVA i hvert fald i DK. Dog tror jeg at de fleste elever selv erhverver sig kompetencer i .net eller tager de valgfag der indebære .net eller skifter tidligt i deres karrierer. Det skal dog siges at jeg aldrig ville være bange for at ansætte en god JAVA-programmør til at lave .net da de 2 sprog ligner hindanden tilpas meget og at du stort set kan lære det on-the-fly (det gjorde jeg og i hvert fald en af mine venner). Det er selvfølgelig rigtigt at der på det avancerede er forskel men basis er nogenlunde det samme. Det er også grunden til at jeg aldrig ville vælge JAVA professionelt. Værktøjerne er dårligere end i .net. Jeg skriver selv JAVA på DTU, .Net på arbejde og PHP når jeg hygger. PHP er fint til små projekter men når det kommer til store ting er det bare dejligt at spare en masse kompleksitet fra kodningen og have en god struktur. Det gør bare noget andet for projektet og her er .net for mig at se suverænt nr 1.

Ellers er jeg helt enig med B. Hvarregaard. Teknologi er et spørgsmål om hvad du vil. At diskutere om .NET eller PHP er bedst er lidt lige som at diskutere om en hammer eller en skruetrækker er bedst. Det kommer lidt an på om du står med et søm eller en skrue.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra København N
Tilmeldt 15. Aug 12
Indlæg ialt: 39
Fra  FindGaven.Nu Skrevet kl. 09:12

Jeg synes Jacbo Rohde summerer forskellene ret godt. Når alt kommer til alt er min holdning at man skal vælge det programmeringssprog man arbejder mest effektivt i og det er en smagssag.

Hvis det er fordi i skal have lavet det ude i byen ville jeg høre nogle webbureauer (med forskellige teknologier) og så vælger dem man tror bedst vil kunne klare opgaven, og så bruge det programmeringssprog de vælger.

Svært ved at finde de gode gaveidéer? Check FindGaven.Nu

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 09:21

MichaelL:
Hvis det er fordi i skal have lavet det ude i byen ville jeg høre nogle webbureauer (med forskellige teknologier) og så vælger dem man tror bedst vil kunne klare opgaven, og så bruge det programmeringssprog de vælger.

Det kan også være farligt. Nogle virksomheder har ret sjove ideer om hvad man skal vælge og du kan risikere at stå med et kæmpe system som er udviklet i et eller andet som ingen kender og du skal så reelt enten skal starte forfra eller være bundet til dem for evigt.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra Borre
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 09:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er enig i hvad de andre siger at det er et forkert sted at starte, at afgøre om det skal være PHP, ASP.NET, Java eller noget helt andet. Når I er et rekrutteringsfirma går jeg ikke ud fra at I har tænkt jeg at bygge det selv, så overlad teknologivalget til den partner som skal bygge løsningen for jer.

Der findes store og velkørende løsninger lavet både i PHP, ASP.NET, Java etc., og der findes frygtelige skodsystemer som er mulige at vedligeholde, også bygget på alle mulige platforme. Platformene varierer selvfølgelig i hvad de tilbyder og det bruger mange til at vurdere dem op imod hinanden. Det kan man også til dels. Men det endelige resultat afhænger i høj grad af de programmører som bruger platformen. Derfor kan I sagtens få en velfungerende løsning baseret på PHP hvis bare I får fat i nogle dygtige folk. Men hvis ikke I får fat i nogen som er dygtige, så risikerer I at få et system som måske ikke skalerer ordentligt og som er dyrt at vedligeholde. Det samme er gældende med ASP.NET, Java og andre platforme. Det er nemt at lave skodsystemer uanset hvilken platform du vælger, men at lave velfungerende og vedligeholdelsesbare løsninger kræver ekspertise.

Derfor er mit råd at glemme teknologivalget, og i stedet bruge kræfterne på at finde en god partner som I kan stole på kan levere varen, og så lade dem vælge teknologiplatform. Sørg for at sikre jer 100% at partneren virkelig kan løfte opgaven ved bl.a. at se på deres tidligere opgaver og kontakte deres tidligere og nuværende kunder og høre om de er tilfredse med den leverede vare. Jeg vil nok anbefale at hyre en dygtig teknisk person (CTO kaliber) til at tage sig af denne del, så I er sikre på at stille de rigtige spørgsmål og at kunne vurdere deres tidligere arbejde objektivt og korrekt.

Freelance .NET programmør. Se profil for mere info. - Leder du efter en online Engelsk Dansk ordbog?

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 14:31

Tak for indlægget Lars. Her er mine kommentarer.

Lars Nielsen:
1. Ordentlig OOP mangler i PHP? Hvad er ordentligt? php understøtter interfaces, abstrakte klasser, nedarvning, funktion-override m.v.! Hvad er det der mangler? lambda funktioner er da også understøttet, nogle kalder dem bare anonyme funktioner. LINQ findes måske ikke, men er der ikke rigeligt med standarder som f.eks jquery eller xpath?

