Aminoer, jeg er lige nødt til at høre... Hvis jeg har nogle links på mit site som er nofollow, stjæler de så min linkjuice?
Det konkrete eksempel: På en side som dette, så har hvert forum indlæg en række tags. Disse tags links er nofollow, samt at tagsiden har et noindex.
Vil dette stjæle linkjuicen fra det rigtige (indlæg, pagingen i bunden, menuen) ? Eller bør jeg lave noget JavaScript halløj som går ind og gør det slet ikke kan følges af søgemaskinen?
Hvorfor jeg nofollow'er til tags-sider:
Lige nu er der intet indhold på tags siderne, andet end en måde at binde indhold sammen på. Det er derfor meget lidt interessant for søgemaskinen, men væsentligt mere for brugerne (måske ikke så meget nu som om nogle måneder).
Af hvad jeg ved, så forhindre et no-follow linkjuice i at flyde. Det flyder kun på dofollow links, så et simpelt no-follow burde være nok. Men under alle omstændigheder bør du nok lade dine tag archives blive no-index, da de kan gå som duplicate content.
Af hvad jeg ved, så forhindre et no-follow linkjuice i at flyde. Det flyder kun på dofollow links, så et simpelt no-follow burde være nok. Men under alle omstændigheder bør du nok lade dine tag archives blive no-index, da de kan gå som duplicate content.
Det er forkert.
Et nofollow link stopper ikke, at linkjuicen flyder fra sitet. Men det forhindrer destination sitet i at modtage linkjuice.
Dbh. John
OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management. Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23 Find mig på LinkedIn
John: Dvs den bedste måde at lave denne type links, er ved at lave noget JavaScript gøgl som ikke kan følges af en crawler?
At sætte nofollow på interne link vil jeg ikke anbefale. Du fortæller, at destinationen er et site, du ikke vil stå ved eller anbefale.
Overvej at sætte rel="noindex, follow" på tags-sider i stedet, hvis de ellers udgør en risiko med hensyn til dublicate content.
Dbh. John
OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management. Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23 Find mig på LinkedIn
John: Udfordringen består i at der intet indhold er på dem, udover en sammenhæng imellem emner, som brugerne kan lide. Der vil ikke være noget unikt indhold eller noget som er spændende for søgemaskinen. Det vil derfor lidt være autogenerede sider uden reelt indhold.
Jeg ønsker sådan set at de ikke stjæler linkjuicen fra de øvrige sider.
Jeg ønsker sådan set at de ikke stjæler linkjuicen fra de øvrige sider.
Så sæt Rel="noindex, follow" på tag-siderne. :-)
Dbh. John
Jeg er med på at du gerne vil holde på link juice. Du skal så bare huske på at det er noget Google kan synes virker som kreativ manipulation - og at det ikke er svært for dem automatisk at opdager.
Det er der et faktisk et lidt kreativt gæste-indslag på E-Universe.dk om at undlade at sende for meget link juice til et site-wide link. Personligt vil jeg ikke forsøge at gøre det på et vigtigt site, men det kun fordi jeg tror det er risikabelt i længden.
Et nofollow link stopper ikke, at linkjuicen flyder fra sitet. Men det forhindrer destination sitet i at modtage linkjuice.
Nu tænkte jeg på at det stopper et link fra at få det. Men vil det sige, at nogen linkjuice ryger til linket, men det modtager det ikke (så det egentlig bare forsvinder ud i ingenting?)