Kommunikation er svært og specielt det skriftlige - så udlejer har set de første tre ord i mit første svar, og de ord og ikke resten af sætningen har så væretl grundlaget for resten af vores skriftlige kommunikation - nogen gange så opfatter vores hjerne det, der passer den / det vi forventer at læse, og vi får ikke læst resten.
Godt, at du fik løst problemet.
Jeg håber, at du nu føler dig velkommen i det hus, du skal arbejde i.
Så kan du nok også tåle en saglig provokation, som du muligvis endda kan lære lidt af.
Når jeg analyserer indholdet i den ovenstående sætning - på samme måde som du sikkert gør det, når du lytter til dine klienters ord og formuleringer - synes jeg, at et stort kommunikationsproblem skinner igennem. Du lægger nemlig hele ansvaret for misforståelsen mellem jer over på modparten. Ifølge den sætning skyldes det hele, at din modpart ikke lytter/læser. Det kan umuligt være virkeligheden. Det ER ikke den eneste baggrund for jeres misforståelse. Noget af spillet ligger også på din banehalvdel. Du har selv aktier i problemet.
Prøv at træde et skidt ud af dig selv og forsøg at se misforståelsen med en rådgivers øjne. Hvad ville du råde til. Ville du råde til, at man øjeblikkeligt fik fat i en advokat, så man kunne stikke halen mellem benene ud af konflikten i en fart og til så stor skade som muligt for modparten? Eller ville du råde til, at man forsøgte at etablere en ny kommunikation ad en anden kanal?
Jeg siger ikke, at du nødvendigvis er en dårlig rådgiver, fordi du ikke selv kan følge det råd, du ville give andre. Det har jeg slet ikke belæg for. Af den sætning, jeg citerer, fremgår det jo netop, at du er opmærksom på, at vores forventninger og fordomme snyder os - og det gælder altså ikke kun for vores modparter.
Din adfærd i denne tråd signalerer, at du er hurtig til at reagere på provokationer. Måske er det et område, som du kunne have gavn af at bearbejde? Sæt dig på dine hænder og læs dette indlæg mindst fem gange med mindst fem minutteres tænkeæause mellem hver gang.
Hvis du vælger at svare, så overvej, hvem der har noget ud af at læse dit svar. Jeg kender dig ikke, så jeg er i bund og grund ligeglad med, om du synes, at jeg overfortolker dig (det vil være en naturlig første reaktion at mene det).
Hvis du ikke kan bruge det, jeg her har skrevet til noget - så glem det og lev videre.
God vind.
Hans