Ja, det er OOP i PHP uden tvivl. Og det er blevet bedre og bedre de seneste versioner. Men der er stadig tale om en slags bastardunge. I sidste ende er det helt op til kvaliteten af dine programmører. Men det er nemmere at gå galt i PHP med en middelmådig programmør vil jeg mene. De typiske ASP.NET programmører vil alt andet lige være af en anden uddannelsesmæssig kvalitet end den gennemsnitlige PHP programmør, netop grundet C# kvaliteter og krav til forudsætninger.

Lars Nielsen:
2. Hvad er moderne? Jeg er fint tilfreds med emacs, som har integration til CVS, dokumentation, debugger osv.

Hvis man har prøvet debugger i VS er det svært at bruge noget andet. Hvis man har brugt fx. Resharper i VS er det svært at gå tilbage. Osv. osv. Måske smag og behag, men jeg vil vove den påstand at det nævnte også giver øget produktivitet.

Lars Nielsen:
Jeg kan ikke udtale mig om MS-performance. PHP kan forbindes med f.eks memcached, apc, varnish eller lignende, og leverer udemærket performance.

De samme teknologier findes også i .NET verdenen. Performance delen vil jeg ikke bruge som argument for at vælge det ene eller det andet. Men jeg vil dog tilføje at .NET kan giver bedre performane med mindre hardware end PHP.

Lars Nielsen:

Det siger du på baggrund af hvad? projektstyringsmetoder? Man kan da køre php med Prince2, core-reviews og mange andre styringsformer.

Kun lidt personlig erfaring. Og ja du har ret i det du siger. Det samme kan man i .NET.

Grundlæggende er min point bare, at med ASP.NET MVC og C# har man et meget bedre og moderne udgangspunkt end et PHP projekt. Og hvorfor snyde sig for forspringet?

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Fra København N
Tilmeldt 3. Mar 08
Indlæg ialt: 1611
Fra  Amino ApS Dinero Skrevet kl. 14:33

René Gundersen:
Derfor er mit råd at glemme teknologivalget, og i stedet bruge kræfterne på at finde en god partner som I kan stole på kan levere varen, og så lade dem vælge teknologiplatform. Sørg for at sikre jer 100% at partneren virkelig kan løfte opgaven ved bl.a. at se på deres tidligere opgaver og kontakte deres tidligere og nuværende kunder og høre om de er tilfredse med den leverede vare. Jeg vil nok anbefale at hyre en dygtig teknisk person (CTO kaliber) til at tage sig af denne del, så I er sikre på at stille de rigtige spørgsmål og at kunne vurdere deres tidligere arbejde objektivt og korrekt.

Ja, enig.

Jeg er på Facebook, Tumblr og App.net.

Fra København
Tilmeldt 14. Nov 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:59

Hej alle 

Vi er super glade for alle jeres meget kompetente svar! det betyder helt vildt meget at vi nu kan komme videre... 

Vi havde fundet den rigtige og gode samarbejdspartner, som har valgt .net til projektet. Det anbefalede de, men vi begyndte at blive usikre sa vi pludselig fik alle mulige andre råd, hvorfor vi anså at dette forum måtte være det rigtige at spørge i. 

I skal have mange tak for jeres entusiastiske råd og vejledninger. Det er ikke sidste gang vi bruger dette forum. 

Med ønsket et godt resterende år, og venlig hilsen 

Michael

Fra Borre
Tilmeldt 4. Oct 10
Indlæg ialt: 108
Fra  Gundersen IT Skrevet kl. 16:09

RossenBossen:
Vi havde fundet den rigtige og gode samarbejdspartner, som har valgt .net til projektet. Det anbefalede de, men vi begyndte at blive usikre sa vi pludselig fik alle mulige andre råd

Du skal ikke være bange for at .NET er et dårligt valg, for det er det overhovedet ikke. Nu er jeg jo selv .NET programmør så selvfølgelig synes jeg personligt at .NET er en god platform, men i det er det virkelig også. Det er en meget skalerbar og solid platform, så længe du har nogle dygtige programmører på opgaven. Så du skal ikke være bange hvis jeres partner gerne vil bruge .NET, det er absolut et fornuftigt valg.

Freelance .NET programmør. Se profil for mere info. - Leder du efter en online Engelsk Dansk ordbog?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 16:59

Jeg er selv .NET og PHP programmør og jeg syntes at I skal have styr på jeres forretningsplan før I overhovedet begynder at snakke teknologi. Få fat i nogle udviklere og brug DERES foretrukne teknologi.

Om I vælger PHP eller .NET eller Perl eller C++ eller Delphi...eller... eller er fuldstændig urrelevant. Jeres projekt kan blive rigtig godt uanset hvad I vælger

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)