Overskriften lyder måske lidt kryptisk, men det jeg mener er: Hvis du fx. har samme produkt (fx. en bold) i 4 forskellige farver, rød, gul, grøn og blå - men prisen på bolden er forskellig alt efter, hvilken farve man vælge - så hvordan ville du lave prissammenligningen og har du eksempler på, hvordan det er gjort? Jeg kunne bare oprette 4 produkter Rød bold og så have en prissammenligning under hver, men så vil jeg ende op med nogle virkelig tynde siden uden ret meget indholdt, da det er begrænset, hvor meget forskellig tekst, der kan skrives om samme blod. En anden mulighed kunne være, at oprette bolden en gang og så på produktsiden gøre det muligt, at ændre farve - det gør Lars fx. med hans ssddiske her, men ved, at gøre det sådan, får jeg ikke specifikke produktsider til hver farve og der er mange, som søger på produkt + farve - så jeg vil vel SEO mæssigt stå dårligere på den måde. Så lad mig endelig se eksempler på, hvordan det kan gøres eller gode ideer til, hvordan jeg bør løse det. Pft |
Jeg har løst problemet med DC via cookies på min prissammenligningstjeneste for webhoteller.
Under f.eks. professionelle webhoteller, har jeg en sorteringsfunktion, hvor rækkefølgen ændres ved skift af indstilling i en selectbox (valget gemmes i en cookie). Tilsvarende funktion benytter jeg til at skifte priserne mellem "inkl. moms" og "ekskl. moms" (se boksen under den grønne "Søg nu"-knap i toppen).
Princippet kan let overføres til en webshops produktsider i stil med det, du nævner, hvor teksten fortsat kan være den samme, men du kan have varierende indhold på produktsiden. I den forbindelse kan man lave en funktion, som man kan linke til, hvor der sættes en cookie med valget af farve. Ændringen vil ske lokalt i brugerens browser, og vil derfor ikke få negativ indflydelse ift. Google.
Tilføjelse: Jeg har lige set på Lars Rasmussens site om SD-diske. Løsningen der, giver også mulighed for at linke direkte til specifikke produktsider uden risiko for DC - hvis du ser på den sidste del af linket (f.eks. #64gb eller #512gb), så er det netop en måde at have flere URL'er til "tæt-på identisk-indhold" med kun få variationer uden risiko for indeksering af duplikeret indhold - denne løsning er faktisk ganske elegant.