Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Folkeskolen skal forbedres NU! Kom med forslag

Side 4 ud af 6 (58 indlæg)
Fra Billund
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 526
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for en masse gode svar i debatten.

Jeg tror vi har fået et par gode synsvinkler på sagen, og jeg håber at nogen vil få øje på det, og gå videre med sagen.

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnie Gejl:
håber at nogen vil få øje på det

Hvem?

Hej med dig :-)

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy Krabbe:

Ronnie Gejl:
håber at nogen vil få øje på det

Hvem?

Enig ! :-)

Det er dig der startede debatten, - DU går videre - god fornøjelse.

Hav en super dag.

Fra Billund
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 526
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

I kan se en hjemmeside lavet om projektet på wandal.dk.

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 867
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ronnie.

Har I tjekket med de personer som I citerer på Jeres hjemmeside? Ved godt det bare er en "projekt hjemmeside", men der kan være nogen som har skrevet i debatten der ikke havde tænkt at det skulle stå som en udtalelse et andet sted. På Jeres side er det jo lidt ude af kontekst, og fremstår ikke som en del af en debat på nettet.

Og så ville jeg på listen over tiltag skeldne imellem Jeres egne forslag og de her i debatten genererede. Det er jo fint at indsamle inspiration og data, men det er i de tilfælde ret vigtige at kildeangive.

Men mange gange held og lykke med Jeres projekt.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 14. May 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har også selv indenfor de seneste år afsluttet min folkeskole, hvilket jeg er utrolig glad for.

Udover problemet med manglende kompetence fra lærernes side, tror jeg en forbedring kunne ligge i prioriteringen af de fag, der undervises i. Jeg har eksempelvis ikke draget fordel af nogle af de ting, jeg blev undervist i, i eksempelvis sløjt eller håndarbejde. I stedet mener jeg, at timerne var givet bedre ud, hvis man lavede fag som købmandskab eller økonomi. Jeg bliver både vred og ked af det, når hedder "voksne" mennesker, der optager enorme lån, uden nogen realistisk mulighed for at betale dem tilbage, fordi de ikke har en realistisk syn på penge. Samtidig undrer jeg mig utrolig meget over, hvorfor de ikke har lært om dettes skolen, men i stedethar lært at snitte en pind og i en vis grad betjene en symaskine.

Mvh
Frederik Nielsen

Tilmeldt 10. Aug 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror at man kan hæve folkeskolens Niveau ved at fyre halvdelen af lærestaben og købe en ipad til hver elev med pengene med indbyggede spil med ord og matematik og andre interaktive programmer er jeg næsten sikker på de får mere ud af det. Har set hvordan de unge Mestrer nogle utrolig avancerede spil så med de rette programmer skal de nok også lære at mestre pythagoras.Det nytter ikke at lære elever nyt med gammeldags metoder. 

Tilmeldt 26. Dec 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 01:37
Hvor mange stjerner giver du? :

For at forbedre folkeskolen burde man i mine øjne gøre en del mere ud af undervisningen. 

Ide 1:

Køre A og B klasser.
Men på den måde at vis Person 1 er super til dansk, Men stinker til Tysk.
Så skal Person 1 være i A klassen i Dansk og i B klassen i Tysk.
Og lige et mere: Person 2 kan være, Super i Tysk og stinker i Dansk.
Og skal så Person 2 være i A klassen i Tysk og B i Dansk. 

Så skal det bare tilrettelægges sådan at at gå man i fx 9 klasse og har dansk så går man in i A eller B alt efter hvad man høre til i.
Og sådan forgår det i alle fag det kan bruges i, her tænker jeg på Dansk, Tysk, Matematik, Fysik. 
Det kræver så bare at både A og B har det samme fag på samme tid, i de forskellige årgange.

Man har jo allerede den A og B på hver årgang.

På den måde vil man kunne holde adskille, De gode og dårlige i de forskellige fag uden det vil øge mere omkostninger for folkeskolen med alt for meget, om det er rigtigt det skal jeg ikke kunne sige, det er der nogen der har mere erfaring med in mig :)

Note: Håber ideen var til at forstå, for den er svær og forklare. 



Ide 2:

Husker selv fra den gang jeg havde: Hjemmekunst, Sløjd, Madlavingen. At vi havde lærer der slet ikke var uddannet i det de lavet.  
Fx Hvorfor underviser en Dansk lære i madlavingen? var det ikke bedre at hive uddannet personer til at undervise i det i stedet for?

