Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rykker - hvem har ansvaret

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarerne. Specielt den med dansk retspraksis - det er noget man kan bruge til noget.

Sagen er den jeg har modtaget en efterfølgende opkrævning på noget selvrisiko fra mit forsikringsselskab... Den er dog kommet i form af en rykker nr 2. Jeg har hverken modtaget den pågældende regning (som de påstår at have sendt fra 1-2 måneder siden, vedr en skade der skete i oktober 2011, da de først er blevet opmærksom på det nu), eller betalingspåmindelsen eller 1. rykker.. Det lyder selvfølgelig underligt at jeg ikke modtaget 3 breve. Omvendt kan man sige at der sker for det første menneskelige fejl i et så stort forsikringsfirma, så det kan sgu også være den slet ikke er sendt, derudover er min erfaring desværre med post danmark at de smider meget væk på trods af de selv oplyser en forholdsvis lille andel af breve der bliver væk.. Som jeg også sagde til forsikringsselskabet : hele skaden er blevet behandlet pr. mail, jeg modtager fakturaer på mail, og jeg oprettede mig i sin tid hos dem på mail - hvorfor så ikke lige sende en venlig reminder på mail, når nu fejlen trodsalt er deres at de først opkræver mig for selvrisikoen næsten 1 år efter skaden er sket og pengene er udbetalt. Derudover er selvrisiko beløbet så lavt (1600 så vidt jeg husker), at jeg naturligvis bare ville have betalt hvis jeg havde modtaget opkrævningen. Som jeg også nævnte for dem talte jeg med dem fra 2 måneder siden vedr en ny bilforsikring, hvor de også kunne have nævnt de har en ubetalt faktura i deres system... Derfor nægter jeg simpelthen af princip at betale rykkergebyret, fordi jeg selv i min virksomhed er begyndt at sende med tracking nummer, for at være sikker på pakkerne når frem. Det andet er simpelthen for sløvt med det post væsen vi har.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:31

Michael Moore:

Nu skal forsikringsselskabet ikke dokumentere at brevet er nået frem, men kun at det er afsendt og ikke returneret, så du får kun flere udgifter ud af at nægte at betale rykkergebyret. Forsikringsselskabet har loven på deres side, hvad enten du synes om det eller ej.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:43

Karsten Sønderup Hansen:
Nu skal forsikringsselskabet ikke dokumentere at brevet er nået frem, men kun at det er afsendt og ikke returneret, så du får kun flere udgifter ud af at nægte at betale rykkergebyret. Forsikringsselskabet har loven på deres side, hvad enten du synes om det eller ej.
Hvis du kan genkende selvrisikoen kan jeg ikke se en eneste grund til ikke at betale, og du spilder mere tid på at slås end på at vinde rykkergebyret - enig - princip eller ej - til lommerne Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:49

Hej Karsten,

Det har jeg skam forstået. Jeg har bare den holdning, at hvis noget føles uretfærdigt, så bliver man nødt til at rejse sig op... Ja man skal vælge sine kampe med omhu - specielt som selvstændig, men for mig er det simpelthen en principsag. Som jeg har sagt til dem vil jeg meget gerne betale selvrisikoen, da jeg af person ikke løbet fra gæld - men jeg vil ikke betale rykkergebyr for at de ikke kan finde ud af at sende rykkeren/opkrævningen på en måde så den når frem. Sagen ville have været en anden hvis de havde oprkævet selvrisikoen i første omgang i oktober 2011, samtidig med skaden skete - så havde vi slet ikke stået her. Men at de først opkræver den knap et år efter det er sket på en måde så jeg faktisk ikke bliver opmærksom på opkrævningen - det synes jeg simpelthen ikke er i orden, og det har jeg tænkt mig at argumentere for i retten, for de må ikke sende den til inkasso så længe jeg bestrider den pågældende gæld.

Vh

Michel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:59

Michel Moore:
det har jeg tænkt mig at argumentere for i retten, for de må ikke sende den til inkasso så længe jeg bestrider den pågældende gæld.
hm - tror jeg er en sandhed med modifikationer for rykkerbeløbet er en del af den oprindelige gæld og jeg tror ikke det bare kan selvstændigt nægtes - så jeg tror nu retten tager den ved en inkasso som du beskriver det.

Jeg kender godt til at blive sur, men let it be - og kom videre er rådet - men det er jo helt op til dig - forældelsesfristen for at komme med en regning er jo slet ikke overskredet - for sent ja - men helt klart inden for forældelsesfristen på 3 år efter forfald - så man KAN få en dum håndværkerregning eller andet utroligt sent

HVIS du tager den til retten, så lad os andre blive klogere på hvordan de ser på at du acceptere gælden men bestrider rykkergebyret som beskrevet af dig

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:04

Jeg har sendt flg. mail til dem.. Jeg vil naturligvis holde jer underrettet hvad retten siger.

