Jeg har virkelig brug for hjælp. Jeg aner intet om skat og moms!
Jeg har en lille hjemmeside hvor jeg sælger hjemmelavede flet tasker/punge, desværre ikke ret mange. Det er bare på hobbyplan og jeg tjerne langt fra 50.000 kr om året.
Men jeg er ved at aftale med et firma at jeg skal levere punge til hans shop(stor webshop) og jeg har nu lavet et par prøver til ham som skal sendes af sted. Han beder om at få en faktura med og så skal jeg jo finde ud af alt det med momsen? Skal jeg forlange moms? Eller hvordan? Håber nogen kan hjælpe mig.
Det er bare på hobbyplan og jeg tjerne langt fra 50.000 kr om året.
Forat opretholde din status som ikke momsregistreret, er det ligegyldigt, hvad du tjener. Det vigtige er at kigge på din omsætning, som ikke må overstige 50.000 kr. pr. løbende 12 måneder.
Michelle90:
jeg er ved at aftale med et firma at jeg skal levere punge til hans shop(stor webshop) og jeg har nu lavet et par prøver til ham som skal sendes af sted. Han beder om at få en faktura med og så skal jeg jo finde ud af alt det med momsen?
Skal jeg forlange moms?
Når du ikke er momsregistreret skal (må) du ikke lægge moms på din faktura.
Som det ser ud lige nu, skal du ikke forlange moms da du ikke har et CVR og er momsregistreret. Dvs. at du skal sende en faktura hvor du naturligvis skriver oplysninger om dig selv og evt. tilføjer en tekst lign:
"Beløbet angives til Skat som B-indkomst af Michelle (efternavn). Fakturaen er ikke indholdt moms, da omsætning ikke overstiger max. beløb pr. år i h.t. gældende regler fra Skat. "
Du skal simpelthen bare skrive en faktura på dine tasker uden moms.
SKAT er straks et andet spørgsmål, for uanset om du er momsregistreret eller ej, skal du jo betale skat af, hvad du tjener. Lav et regneark hvor du fører både udgifter og indtægter ind. Så er det nemt at regne ud, hvad du tjener. Det skal du så betale skat af.
Vil det være en fordel at blive momsregistreret? Jeg regner med at komme til at tjene ca. 1000 kr hver eller hver anden måned fremover. Kan man selv vælge at blive momsregistreret? eller skal SKAT godkende? Hvis jeg skal momsregistreres skal jeg så også registreres som virksomhed?
Vil det være en fordel at blive momsregistreret? Jeg regner med at komme til at tjene ca. 1000 kr hver eller hver anden måned fremover. Kan man selv vælge at blive momsregistreret? eller skal SKAT godkende? Hvis jeg skal momsregistreres skal jeg så også registreres som virksomhed?
Altså for mig at se, ville den eneste fordel ved at blive momsregistreret være, at du får moms retur for de materialer og maskiner m.m., du anskaffer dig i dit firma.
Det kræver så at du bliver registreret som firma hos Skat (det er ikke svært).
Hvis du bliver momsregistreret, skal du hvert kvartal indsende oplysninger om dit momsregnskab.