Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg kopiere?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 7. May 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogle kloge hoveder? Må jeg kopiere en linie fra en sang og bruge på et billede/maleri til videresalg?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:24

som udgangspunkt nej. Der er jo copyright på sange - nogle kan være så gamle at de må bruges (70 år TROR jeg) - men som udgangspunkt nej . og jeg forestiller mig det er let genkendt, at den linje kommer fra lige præcis den sang - som tilfældet erSmile Derfor kræver det en licensaftale med Copy-Dan som jeg husker det

OM så sangens komponist blander sig er jo en anden sag - men udgangspunkt nej

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Stoke
Tilmeldt 16. Nov 11
Indlæg ialt: 866
Skrevet kl. 18:01

som udgangspunkt nej. Der er jo copyright på sange - nogle kan være så gamle at de må bruges (70 år TROR jeg) - men som udgangspunkt nej . og jeg forestiller mig det er let genkendt, at den linje kommer fra lige præcis den sang - som tilfældet erSmile Derfor kræver det en licensaftale med Copy-Dan som jeg husker det

OM så sangens komponist blander sig er jo en anden sag - men udgangspunkt nej

Arh, kan det nu også passe? Så hvis en sang indeholder linjen "I love you" er alle produkter med den sætning ulovlige og hører inde under copyright? Jeg tror der skal en meget markant konstruktion op i en sang, før man kan fastholde et copyrightkrav på én linje. Hele vers eller sangen, måske i nogle tilfælde, men som udgangspunkt kan det vel ikke passe?

Jeg har intet juridisk belæg for min undren, rent logisk kan jeg bare ikke se det?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 18:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I love You er jo ikke ligefrem en linje, der associerer til en bestemt sang. Men hvis du skriver "er vi så ikke nærmest lykkelige, vi to" vil du befinde dig i en meget farligt gråzone og skriver du f.eks. "brændt varm i hvert et blik fra dine duggede ruder", så vil du helt klart have et problem, hvis du ikke lige har clearet det med kunstneren først.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:10

Kristoffer Broholm:
Så hvis en sang indeholder linjen "I love you" er alle produkter med den sætning ulovlige og hører inde under copyright?

Nej da - det var derfor jeg skrev: jeg forestiller mig det er let genkendt, at den linje kommer fra lige præcis den sang

I love you can man vist roligt bruge - men skriv - Close your eyes and I´ll kiss you tomorrow I´ll miss you   eller blip-båt og gud hvor går det godt
vi har hvad vi skal ha' af både stort og småt - så er der copyright. Det giver ikke så meget mening, at ville kopiere noget fra en sangtekst hvis det er I love you - som jo netop ikke lige er kopi fra sangtekst men en daglig tekst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:21

Hej

Mit råd er at spørge forfateren først inden du gør det.

mvh

Thomas

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 20:47

faktisk kan du dække dig ind under ophavsretslovs § 22 om citatret, det er lidt en gråzone- men faktisk må du gerne bruge citater fra offentlige værker- det er det så når eksempelvis et stykke musik er udgivet, der ligger nemlig også regler i at du god må lave et cover nummer, hvis det først er udgivet offentligt.

Man må dog ikke ændre i tekst eller akkorder, men det gør du heller ikke hvis du bruger dem på et billede, der bruger du blot et citat fra en tekst.

Du må da ikke gengive i sin helhed efter ophavsretslovens § 2

Jeg er ikke sikker på at KODA eksempelvis vil give dig ret hvis du spurgte - men jeg er selv sikker på jeg har ret Wink

Har arbejdet og arbejder stadig med rettigheds aftaler- så jeg burde kunne svar bedre og mere skarpt end jeg gør, men at sætte på billede har jeg ikke lige hørt/tænkt over selv så svare efter min bedste vurdering som jeg kender reglerne nu.

De bedste hilsner 

Bo

Fra odense
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 20:58

taget direkte fra dmff.dk:

"Citatretten

Der findes ikke faste regler for, hvor meget man må citere af et beskyttet værk uden at have tilladelse og uden at man skal afregne for brugen.

I Ophavsretsloven står der, at ”af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet”. Der gælder således ingen fast regel om, hvor mange takter af et musikværk, der lovligt må citeres, så spørg for en sikkerheds skyld altid."

i dette tilfælde må jeg dog være enig med det gamle ordsprog "better ask for forgiveness, than permission"

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 01:44

Michael Thorborg:
i dette tilfælde må jeg dog være enig med det gamle ordsprog "better ask for forgiveness, than permission"

At satse på "Forgiveness" kan blive en omkostelig affære, hvis ophavsmanden opdager det og vælger at sende en faktura, for overtrædelse af loven om ophavsret (det sker).

I tvivlstilfælde, ville jeg hellere spørge ophavsmanden én gang for meget end én gang for lidt (er man i tvivl, betyder det jo, at man ikke er sikker på, om man er på den rigtige side af grænsen).

Fra odense
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 06:25

hvad så hvis man får et nej af ophavsmanden? det er jo ikke sikkert at man har forbrudt sig mod loven. og hvis det kommer dertil at man bliver uenige, så kan man vel få koda eller dmff, til at vurdere sagen, inden man bevæger sig ud i en dyr retsag.

og når der netop ikke findes specifikke regler på området, så tror jeg faktisk ikke på at det vil komme så langt. men det er jo bare min mening

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)