For god ordens skyld skal det hermed meddeles at jeg vedr skade nr 1547598 gerne vil betale selvrisikoen, da jeg erkender at skylde Dem dette beløb. Men jeg nægter at betale rykkergebyret, da jeg ikke mener et rykkergebyr for en opkrævning som De ikke har sendt mig er fair.

Havde De bare opkrævet selvrisikoen samtidig med skaden skete, så havde vi slet ikke stået i denne situation, og jeg fastholder derfor at fejlen må ligge på Deres side. Jeg er opmærksom på at forældelsesfristen for gæld er 3 år, og i nogen tilfælde op til 5 år - og jeg prøver heller ikke at løbe fra min oprindelige gæld - jeg synes bare at det vil være på sin plads at De ser Dem tilfreds med at modtage det skyldige beløb, og ikke yderligere gebyrer når fejlen trods alt er Deres
Såfremt De ønsker at acceptere at jeg betaler den oprindelige faktura, altså selvrisikoen, må De meget gerne fremsende mig en faktura pr. mail eller post, som jeg kan betale.
Såfremt De mener at jeg skal betale rykkergebyret på trods af De ikke har sendt mig opkrævningen som i er forpligtet til jvf. dansk lov, så må De sende den i retten, hvis De virkelig mener det er besværet værd for et så lavt beløb.
For god ordens skyld skal jeg gøre Dem opmærksom på at jvf. dansk lov, må i ikke sende den til inkasso når jeg bestrider at skylde jer beløbet.
Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 05:21

Michel Moore:
jvf. dansk lov,

Du skal nok referere til hvilken lov ellers holden den jo ikke.

Håber du har betalt det du skylder, evt minus rykker gebyret. Det er en utrolig dårlig timeløn for både dig og dem at bruge tid jpå det så mon ikke de bare stryger de 100 kr en dag når de ikke gider slås med dig............jeg tvivler på at de sender en gæld på 100 kr til inkasso.

Men hvis de gør vil det da være interessant at vide hvem der vinder sagen.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 09:18

Man må da gerne sende et beløb til inkasso selvom kravet er bestridet. Men hvis inkassofirmaet så ignorerer dine indsigelser, - og sender den videre til fogedretten, kan du der få kravet afvist, - og kreditor kan så tage stilling til om det skal sendes i byretten.

Jeg har også selv i mit private og professionelle liv været udsat for så uretfærdige krav at jeg af "principielle årsager" valgte at selvom jeg vidste kreditor havde retten på sin side, - så ville jeg ikke betale uden en dom.

Set i bakspejlet har jeg nu ikke fortrudt noget, - men jeg havde været rigere i dag hvis jeg bare havde punget ud.

Hvis du ringer ind til dit forsikringsselskab og taler med den rigtige person og udlægge din version, så tror jeg altså godt du kan få rykkergebyret krediteret.

Hvis du sender juridiske breve til dit forsikringsselskab, på den anden hånd, - så tror jeg dine chancer minimeres.

Tror forresten jeg kender dig fra "gamle dage", er du ikke fra Odense :-) ?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:47

Michel Moore:
det synes jeg simpelthen ikke er i orden, og det har jeg tænkt mig at argumentere for i retten

Hvor du taber retssagen med 100% sikkerhed, da der er en lign. afgørelse fra højesteret, som vil danne grundlag for rettens afgørelse.

Jeg forstår fuldstændig din holdning, men når slaget er 100% tabt på forhånd, er det hul i hovedet at bruge dine, andres og det offentliges ressourcer, fordi du vil markere at du er utilfreds.

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 10:28

Michel Moore:

Jeg har sendt flg. mail til dem.. Jeg vil naturligvis holde jer underrettet hvad retten siger.

For god ordens skyld skal det hermed meddeles at jeg vedr skade nr 1547598 gerne vil betale selvrisikoen, da jeg erkender at skylde Dem dette beløb. Men jeg nægter at betale rykkergebyret, da jeg ikke mener et rykkergebyr for en opkrævning som De ikke har sendt mig er fair.

Jeg har svært ved at se hvordan du skulle kunne bestride betalingen, idet du netop lige har erkendt at skylde beløbet. Fogedretten er opmærksomme på grundløse indsigelser hvilket det i dette tilfælde vil være.

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)