Forstiller mig det sådan her:
Sløjd Lærer    : Uddannedet, Snedker eller tømmer.
Madlavningen: Uddannet, kok, smørbrøds jomfru eller andet inden for madlavningen. 
Syningen       : En uddanne inden for syning osv osv.
* De faglærte lærer burde så have ½-1 åres efter uddannelse så de har nogen former for værktøjer de kan bruge når de underviser. 
**Madlavningen burde flyttes til i slutningen af skolen tænker omkring 7-8 klasse. For hvem kan huske når de flytter hjemme som 18 årige fra hvad de lærte i 4-5 klasse i madlavning? Der vil det da gøre mere glæde, At få det sener så man kan bruge det når man skal stå på egne ben.  

Ide 3:
At lærene blev bedre til at løse konflikter i klassen. Før de bliver rigtigt slemme, ser ofte hvordan at det går når lærene lukker øjne og skolens ledelse gør det samme, har bla set klasse hvor 9 ud af 17 flyttet skole pga lærens evne til at løse problemer har været for små.  

Og at lærene for nogen værktøjer til at få elever til at respektene dem igen.  

Ide 4: 
Støt op om de anderledes former for klasser.
Jeg gik personligt selv i en Erhvervs-klasse, jeg blev rykket der ind i 9 ene klasse. Og det hjalp mig videre. Det er ikke alle folk der duer til at side i Normal klasse. Desvære. 

Note: Til dem der ikke ved hvad en Erhvers-klasse er, Så er man i skole 3 dagen om ugen, og ude i praktik de andre to dage om ugen(Fast sted efter dialog med skolen, elve og firmaet ) og følger så praktik stedes arbejdsdag.  
 

Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 02:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kone er skolelærer, og som jeg ser det, så har de uendelige møder, konstante kurser, temaer og rådsmøder - det virker som om selve undervisningen af børnene ligger et godt stykke nede på listen af prioriteter.

Min mening er noget mere radikal. Den offentlige folkeskole burde kun udgøre en lille del af undervisningsmarkedet i DK. Der burde være lang større andel af privatskoler i DK og pensum skulle være langt mere frit. Det ville mere naturligt spejle de store individuelle forskelle, der er mellem mennesker. Den "planøkonomiske" lignende opbygning vi har nu, er håbløs ineffektiv og kostbar, som det ofte er med voldsom centralisering.

Der skulle ikke være nogen form for offentlige tilskud til privatskoler - modsat skulle forældre 100% fradrages for den skat, de normalt betaler til folkeskolesystemet, hvis de ikke benytter det offentlige "tilbud".

Jeg tror, det ville skabe et langt mere dynamisk og adapterende "system" af små enheder, hvor man langt bedre kan udnytte vores store individuelle forskelle.

Det hjælper ikke at forsøge at banke viden ind i hovedet på et ikke motiveret individ - og hele dannelsesargumentet giver jeg heller ikke meget for, da viden man ikke bruger aktivt falmer meget hurtigt - jeg kan personligt ikke huske meget af den historie og samfundsforhold, jeg har lært - det er sjovt nok hovedsageligt de emner, jeg interessere mig for, jeg kan huske.

Skoletiden ville ligeledes blive noget kortere, da mange ligegyldige fag (ligegyldige for de, der ikke er interesserede i dette emne) ikke ville være nødvendige, men kunne dermed bruge mere af tiden på at blive bedre inden for de områder, der var brug for - dvs langt mere individualiserende og langt mindre pensumslaveri

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 03:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnie Gejl:

Indtil videre har jeg og en ven fundet frem til følgende:

Børnene skal belønnes med materielle goder i de mindre klasser.

Fjerne "ligegyldige" fag f.eks.: Religion, sløjd, hjemkundskab, håndarbejde, etc..

Hvor er jeg glad for, at det ik er personer som dig med mega manglende indsigt i indlæring og mangfoldighed, som styre skolesystemet... For så ville der komme små robotter ud af folkeskolen, som kun var programmeret indenfor et yderst begrænset område, og som manglede indsigt i livet...

By the way så findes sådan et system allerede i Kina, og det er næppe en succes!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 4 ud af 6 (58 indlæg)